پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ابر رایانه سیمرغ با ابعاد یک پتافلاپس در ماه‌های پیش رو ‌راه‌اندازی‌ می‌شود

ابر رایانه سیمرغ با ابعاد یک پتافلاپس در ماه‌های پیش رو ‌راه‌اندازی‌ می‌شود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ابر رایانه سیمرغ که در سال 1389 با قدرت نیم پتافلاپس طراحی شده بود، در ماه‌های آینده با قدرت پردازش یک پتافلاپس ‌راه‌اندازی خواهد شد. ابر رایانه سیمرغ حاصل تلاش‌های مهندسان و متخصصان دانشگاه امیرکبیر است.

قائم مقام مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه امیرکبیر و مدیر فنی ابر رایانه سیمرغ طی گفتگویی که با رادیو گفتگو داشت، توضیحاتی را درباره این ابر رایانه و جایگاه ایران در توسعه ابررایانه‌‌ها در جهان ارائه داد.

مهندس سید مجتبی شجاعی ضمن اشاره به اولین ابر رایانه ساخت ایران در سال 1380 در این باره گفت: «ابر رایانه ساخت ایران در سال 1380 با قدرت پردازش 24 گیگافلاپس (24 میلیارد عملیات بر روی اعداد اعشاری) رتبه 67 پیشرفته‌‌‌ترین ابررایانه‌های دنیا را در اختیار داشت و ابر رایانه سازمان هواشناسی از معروف‌‌‌ترین آن بود. پروژه ابر رایانه امیرکبیر از سال 1388 آغاز شد و در آن زمان، قدرت پردازش این ابر رایانه 89 ترافلاپس بود.» وی افزود: «ابر رایانه سیمرغ در آن مقطع زمانی، رتبه 108 قدرتمندترین ابرکامپیوترها را داشت، اما به دلیل وجود تحریم‌های ناعادلانه علیه کشورمان، امکان ثبت این دستاورد در اسناد جهانی وجود نداشت.»

مدیر فنی ابر رایانه سیمرغ ادامه داد: «ابر رایانه سیمرغ با نیم پتافلاپس طراحی شده و تا ماه‌های آینده ابعاد یک پتافلاپس آن نیز ‌راه‌اندازی خواهد شد. با این حال، ابر رایانه‌های با سرعت بالا در جهان بسیار زیاد هستند و تکنولوژی ایران با دنیا فاصله دارد. تا جایی که حتی اگر به یک پتافلاپس برسیم همچنان در بین 500 کشور دنیا نخواهیم بود.»

ابر رایانه سیمرغ

قائم مقام مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق‌سریع دانشگاه امیرکبیر ضمن اشاره به اینکه ابررایانه‌‌ها در حقیقت به‌روزشده کلاستر‌‌ها هستند، گفت: «ما در ساخت تجهیزات سخت‌افزاری کلاستر‌‌ها ورود نکردیم و کاری که در دانشگاه انجام‌ می‌دهیم مدیریت کلان‌داده‌‌ها و نرم‌افزارهای سیستمی است.» وی افزود: «یکی از مهم‌‌‌ترین قسمت‌هایی که پس از آغاز پروژه روی آن کار شده، تجاری‌سازی آن است و ابر رایانه سیمرغ نیز با هدف خدمات‌رسانی به جامعه توسعه داده شده و منحصر به استفاده محققان دانشگاهی نیست. به طوری که سرویس‌دهی این ابر رایانه از سال 1395 به صورت تجاری بوده است.»

مدیر فنی ابر رایانه سیمرغ طی این نشست که در برنامه «خیابان فرصت» رادیو گفتگو انجام گرفت، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ابررایانه‌‌ها را در فناوری هوش مصنوعی عنوان کرد. ایشان همچنین اشاره‌ای نیز به طرح‌های توجیهی داشت که پیش از توسعه ابررایانه سیمرغ برای برآورد حجم پردازش موردنیاز کشور ارائه شده بود. وی در این باره گفت: «پیش از آغاز پروژه جلساتی را با کاشناسان و دستگاه‌های دولتی برگزار کردیم و نیازسنجی‌‌ها انجام گرفت و اطلاعات خوبی از بخش خصوصی به دست آمد.»

شجاعی درباره بخش‌های پروژه گفت: «ساخت ابر رایانه‌ها دو بخش کلی دارد که یک بخش مربوط به زیرساخت است که زمان قابل ملاحظه‌ای برای توسعه آن نیاز است و برای این پروژه در عرض تنها 10 ماهه به انجام رسید.» وی افزود: «نام سیمرغ را وزیر بر روی این پروژه نهاده است و پروژه سیمرغ دانشگاه امیرکبیر همزمان با پروژه شیخ بهایی دانشگاه اصفهان شروع شده است.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]