پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 جلوگیری از نشت داده های با اهمیت با طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی

جلوگیری از نشت داده های با اهمیت با طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی  توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای جلوگیری از نشت داده های با اهمیت به خارج از کشور تعریف شد.

محمد هادی بکایی که در این پروژه مسئولیتی اجرایی دارد، در توضیحات تکمیلی این پروژه آن را آغاز مسیر دستیابی به هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس در کشور معرفی کرده که وظیفه جلوگیری از نشت داده های با اهمیت به خارج از کشور را دارد.

همچنین به نظر بکایی داده‌های تولید شده در هر کشور از اهمیتی ویژه برخوردارند و اگر کشوری بتواند از داده‌ها به خوبی استفاده کند، مطمئنا راه پیشرفت را در پیش گرفته است. به نظر او اگر هم داده ها در اختیار کشور متخاصم قرار گیرد، زیان‌های جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

مجری پروژه طراحی و توسعه سکوی هوش مصنوعی، خروجی اصلی آن را راه‌اندازی سکوی بومی مدیریت API به عنوان یک سرویس می‌داند تا بتواند علاوه بر ایجاد امکان دسترسی توسعه‌دهندگان به مسیرهای هوش مصنوعی داخلی، بستر مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارها و توسعه زیست‌بوم این حوزه در کشور را میسر کند.

باعث تاسف است که به دلایل کمبود توان محاسباتی کافی در کشور و عدم وجود ابزارهای آماده پردازش داده‌ها، داده‌های داخلی به خارج از کشور نشت می‌کنند و بسیاری از این داده‌ها حیاتی هستند. بکایی در این باره این‌چنین مثال زده که بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، داده‌های خود را جهت پردازش روی سرورهای ابری گوگل قرار می‌دهند و سعی در استفاده از توان محاسباتی آن دارند. وی مدعی شده که حتی بسیاری از شرکت‌ها از APIهایی که توسط شرکت‌های خارجی آماده شده، مانند پردازش متون، صوت، نقشه و غیره، استفاده می‌کنند تا تحلیل‌های خود را بدون نیاز به طراحی دوباره و پیاده‌سازی محلی آن ابزارها انجام دهند.

به نظر بکایی در دوران نسل پنجم ارتباطات که انتقال داده‎‌ها در همه دنیا هزینه زمانی ندارد و افراد می‌توانند داده‌های سنگین خود را به راحتی به هرکجا که بخواهند منتقل کنند، عدم وجود ابزارهای بومی بهینه و کارامد باعث زیادتر شدن مشکلات مربوط به نشت داده‌ها خواهد شد.

هوش مصنوعی در زندگی بشر تاثیرات زیادی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. طبق پیش‌‍بینی‌ها، 75% از برنامه‌های تجاری شرکت‌ها تا پایان سال جاری از هوش مصنوعی بهره خواهند برد و این یعنی شرکت‌ها مجبورند برای عقب نماندن در بازار رقابتی، از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در راهبردهای تجاری و تولیدات خود، بهره ببرند.

پیش از این در مردادماه سال 1399، سرویس‌های هوشمند ابری سهاب به عنوان یک سکوی مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط متخصصان مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت به مدیریت دکتر علی رسولی زاده توسعه داده شده، توسط دکتر سورنا ستاری رونمایی شده است.

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]