40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 اتصال ۶۸ دستگاه واجد شرایط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

اتصال ۶۸ دستگاه واجد شرایط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

رضا باقری اصل، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۶۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خبر داد و افزود: این دستگاه‌ها در میان ۱۳۷ دستگاهی قرار داشتند، که شرایط لازم برای داشتن پنجره واحد را دارا بودند.

به گزارش هوشیو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در گفت‌وگوی ویژه خبری که با محوریت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و با حضور رضا باقری اصل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد، مباحث مرتبط با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پژمانفر در جواب این پرسش که چرا باید ارائه خدمات مردمی از طریق پنجره ملی هوشمند صورت پذیرد، اظهار داشت: خدمات مورد ارائه از سوی دولت به مردم نباید اسباب زحمت آنها و مراجعه حضوری و تکراریشان گردد. بر همین اساس هم فکر ایجاد پنجره واحدی برای خدمات‌دهی دولت به مردم در سازمان‌های مربوطه و تنها از یک‌جا به میان آمد. راه‌اندازی این سامانه در‌واقع کمکی به اقشار مختلف است تا تنها با یکبار احراز هویت، به سامانه متصل شده و خدمات مورد نیازشان را دریافت نمایند.

وی افزود: حرکت به سمت برنامه‌ریزی، مهم‌ترین منفعت دولت در اجرای این طرح است و با اجرای آن می‌توانیم شاهد تحول بزرگی در زمینه ارائه خدمات به مردم باشیم و پیش از آنکه مردم با مشکلی مواجه گردند برای خدمات‌رسانی به آنها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

باقری اصل در خصوص کم‌کاری برخی از دستگاه‌ها با‌توجه‌به تمام‌شدن مهلتشان جهت اتصال به این پنجره واحد یادآور شد: مردم نباید برای خدمات‌گرفتن از دستگاه‌های دولتی بدوند، بلکه این دولت است که باید ارائه‌کننده خدمات به آنها باشد و از‌آنجایی‌که در عصر ارتباطات قرار داریم و باید بر مبنای داده‌ها عمل نماییم، دولت باید آگاه باشد که، این داده‌های مهم را در کجا نگهداری کند.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه‌ها تا ۳۱ شهریور برای اتصال به این سامانه مهلت داشتند، گفت: مجموع دستگاه‌های دولتی که خدماتشان شناسنامه‌دار گردیده در حدود ۱۷۰ دستگاه ارزیابی شده، که تا این لحظه ۱۳۷ دستگاه مصداق داشتن پنجره واحد را دارا هستند و در این میان هم ۶۸ دستگاه پنجره خود را به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل کرده‌اند. در این میان حدود ۶۹ دستگاه هم هستند که یا به پنجره واحد متصل نشده‌اند یا اصلاً این پنجره را ندارند، ضمناً مهلت قانونی دستگاه‌های دولتی برای اتصال به این سامانه تمدید نگردیده است.

در ادامه این گفت‌وگوی ویژه، هادی محضرنیا رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز به ارائه اطلاعاتی در خصوص چگونگی وضعیت اتصال شهرداری تهران به پنجره ملی خدمات پرداخت و اظهار داشت: این سازمان در دسته مجموعه‌های پیشرو در راه‌اندازی پنجره خدمات الکترونیک به شمار می‌رود و از سالیان پیش بسیاری از خدمات خود را در سامانه‌ای با نام «تهران من» و به‌صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌داد. در‌خصوص اتصال به پنجره ملی خدمات هم جلسات مرتبط با این موضوع را از اردیبهشت آغاز کردیم، در ماه‌های تیر و خرداد درگیر رفع مشکلاتی بودیم و پس از رفع مشکل و برقراری ثبات، از یک ماه و نیم پیش کار را آغاز کردیم.

وی اذعان داشت: برای‌اینکه بتوانیم به این درگاه ملی بپیوندیم، نیاز به ارسال لینک برگشت از سازمان فناوری اطلاعات برای ما بود، این قبیل مسائل فنی موجب شد تا وقفه‌ای در این کار اتفاق افتد. حتی در روز یکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ نیز با‌وجود‌اینکه به این پنجره متصل بودیم، اما همچنان لوگو ما اضافه نشده بود و تا شب اضافه‌شدن لوگوی شهرداری به این پنجره به طول انجامید. در حال حاضر بالغ بر ده‌ها مورد از خدمات شهرداری نه‌تنها از طریق سامانه «تهران من» بلکه از طریق پنجره ملی دولت الکترونیک در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارزیابی عملکرد شهرداری تهران گفت: تا ساعت ۸ شب یکشنبه ۱۰ مهر اقدامات لازم برای اتصال شهرداری تهران و خدمات آن به این درگاه ملی صورت پذیرفت، البته تا زمانی که خدمت مربوط به مجوزهای ساخت‌و‌ساز به این درگاه افزوده نشده، نمی‌توانیم بگوییم که اتصال کامل شهرداری با این سامانه صورت پذیرفته است.

جعفری نماینده وزارت علوم در پنجره واحد در خصوص اینکه چه تعداد از خدمات این وزارتخانه باید به این پنجره ملی افزوده شود و آخرین وضعیت این سازمان در این خصوص یادآور شد: ما موظف به اتصال یک‌سوم از خدمات پرکاربرد خود به درگاه ملی تا پایان شهریور‌ماه بودیم. از‌آنجایی‌که خدمات این وزارتخانه عمدتاً در سه بخش ارائه می‌گردد، در وهله اول دانش‌آموختگان را که اولین خدمتشان استعلام مدارک تحصیلیشان بود، به این درگاه ملی متصل کردیم.

وی ادامه داد: در وهله بعدی ۲۷ خدمت پرکاربرد در زمینه خدمات امور دانشجویی را متصل کرده و در وهله آخر هم که اعضای هیئت‌علمی قرار داشتند، که البته تا این لحظه خدمت جذب هیئت‌علمی به وجود نیامده، زیرا این خدمت به صورتی نیست که در ۱۲ ماه سال ارائه گردد و تنها دو بار در سال صورت می‌پذیرد. امید داریم در دوره بعدی بتوانیم این سرویس را هم مانند سایر سرویس‌ها به خدمات خود در پنجره واحد اضافه کنیم. بر این اساس تا این لحظه یک‌سوم از خدمات پرکاربرد خود را به حالت الکترونیکی در‌آورده‌ایم و امید داریم که بتوانیم سایر خدمات را هم به این صورت ارائه کنیم.

باقری اصل، عملکرد وزارت علوم را در‌این‌خصوص اینگونه ارزیابی کرد: در این وزارتخانه تاکنون تنها ۸ درصد از خدمات به پنجره واحد متصل گردیده‌اند، که در این میان سازمان سنجش به‌عنوان مهم‌ترین دستگاه زیر‌مجموعه این وزارتخانه هنوز به این سامانه متصل نشده و با این اوصاف می‌توان گفت عملکرد مناسبی نداشته است. از‌آنجایی‌که یک سری از خدمات وزارت علوم از مدل کسب‌و‌کاری پیروی می‌کنند، در ابتدا پرکاربردترین خدمات وزارت علوم به سامانه لینک گردیده و تا پایان سال، دو‌سوم باقیمانده این خدمات پرکاربرد عمومی نیز به پنجره واحد متصل خواهد شد.

پژمانفر در خصوص سازمان‌هایی که در زمینه اتصال به پنجره واحد کوتاهی کرده‌اند، خاطر‌نشان کرد: به نظر می‌رسد که دستگاه‌ها بیش از حد مطالبه‌گری و برنامه‌ریزی تکلیفی مجلس را در این خصوص شوخی گرفته‌اند. زیرا با‌وجود‌اینکه در حدود ۱۳۶۰ شهرداری در کل کشور داریم، اما از این میزان تنها ۵ شهرداری تاکنون خدمات خود را به این سامانه متصل کرده‌اند. به‌صورت مشخص باید گفت اراده‌ای در ارتباط با این کار نیست و در‌حالی‌که وزارت علوم تنها ۸ درصد خدمات را متصل کرده، پس باید گفت که عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این رابطه قابل دفاع نیست.

پژمانفر در پایان اذعان داشت: ما در مجلس حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد و هر دستگاهی که از آخر شهریور به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل نشده باشد، متخلف محسوب شده و بر اساس ضوابط با این متخلفین برخورد خواهیم کرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]