40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ادغام غربال بالینی با الگوریتم ها، مطمئن‎ ترین روش برای پیش بینی خودکشی

ادغام غربال بالینی با الگوریتم ها، مطمئن‎ ترین روش برای پیش بینی خودکشی

امروزه مشخص شده که ادغام غربال بالینی با الگوریتم ها مطمئن ترین روش برای پیش بینی خودکشی محسوب می‌شود؛ مرکز پژوهشی دانشگاه وندربیلت، طی مطالعات جدید خود، راهکاری جدید برای پیش‌بینی کارآمدتر اقدام به خودکشی یا افکار خودکشی در بزرگسالان توسعه داده است.

به گزارش کالین والش و درو ویلیمیتیس، دو نفر از پژوهشگران حاضر در این پروژه، راهکار مذکور الگوریتم هوش مصنوعی و غربال حضوری را با هم ادغام کرده و با تکیه بر روش یادگیری جمعی، پیش‌بینی‌ اقدام به خودکشی و افکار خودکشی را بهبود بخشیده است. ادغام غربال بالینی با الگوریتم‌ها مطمئن ترین روش برای پیش بینی خودکشی محسوب می‌شود چرا که از امکانات هر دو شیوه بهره می‌برد و سنجش دقیق‌‍تری از حالات بیمار به دست می‌دهد.

والش، استادیار انفورماتیک زیست‌پزشکی، روانپزشکی و علوم رفتاری، توضیح می‌دهد: «طی آزمایشات، ترکیب غربال حضوری و غربال لحظه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی را برای برآورد ریسک خودکشی بررسی کرده‌ایم.»

در آمریکا، آمار خودکشی در نسل کنونی نسبت به نسل‌های گذشته افزایش یافته است و به عنوان دهمین علت مرگ‌ومیر در این کشور، هر ساله جان ۱۴ نفر از هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر آمریکایی را می‌گیرد.

اما در سال ۲۰۱۸، واحد اورژانس بزرگسالان مرکز پزشکی وندربیلت (VUMC) شروع به استفاده از مقیاس C-SSRS (مقیاس درجه‌بندی شدت خودکشی کلمبیا) کرد؛ بدین صورت که بیماران، به عنوان بخشی از فرآیند تریاژ، به شش سؤال پاسخ می‌دهند و متخصصان با تکیه بر نتایج این پرسشنامه و به صورت نیازمحور، غربال حضوری را اجرا می‌کنند.

غربال بالینی

در سال ۲۰۱۹، VUMC به صورت آزمایشی از الگوریتم یادگیری ماشینی VSAIL (احتمال افکار و اقدام به خودکشی وندربیلت)، محصول والش و همکارانش، استفاده کرد. این الگوریتم با تکیه بر اطلاعات موجود در سوابق درمانی الکترونیک بیماران، میزان ریسک خودکشی را برای آن‌ها مشخص می‌کرد. با این حال، طی مرحله آزمایش، الگوریتم در پس‌زمینه مشغول کار بود و هیچ‌یک از نمراتش در سوابق درمانی VUMS ثبت نشدند.

پژوهش جدید اطلاعات ۱۲۰,۳۹۸ مراجع را طی ۱۵ ماه گذشته (تا سپتامبر ۲۰۲۰) بررسی کرده است. ۱۸۰ روز بعد از اجرای هر دو روش غربال (حضوری و الگوریتمی)، سوابق درمانی بیماران مورد بازبینی قرار گرفتند تا حضور افکار و اقدام به خودکشی مشخص شود. از میان تمامی موارد، ۵۱۴ اقدام به خودکشی (۲۰۵ مورد طی ۳۰ روز بعد از مراجعه) و ۳,۲۱۶ مورد افکار خودکشی گزارش شد. این آمار، مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی را مدنظر قرار نداده است. سپس، کارآمدی روش‌های پیش‌بینی با یکدیگر مقایسه شد.

روش یادگیری جمعی تقریباً در تمامی موارد، در مقایسه با هر یک از رویکردهای C-SSRS یا VSAIL به تنهایی، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. این روش نشان داد ادغام غربال بالینی با الگوریتم‌ها مطمئن ترین روش برای پیش‌بینی خودکشی به‌شمار می‌آید.

ادغام غربال بالینی با الگوریتم ها

ویلیمیتیس، تحلیل‌گر آمار آزمایشگاه والش، معتقد است: «یادگیری جمعی توانست نقاط قوت غربالگری بالینی و یادگیری ماشینی را با هم ادغام کرده و نقاط ضعف‌شان را از میان بردارد. همین خاصیت مکمل بودن است که ادغام تخصص بالینی، داده‌های بیماران و هوش مصنوعی را برای تشخیص و پیش‌بینی کارآمدتر ریسک رفتارهایی همچون خودکشی، تشویق می‌کند.»

تقریباً ۱ نفر از هر ۲۰۰ نفر از ۱۰ درصد بیمارانی که بالاترین نمرات (ریسک) را در مقیاس C-SSRS یا VSAIL به دست آوردند، طی ۳۰ روز بعد از مراجعه اقدام به خودکشی کردند. اما با روش یادگیری جمعی، حدود ۳ نفر از هر ۲۰۰ بیماری که در صدک بالایی ریسک قرار داشتند، طی ۳۰ روز اولیه اقدام به خودکشی کردند.

والش می‌گوید: «نتایج مطالعات ما نشان داد که ادغام غربال بالینی با الگوریتم‌ها مطمئن ترین روش برای پیش بینی خودکشی محسوب می‌شود و می‌تواند پیش‌بینی اقدام به خودکشی را ارتقاء دهد، حتی اگر الگوریتم‌ها اصلاً با داده‌های حاصل از غربال حضوری آموزش ندیده باشند. پژوهش حاضر را می‌توان مصداق بارز این موضوع دانست که انسان‌ها و ماشین‌های هوشمند در کنار یکدیگر، بهتر و قدرتمندتر از هرکدام آن‌ها به تنهایی هستند.»

پیش بینی خودکشی

گروه پژوهشی والش در گام بعد، الگوریتم هوش مصنوعی را در VUMC تحت آزمایش بالینی تصادفی قرار می‌دهد تا کارآمدی آن را در بیماران سرپایی بسنجد. در نیمی از مراجعان (که به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند)، نمرات بالای VSAIL باعث می‌شود الگوریتم به صورت خودکار، یک هشدار الکترونیک برای متخصصان ارسال کرده و به آن‌ها پیشنهاد دهد برای ارزیابی ریسک خودکشی، غربال حضوری انجام دهند. سپس پژوهشگران نرخ به دست آمده از غربال حضوری را (ابتدا در میان مراجعانی که VSAIL پرخطر تشخیص داده است و سپس سایر مراجعان) بررسی می‌کنند.

سایر پژوهشگران حاضر در این پژوهش عبارت‌اند از: رابرت تورر، مایکل ریپرگر، الیسون مک‌کوی، سارا اسپری، الیوت فیلشتاین و تروی کرز. پروژه‌ی حاضر از سوی مؤسسات ملی بهداشت و درمان و صندوق نوآوری اویلین سلبی استید پشتیبانی شده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]