پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 پیشروی به سمت تدوین تئوری ملی هوش مصنوعی

پیشروی به سمت تدوین تئوری ملی هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از خبرگزاری میزان، کاظم فولادی قلعه، سرپرست آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر، در گفتگو با این خبرگزاری گفت: باید تئوری ملی هوش مصنوعی تدوین شود.

در گزارش خبرگزاری میزان علاوه بر این، با مهدی برنا، دکتری هوش مصنوعی از دانشگاه ترتیب مدرس تهران نیز مصاحبه‌ای داشته است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

کاظم فولادی بر این نکته تأکید کرد که اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروز روزانه در حال افزایش است. اساساً به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در دیداری که با نخبگان کشور داشتند، آن را به عنوان یک مطالبه ملی معرفی کردند.

به عقیده ایشان هوش مصنوعی یک تعریف بسیار ساده دارد و آن چارچوبی است که می‌کوشد فاصله میان ماشین و هوش انسانی را پُر کند. ایشان تأکید کردند که امروزه هوش مصنوعی به آن میزانی از پیشرفت دست یافته است که حتی به فراتر رفتن از حد توان هوش انسانی نیز می‌اندیشد.

اساساً به همین دلیل است که امروزه هوش انسانی گاه به جای خود انسان و گاه به عنوان دستیار او در انجام فعالیت‌هایشان به کار گرفته می‌شود. به عقیده او خاستگاه نیاز امروز ما به هوش مصنوعی ناشی از دو جنبه است. نخست، جنبه درونی آن بوده که خود ناشی از پیوند عمیق زیست امروز ما به داده‌ها است. جنبه دوم نیز ناشی از حفظ امنیت سایبری و محدوده‌های حاکمیتی در سطح جهان خواهد بود.

تئوری ملی هوش مصنوعی

تئوری ملی هوش مصنوعی

کاظم فولادی درباره مطالبه رهبر انقلاب و راه تحقق آن تأکید کرد که برای تحقق آن باید دکترین ملی در زمینه هوش مصنوعی تعریف شود تا اجماع وسیعی بین نخبگان، دولت و بهره‌برداران شکل بگیرد. در موازات آن نیز باید شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شده و زیرساخت‌های فناورانه مورد نیازشان نیز تأمین شود.

در ادامه این گزارش مهدی برنا، دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه تربیت‌مدرس تهران درباره تاریخچه هوش مصنوعی، آن را در سه دوره طبقه‌بندی می‌کند. نخست دوره قانون محور که ماشین‌ها قدرت یادگیری نداشتند و صرفاً دستورات برنامه‌نویسی شده را اجرا می‌کردند. دوم دوره‌ای که ماشین‌ها قدرت یادگیری پیدا کردند. این دوره از 2010 به سرعت آغاز شد و تا به امروز وارد مرحله سوم شده که در آن متخصصین می‌کوشند رفتار مغز انسان را شبیه‌سازی کنند.

به عقیده ایشان اهمیت روزافزون هوش مصنوعی سبب شده است تا کشورهایی نظیر روسیه، چین و آمریکا به شدت با یکدیگر رقابت کنند. امارات 100 هزار ویزای طلایی برای برنامه‌نویسان در نظر بگیرد و نیز رژیم غاصب اسرائیل وزارتخانه‌ای تحت نام هوش مصنوعی تأسیس کند. حتی کره جنوبی نیز با تدوین یک سند جامع می‌کوشد تا سال 2050 به یکی از قدرت‌های اصلی جهان در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شود.

ایشان درباره مطالبه رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند که برای عملیاتی شدن این مطالبه سه محور را باید مدنظر قرار داد و برای مدیریت آن برنامه‌ریزی کرد. نخست سخت‌افزارهای مورد نیاز هوش مصنوعی. دوم متخصصین این حوزه که الگوریتم‌های تحلیل‌گر تولید می‌کنند و متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از آن‌ها مهاجرت کرده‌اند و سوم داده‌ها که حجم زیادی از آن‌ها به دلیل نداشتن دیتاسنتر به خارج از کشور منتقل می‌شوند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]