پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 استفاده از هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی ارتش امنیت سایبری را برقرار کرد

استفاده از هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی ارتش امنیت سایبری را برقرار کرد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

طبق ادعای امیر فریبرز خاکپور، به لطف استفاده از هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی ارتش، تا امروز حتی یک نفوذ سایبری هم در شبکه‌ها اتفاق نیفتاده است.

هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات نیروی پدافند هوایی ارتش معتقد است در نیروی پدافند، حریم هوایی کشور و حتی بیرون از آن باید در تمام شبانه‌روز رصد شود و اطلاعات در لحظه به یگان‌های فرماندهی برسند و اگر این اطلاعات به‌موقع به مرکز فرماندهی نرسند، دیگر هیچ کارایی ندارند: «امروزه صحنه نبرد حملات سایبری تغییر کرده است و دشمن سعی دارد از راه دور و با اسلحه سایبری که هزینه کم و تأثیرگذاری زیاد دارد، کیلومترها دورتر است و ردی هم از خود به‌جا نمی‌گذارد، نفوذش را انجام دهد و غیر از فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) با چه ابزاری می‌تواند این کار را انجام دهد؟»

هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی

ایشان در ادامه گفت: «مثال دیگر حملات الکترومغناطیس هستند که به آن‌ها چمپ یا بمب‌های الکترومغناطیسی می‌گویند. این‌ها بیشتر به قسمت فاوا ضربه می‌زنند، چون می‌دانند با از کار انداختن آن، شبکه فرماندهی کل از کار خواهد افتاد و اگر شبکه فرماندهی کل از کار بیفتد، می‌توان صحنه نبرد را تغییر داد.»

هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی

بخش دیگر صحبت‌های معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتباط با امنیت برقراری ارتباط پایدار سامانه‌ها و مراکز پدافندی بود: «امنیت یک امر نسبی است و هیچ‌کس در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند ادعای امنیت صددرصدی کند. بحمدالله برای ما امنیت نسبی تا امروز برقرار بوده و در ارتش و نیروی پدافند حتی یک مورد هم نفوذ سایبری در شبکه‌‎ها اتفاق نیفتاده است.»

خاکپور درباره این موضوع که برقراری ارتباط با مرکز کنترل پدافند نیروی هوایی ارتش به چه صورت است، به استفاده از هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی ارتش اشاره کرد: «اتفاق بسیار مهمی که افتاده این است که توانستیم از کاربردهای هوش مصنوعی بهره ببریم. اطلاعات به جاهای مختلف ارسال و تصمیم‌سازی مختلفی انجام می‌شود و بر اساس تئوری بازی جنگ نوشته شده، تبدیل به یک سامانه می‌شود. این اطلاعات هم به مراکز تصمیم‌سازی خود نیرو و هم به مراکز تصمیم‌‎سازی مرکز فرماندهی کنترل یکپارچه کشور ارسال می‌شود.»

هوش مصنوعی در نیروی پدافند هوایی

ایشان در پایان گفت: «مطمئن باشید جایی در این کشور نیست که ما نتوانیم ارتباطش با شبکه یکپارچه را تأمین کنیم. گام‌های خوبی برداشته‌ایم و مخصوصاً درزمینهٔ هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی به نتایج خوبی رسیده‌ایم و نتیجه آن ارتقای سطح امنیت شبکه و ارتقای مراکز فرماندهی کنترل در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و سعی‌مان بر این است که تا حد امکان خودمان را به‌روز نگه‌داریم. ما در لبه تکنولوژی و لبه دانشی حرکت می‌کنیم و در مقوله فاوا هیچ‌چیز از هیچ کجای دنیا کمتر نداریم، بلکه از بسیاری از کشورها جلوتر هم هستیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]