پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 رونمایی از ابررایانه سیمرغ در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابررایانه «مریم» در راه است

رونمایی از ابررایانه سیمرغ در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ ابررایانه «مریم» در راه است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

روز گذشته طی مراسمی با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر و برخی از نمایندگان مجلس، در ساختمان ترنج دانشگاه امیرکبیر رونمایی از ابررایانه سیمرغ رسما انجام شد.

توان پردازشی این ابررایانه بیش از یک پتافلاپس معادل یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه است که با 500 ترافلاپس در روز افتتاح آغاز به کار کرده است و قرار است بعد از دو ماه در پایان فاز اول با ظرفیت کامل به کاربران خدمت‌رسانی کند.

همچنین توان پردازشی فعلی ابررایانه در کاربردهای فوق سریع که نیاز به دقت محاسباتی 64 بیتی ندارند، مثل هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق، تا انتخای فاز اول برابر با 20 پتافلاپس خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از این ابررایانه از راه‌اندازی عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین زیرساخت‌های هوش مصنوعی با صد پتافلاپس ظرفیت تا سال آینده و با نام زنده‌یاد مریم میرزاخانی خبر داد.

وی همچنین گفت: «پژوهشگاه فناوری اطلاعات از امروز عملیات اجرایی و ظرفیت این ابررایانه را از امروز و برای مدت یک سال به عهده گرفت و تامین اعتبار آن تا یک سال اینده انجام می‌شود.»

ایشان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «درحال‌حاضر رقابت در زمینه هوش مصنوعی است و این رقابت پیش‌رو قرار دارد. نیاز امروز کشور پردازش در حوزه هوش مصنوعی با ظرفیت ده پتافلاپس است. هم‌اکنون باید از ظرفیت بین‌المللی کشور بهره ببریم و این ممکن است به دلیل تحریم‌ها، نقل‌و‌انتقالات در عرصه ارتباطات را با مشکل مواجه کند.»

آذری جهرمی درباره ابررایانه سیمرغ گفت: «این ابررایانه تاثیر زیادی در آینده کشور دارد و این اولین گام است. من از تمامی دانشجویانی که در این عرصه فعال بودند تشکر می‌کنم؛ هرچند که سیمرغ برای ما کافی نیست و حرکت روبه‌جلوی ما باید ادامه داشته باشد. زیرا ظرفیت ابررایانه سیمرغ یک پتافلاپس است که برای ایران یک اقتصاد به حساب می‌آید و در این زمینه باید رقابت‌های زیادی را پشت‌سر بگذاریم و بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم.»

محمد جواد آذری جهرمی معتقد است حاکمیت و دولت از جوانان کشور عقب مانده‌اند: «در این زمینه باید تلاش زیادی صورت گیرد، مخصوصا برای دختران ایرانی که توانسته‌اند در عرصه توسعه فناوری اطلاعات فعال باشند؛ آن هم در شرایطی که تلاششان کمتر دیده شده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان مراسم رونمایی از ابررایانه سیمرغ گفت: «با تصمیم جمعی عملیات اجرایی ساخت ابررایانه‌های بعدی ایران به منظور تامین زیرساخت‌های هوش مصنوعی تائید شده است و این ابررایانه با یکصد پتافلاپس ظرفیت در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. با یاد زنده‌یاد پروفسور مریم میرزاخانی، نام این سوپر کامپیوتر، ابررایانه مریم انتخاب شده و پژوهشگاه فناوری اطلاعات تامین اعتبار آن را بر عهده دارد.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]