40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رقابت شرکت‌های فناوری برای استخدام متخصصان اخلاق هوش مصنوعی

رقابت شرکت‌های فناوری برای استخدام متخصصان اخلاق هوش مصنوعی

اخراج تیمنیت گبرو، سرتیم اخلاق هوش مصنوعی و مارگارت میچل، پژوهشگر هوش مصنوعی، از سوی گوگل به بحث‌‌ها پیرامون هوش مصنوعیِ اخلاقی و مسئولیت‌پذیر دامن زده است. در چند سال اخیر، متخصصان در صنعت AI به بازیگران اساسی بدل شده‌‌اند و شرکت‌های کوچک و بزرگ برای سالم‌سازی‌ داده‌های خود به‌دنبال استخدام متخصصان اخلاق هوش مصنوعی هستند.

استفاده از هوش مصنوعی دلالت‌های اخلاقی بسیاری دارد که شرکت‌ها، کارکنان، مشتریان و دیگر بازیگران این عرصه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. یکی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد، ۳۰ درصد از شرکت‌های بزرگ در آمریکا پروژه‌های هوش مصنوعی دارند و در حال حاضر به‌دنبال ساختن و به‌کارگیری انواع نرم فزار هوش مصنوعی هستند. با این حال، اکثر سازمان‌ها برنامه‌ خاصی برای تضمین AI عادلانه ندارند.

متخصصان اخلاق هوش مصنوعی

چرا به مدیر اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟

شرکت‌ها در برخورد با حجم زیادی از داده‌ها از نظر مسائل اخلاقی با پیچیدگی‌های مواجه می‌شوند. یافتن راه‌حل و مدیریت این پیچیدگی‌ها کار متخصصان اخلاق هوش مصنوعی است. علاوه بر این، آموزش دادن و بالا بردن مهارت‌های همه‌ کارکنان سازمان درباره‌ کاربردهای ضمنی هوش مصنوعی تضمین می‌کند که سازوکارهای لازم برای مواجهه با دغدغه‌های اخلاقی حول هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است.

برای موقعیت شغلی مدیر اخلاق هوش مصنوعی، معمولاً شرکت‌ها به‌دنبال کسانی می‌گردند که بتوانند مسائلی را درک کنند که پیرامون هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های چون تشخیص چهره وجود دارد و بر آن نظارت داشته باشند. همچنین از مدیران اخلاق هوش مصنوعی انتظار می‌رود توصیه‌های سیاست‌گذرانه منسجم پدید آورند و در اجرایی کردن آن مشارکت داشته باشند.

بگذارید به چند مثال نگاهی بیندازیم:

شرکت Deloitte در لندن، از متقاضیان کسب شغل مدیر اخلاق هوش مصنوعی انتظار دارد تا با روندها، چالش‌ها و فرصت‌های خطرات جدید و ملاحظات اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در بخش خدمات مالی آشنا باشد. مدیر اخلاق هوش مصنوعی می‌بایست در طراحی، صورت‌بندی و تحویل محصولات و خدمات به مشتری نقش فعالی داشته باشد و به آن‌ها کمک کند تا خطرات استفاده از هوش مصنوعی را مدیریت کنند. همچنین باید بتواند در تنظیم استراتژی‌ها برای مقابله با خطرات تکنولوژی با تیم‌های داخلی و خارجی شرکت در تعامل باشد.

مدیر بخش در توئیتر، باید تضمین کند که عدالت و حقوق بشر در مرکز سیستم‌های یادگیری ماشین توئیتر قرار دارد. همچنین از او انتظار می‌رود در تدوین استراتژی‌‌ برای تیم‌های مهندسان و پژوهشگران توئیتر که در سطح جهان فعال‌اند مشارکت داشته باشد.

این موقعیت شغلی وظایف دیگری نیز دارد از جمله:

برنامه‌ریزی و مشارکت در تیم‌های دیگر برای انجام تغییرات اثرگذار

تشخیص درست مشکلات با استفاده از معیارهای کارآمد برای به حداکثر رساندن تاثیر و ارزش توئیتر

وضعیت کنونی موقعیت شغلی مدیریت اخلاق هوش مصنوعی

بسیاری از صنایع در حال پذیرش و به‌کارگیری هوش مصنوعی هستند. فرهنگ اخلاقی درستِ هوش مصنوعی در سازمان‌ها می‌تواند همه‌چیز را، از امنیت تا اعتماد به محصول، بهبود ببخشد. شرکت مایکروسافت نخستین شرکتی بود که موقعیت شغلی تمام‌وقتی برای سیاست و اخلاق هوش مصنوعی ایجاد کرد. مشهورترین نقش‌های شغلی در اخلاق هوش مصنوعی مشاور اخلاق داده‌ها، کارشناس اخلاق یادگیری ماشین، سرتیم اخلاق داده، مدیر اخلاقی هوش مصنوعی و کارشناس اخلاق هوش مصنوعی است.

در ادامه لیستی از برخی از عناوین شغلی مربوط به مدیریت اخلاق هوش مصنوعی در شرکت‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

متخصص اخلاق هوش مصنوعی(IBM)

مدیر ارشد استفاده اخلاقی و انسانی(Salesforce)

کارشناس حفظ حریم خصوصی و اخلاق داده‌ها(Qantas)

سرتیم اخلاق هوش مصنوعی(Google)

افسر ارشد اخلاق هوش مصنوعی(US Army Artificial Intelligence Task Force)

مدیر بخش ابداعات مسئولانه(Facebook)

متخصص اعتماد اجتماعی(Apple)

متخصص هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر(H and M Group)

وب‌سرویس آمازون(AWS)، توئیتر، DeepMind، OpenAI، مرکز هوش مصنوعی سازگار با انسان و متخصصان اخلاق AI را استخدام می‌کنند.

یکی از دلایل کمبود موقعیت شغلی متخصصان اخلاق هوش مصنوعی نبود تعریف شفافی از این شغل است. هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاشند تا توصیف شغلی و معیارهای احراز این شغل را صورت‌بندی کنند. در حالی که شرکت‌ها می‌دانند که با داده‌های حساس و ارزشمند طرف‌اند و به رهیافت‌های اندیشیده‌شده‌ای برای مدیریت و نظارت بر این داده‌ها نیاز دارند، اما قوانین و نقش‌ها در این حوزه هنوز به‌صورت روشنی تعریف و مشخص نشده است.

در ثانی، مدیریت اخلاق هوش مصنوعی شغل بسیار جدیدی است و متقاضیان زیادی برای این شغل وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند که شرکت‌ها باید این نقش را دقیق‌تر تعریف کنند تا ابعاد این موقعیت شغلی برای متقاضیان قابل درک باشد. همچنانکه بحث‌ها پیرامون اخلاق هوش بیشتر می‌شود، بیشتر شرکت‌هایی که به نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند کم‌کم به سراغ متخصصان اخلاق هوش مصنوعی می‌روند که این خود باعث روشن‌تر شدن مرزها و وظایف این شغل در آینده خواهد شد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]