پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ربات شناور RCVD، سیستمی بی‌نظیر در بازرسی از حوضچه‌های سوخت هسته‌ای

ربات شناور RCVD، سیستمی بی‌نظیر در بازرسی از حوضچه‌های سوخت هسته‌ای

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک ربات مستقل شناور با نام  (RCVD)، به‌زودی می‌‌تواند نقشی کلیدی در حفاظت از سوخت هسته‌ای استفاده‌شده در سراسر جهان ایفا نماید. دستگاه مشاهده رباتیک چرنکوف (RCVD) با همکاری میان آژانس ملی علوم استرالیا و بازوی تخصصی دیجیتال Data61، شرکت رباتیک مجارستانی Datastart و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ساخته شده است.

به گزارش هوشیو، (RCVD) یک سیستم رباتیک است که مجهز به نرم‌افزار توسعه‌یافته توسط CSIRO’s Data61 بوده. این نرم‌افزار به ربات امکان می‌دهد به‌طور مستقل در حوضچه حرکت کند، فیلم‌ها و داده‌های مربوط به مجموعه‌های سوخت را جمع‌آوری کند، و سپس از آن برای ایجاد یک نقشه بلادرنگ از حوضچه ذخیره سوخت استفاده نماید. در‌واقع این نرم‌افزار دستگاه را قادر می‌‌سازد بدون هیچ ورودی یا کنترلی از سوی انسان عمل کرده و تصمیم بگیرد. 

 به‌این‌ترتیب سیستم RCVD موقعیت و ویژگی‌های متمایز هر قطعه یا مجموعه‌ای را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کند تا تشخیص دهد که چه زمانی سوخت باید حذف یا جایگزین گردد. RCVD که مخفف Remote Controlled Vehicle for Drone است توانایی هدایت خودکار و نقشه‌برداری از محیط اطراف خود را داراست. این قابلیت توسط فناوری Wildcat SLAM (محل‌سازی و نقشه‌برداری همزمان) CSIRO ارائه می‌شود. این فناوری به RCVD اجازه می‌دهد تا با کارکنان انسانی ارتباط برقرار کند و اطلاعاتی در مورد محیط خود در اختیار آنها قرار دهد.

نمونه اولیه سیستم RCVD در یک تاسیسات انرژی هسته‌ای در آمریکای جنوبی آزمایش شد و توانست با موفقیت در حوضچه سوخت مورد استفاده حرکت کند. این سیستم داده‌های بلادرنگ را در اختیار بازرسان قرار داد، که می‌توان از آن‌ها برای تأیید استفاده از مواد هسته‌ای مطابق با توافق‌نامه‌های پادمان بین‌المللی استفاده کرد. موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پادمان، توافق‌هایی میان دو یا چند کشور هستند که با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای صورت می‌پذیرند. 

ربات شناور RCVD

Rosie Attwell، مدیر برنامه فنی CSIRO، گفت: «این آزمایش نشان می‌دهد که ربات‌های خودران به‌زودی می‌توانند در اندازه‌گیری و تجزیه‌و‌تحلیل میدانی سوخت هسته‌ای مصرف‌شده کمک کنند و زمینه محفاظت بیشتری را برای کارگران انسانی فراهم آورند.» در‌حال‌حاضر بازرسان باید در بالای حوضچه بر روی یک سکوی معلق بایستند و از یک دستگاه دستی برای شناسایی صدها میله سوخت هسته‌‌ای استفاده کنند. این کار دشواری است که گاهی در دماهای بسیار گرم تا 40 درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

در بازرسی و تأیید ایمنی مواد هسته‌ای از فناوری جدید برای محافظت از انسان‌ها استفاده خواهد شد. این فناوری می‌تواند ایمنی مواد هسته‌ای را با همان سرعت انسان بازرسی و تأیید کند، در‌حالی‌که انسان‌ها را از هرگونه آسیب احتمالی در امان نگه می‌دارد.  به گفته Dimitri Finker، متخصص آینده‌نگاری فناوری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، استفاده از یک ربات یا برنامه کامپیوتری سختی کار راستی‌آزمایی‌های میدانی را برای اپراتور تأسیسات و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش می‌دهد. وی گفت: «این سیستم به‌طرز ‌قابل‌توجهی کیفیت داده‌های جمع‌آوری‌شده را بهبود می‌بخشد. با قرار‌دادن ابزار نزدیک به سوخت، اندازه‌گیری‌های انجام‌شده دقیق‌تر و قابل‌اعتمادتر خواهد بود.»

Kopias درخصوص مزایای استفاده از پهپادها و سایر سیستم‌های رباتیک‌ در بازرسی‌های هسته‌ای گفت: «دور‌کردن پرسنل از مسیر آسیب‌ مهم‌ترین مزیت این سیستم‌هاست، زیرا از قرار‌گرفتن آن‌ها در معرض تشعشعات جلوگیری می‌کند. همچنین کیفیت استثنایی داده‌ها و توانایی بازرسی مناطق تحت‌پوشش که قبلاً غیرقابل‌دسترسی بودند، یک تغییر بازی اساسی ایجاد کرده است. زیرا این امکان را به بازرسان می‌دهد تا اطلاعات بهتر و دقیق‌تری در مورد تأسیسات هسته‌ای به‌دست آورند.»

آزمایش نمونه اولیه ادامه خواهد داشت و در مرحله بعدی توسعه، فناوری بینایی کامپیوتر برای خودکارتر کردن دستگاه اضافه خواهد شد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]