40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 درجه سفتی متغیر دم ربات ماهی قابلیت شنای آن را ارتقاء داده است

درجه سفتی متغیر دم ربات ماهی قابلیت شنای آن را ارتقاء داده است

با توجه با اینکه ماهی شناگر قابلی است، ساختار فیزیکی آن به طور گسترده در طراحی ربات‌های زیر آب کپی‌برداری می‌شود. اخیرا از این اطلاعات برای طراحی ربات ماهی هم استفاده شده است. دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که ماهی‌ها با تنظیم میزان سفتی دم، می‌توانند بسیار کارآمدتر کنند.

ماهیچه‌های دم ماهی‌های واقعی هنگام شنای تند، سفت شده و برای شنای کم سرعت و مانور بهتر، شُل می‌شوند. با این حال، ربات‌های ساخته‌شده از روی ماهی‌ها، باید مدارا کنند، سفتی دم آن‌ها ثابت است و این امر برای شنا در شرایط مختلف مناسب نیست. دَن کویین ، استاد دانشگاه ویرجینا ، در این باره می‌گوید: «ماهی‌ای که دمی با یک درجه سفتی ثابت دارد، به مثابه دوچرخه‌ای است که تنها یک دنده ثابت دارد؛ تنها با یک سرعت می‌تواند حرکت کند. مانند دوچرخه سواری در سانفرانسیسکو با دوچرخه دنده ثابت است؛ بعد از چند بلوک خسته می‌شوید».

ربات ماهی

متاسفانه، به سختی می‌توان تعیین کرد که چه زمانی ماهی‌ واقعا سفتی دم خود را تغییر می‌دهد. کوین و همکار وی، کیانگ ژانگ ، محقق پسا‌دکتری، برای رسیدن به یک مدل نظری به دینامیک سیالات و بیومکانیک روی آوردند. مدل آن‌ها به طور خلاصه‌، حاکی از این بود که سفتی دم باید متناسب با سرعت شنا به توان دو افزایش یابد.

ربات ماهی تن

این دانشمندان برای آزمون این نظریه در محیط واقعی یک ربات ماهی شبیه ماهی تن ساختند که AutoTuna نام دارد. بر اساس مدل سفتی دم‌، این ربات هنگام شنا در کانال آب آزمایشگاهی، با استفاده از تاندون قابل برنامه‌ریزی، سفتی دم خود را به طور خودکار تغییر می‌دهد. شایان ذکر است که این ربات، نسبت به یک ربات با سفتی دم ثابت، می‌تواند با سرعت‌های مختلف شنا کند؛ این قابلیت در حالی است که ربات تقریباً نیمی از انرژی لازم را مصرف می‌کند.

محققان در حال بررسی نحوه استفاده از این فناوری بر روی سایر روبات‌هایی هستند که با الهام از دیگر حیوانات شناگر ساخته شده‌اند.

ربات ماهی

کویین در ادامه توضیحات خود می‌گوید: «مکانیزم‌های تنظیم سختی‌، مانند مکانیزم پیشنهادی ما، را می‌توان به راحتی کوچک کرد، بنابراین می‌توان این مکانیزم‌ را در ربات‌هایی با اندازه‌ و اشکال مختلف پیاده کرد. مسئله مهم شناسایی درجه سفتی دمِ ربات ماهی در سرعت‌های مختلف شنا است. در این پژوهش از یک مدل واقعی و آزمایشات کانال آب برای بدست آوردن قانون کنترل استفاده کردیم تا ربات بر اساس آن سفتی دم خود را به طور خودکار تنظیم کند. اگر از رباتی بزرگتر (مثلاً رباتی شبیه دلفین) یا شناگری دیگر (مثلاً رباتی شبیه زنجبیل) استفاده می‌کنید، لازم است مدل را کالیبره کنید، که البته این کار شدنی است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]