40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ارتباط دانشگاه و صنعت لازمه پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی

ارتباط دانشگاه و صنعت لازمه پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی

رشد فناوری و دانش‌های نوین بشری مانند هوش مصنوعی، مستلزم ایجاد تغییراتی در سیستم آموزشی و ارتقای همزمان سطح دانش و مهارت دانشجویان است و با نیازی که کشور به تربیت نیروهای متخصص در این حوزه‌ها دارد بازنگری در برخی مناسبات برای همسو شدن نهادهای گوناگون در جهت پیشرفت کشور به‌ویژه در زمینه فناوری و هوش مصنوعی ضروری است. در نشست «راهکارهای ورود دانشجویان به حوزه کار و صنعت» به بخشی از مشکلات و معضلات موجود در این زمینه اشاره شد.

دکتر سید منوچهر حسینی، رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بوعلی سینا، در جریان این نشست با ذکر اینکه ارتباط میان دانشجویان و حوزه صنعت از معضلات امروزی دانشگاهیان است، اظهار کرد: باید در وهله اول مهارت‌ها و مأموریت‌هایی که لازم است دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری کسب کنند مشخص گردد. در شاخه فنی و حرفه‌ای این مأموریت را معین کرده‌اند؛ فردی که در حوزه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کند می‌داند مسیر فعالیتش در آینده چگونه است؛ اما ادامه تحصیل در ارشد و فارغ‌التحصیل شدن از کارشناسی موضوعاتی کاملاً متفاوت است.

او افزود: تبیین سیاست و دیدگاه‌های متفاوت در این موارد بسیار ضروری است و تا به حال این اتفاق رخ نداده است. در دوره کارشناسی مسائلی به دانشجویان گفته می‌شود که برای ورود به بازار کار نیازی به آن‌ها ندارند و صرفاً برای این است که دانشجو بتواند در مقطع ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهد.

حسینی با اشاره به اتخاذ سیاست متفاوتی در مرکز رشد گفت: بحث آکادمی اشتغال در مرکز رشد موجب می‌شود دانشجویی که فارغ‌التحصیل شده مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را از طریق کسب تجربه و شرح وظایفی که از آن اطلاع ندارد در این آکادمی‌ها فرابگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا درباره آکادمی اشتغال چنین توضیح داد: آکادمی اشتغال زیر مجموعه مرکز رشد بوده و قرار است فعالیت خود را در این امور شروع کند و کمک‌رسان دانشجویان باشد. آگاهی از نیاز و خواست بازار بسیار مهم است و باید توجه دانشجویان را به این موارد معطوف کرد.

دانشگاه

دکتر حسینی اضافه کرد: به علت وجود قوانین نادرست، کارآموزی‌ها و دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها تنها شکل ظاهری و صوری دارد و اصلاح سیستم برای مؤثر و مفید واقع شدن این دفاتر لازم است. رشته‌های پزشکی در بحث کارآموزی ممتاز هستند. رشته‌های مهندسی اشباع شده‌اند و افراد متبحر آن به اندازه قشر پزشکی در اول کار زبده نیستند. به هر حال دانشجویان باید نیازهای بازار و صنعت را در انتخاب رشته و ایده‌های خود در اولویت قرار دهند.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه بوعلی سینا خاطرنشان کرد: مراکز رشد و نوآوری از ایده‌ها و استارت‌آپ‌ها پشتیبانی می‌کنند و با راهنمایی ایده‌دهندگان در این موارد مشاوره‌های تخصصی و حقوقی را به آن‌ها ارائه می‌دهند. مراکزی هم به صورت گروهی با ایده‌دهندگان به فعالیت مشغول هستند.

در ادامه حمیدرضا جوادی، فعال حوزه فناوری و هوش مصنوعی در همدان، با انتقاد از نحوه کار دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها و نقش انفعالی آن‌ها گفت: پلی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و در دانشگاه‌ها دفتری به نام ارتباط با صنعت صرفاً به صورت نمایشی و ظاهری در حال فعالیت است و به عقیده من جزو منفعل‌ترین قسمت‌های دانشگاه است. در حالی که این بخش می‌بایست در شمار پرکارترین قسمت‌های دانشگاه می‌بود.

او از اینکه واحدهای کارآموزی نقش صوری دارند اظهار تأسف کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان در وهله اول مشغول به کارورزی و کارآموزی در شرکت مربوطه می‌شوند؛ اما در حیطه‌ای که مهارت کسب کرده‌اند به کار گرفته نمی‌شوند و عدم استفاده از مهارت‌های اصلی آن‌ها باعث سرخوردگی و ناراحتی ایشان می‌شود و زمینه مهاجرت این افراد از کشور در همان روزهای اول در تفکراتشان ایجاد می‌شود؛ زیرا احساس می‌کنند در کشور جایگاه مناسبی برای استفاده از مهارت و دانششان پیدا نمی‌شود.

این فعال حوزه فناوری و هوش مصنوعی از دغدغه‌های دانش‌آموختگان آموزش عالی چنین یاد کرد: این روزها برای کارآفرینان مصیبت‌ها و تنگناهای اقتصادی و شغلیِ زیادی رخ می‌دهد و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از بیم اینکه همین اتفاقات ناگوار در آینده برای خود آن‌ها رخ بدهد به مهاجرت فکر می‌کنند.

حمیدرضا جوادی افزود: وقتی نخبگان افق دیدشان را با سیاست‌های ثروت‌آفرینی در کشور هم‌سو نمی‌بینند دلسرد می‌شوند. اغلب استخدام‌ها و جذب افراد در ادارات دولتی بر اساس شایسته‌سالاری نیست و بدون اجرای عدالت، افرادی با مدرک غیرمرتبط و عدم توانمندی براساس آشنایی و رابطه‌های پشت پرده به ادارات وارد می‌شوند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]