پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
  ارتباطات چشمگیر اینترنت اشیا

 ارتباطات چشمگیر اینترنت اشیا

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال‌ها است که با راه‌اندازی کارگروه تخصصی اینترنت اشیا، توانسته است طرح‌های حول این موضوع را بررسی و حمایت کند و همچنین سرعت محدوده این فناوری را به طور دقیق در نظر بگیرد.

در حقیقت، یکی از محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق ایران هوشمند «اینترنت اشیا» است و چنانچه زمینه‌های لازم برای توسعه این فناوری ایجاد شود، توسعه این فرایند در آینده‌ای نزدیک فراهم خواهد شد.

اینترنت اشیا شبکه‌ای است از اشیای فیزیکی تعبیه‌شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌افزار، سنسورها و اتصالات که آن‌ها از طریق تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور یا دستگاه‌های دیگر، قادر خواهند بود خدمات بیشتر را به مخاطب ارائه دهند. به بیانی دیگر، اینترنت اشیا به تجهیزات محیط و اشیای پیرامونمان گفته می‌شود که به شبکه اینترنت متصل هستند و از طریق نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند و تبلت، کنترل و مدیریت می‌شوند.

لازم به توضیح است که اینترنت اشیا یکی از پایه‌های اصلی انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شود و به‌عنوان انقلابی در اینترنت به حساب می‌آید که به دنبال آن مفاهیمی چون ارتباطات ماشین به ماشین، ارتباطات، بیگ‌دیتا، هوش مصنوعی و… به یکدیگر نزدیک شده و در نتیجه تعداد زیادی از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد که بیشتر آن‌ها بدون مداخله انسان ایجاد می‌شود که درواقع برای دستیابی به اهداف هوشمندسازی است.

به واسطه اهمیت موضوع و کاربرد مؤثر اینترنت اشیا در زندگی انسان‌ها، این فناوری استقبال قابل‌توجهی را به دنبال داشته است، زیرا ارتباط گسترده‌ای را ایجاد کرده و انواع مختلفی از چالش‌ها و موانع شامل مقیاس‌پذیری، امنیت، بیگ‌دیتا و نیازهایی مانند انرژی را به افراد ارائه می‌دهد.

این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر محدوده اینترنت اشیا، وسعت بسیاری پیدا کرده است، به طوری که این فناوری حجم وسیعی از زیرساخت‌های مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، سیستم‌های خانگی، امور شهری و سیستم‌های حمل و نقل را در بر گرفته است.

نکته دیگر این است که اینترنت اشیا با توانایی جاسازی سی پی یو و حافظه و منابع انرژی قادر است تقریباً همه چیز را با استفاده از برنامه‌ها به شبکه متصل کند. این سیستم‌ها وظیفه جمع‌آوری اطلاعات، تنظیمات اکوسیستم‌های طبیعی و حتی ساختمان‌ها و کارخانه‌ها را دارند که با استفاده از چنین فرصتی مجموعه‌ای گسترده از ارتباطات بی‌حد و مرز در خانه، محل کار و سایر فضاهای شهری ایجاد خواهد شد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]