40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 استفاده از مار رباتیک در جراحی سرطان تا ۱۰ سال آینده!

استفاده از مار رباتیک در جراحی سرطان تا ۱۰ سال آینده!

یک مار رباتیک ساخته‌شده توسط دانشگاه ناتینگهام، تا ۱۰ سال آینده می‌تواند انجام جراحی‌های سرطان را عهده‌دار گردد. این ربات که COBRA نام دارد، با تقلید از انعطاف‌پذیری مارها طراحی‌شده و با کنترل از راه دور هدایت می‌شود.

 به گزارش هوشیو، پیش‎‌تر ربات‌هایی با این سبک طراحی در کاربردهایی مانند مهندسی جت و نیروگاه‌های هسته‌ای مورد‌استفاده قرار گرفته بودند. این محصول اولین ربات در نوع خود در بریتانیا بوده و انعطاف‌پذیری مارها را در حرکت خود تقلید می‌نماید.

پروفسور دراگوس آکسینته و تیم محققانش با رولز‌رویس همکاری می‌کنند تا ربات COBRA خود را برای استفاده در جراحی، به‌ویژه برای جراحی سرطان گلو و جراحی جراحت، تطبیق دهند. آنها اذعان داشتند که چنین روش‌های پزشکی در‌حال‌‌حاضر با ابزارهای آندوسکوپی انجام می‌شود، در‌حالی‌که  COBRA می‌تواند مهارت، دقت و نماهایی با وضوح بالا را برای تیم‌های جراحی ارائه دهد. این تیم بودجه‌ای را از شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی برای توسعه این ربات دریافت کرده است. تیم مذکور پیش‌تر آزمایشات اولیه‌ای را برای بررسی اینکه آیا این ربات قادر به انجام روش‌های جراحی گوناگون هست یا خیر، آغاز کرده‌اند. ضمنا این ربات قبلاً در یک مطالعه اولیه در بیمارستانی در لستر مورد‌استفاده قرار گرفته است.

جراحی با مار رباتیک

مار رباتیک از ظاهری باریک برخوردار بوده و با استفاده از یک جوی‌استیک ساده، از قابلیت هدایت و مانور بالایی است. براین‌اساس ربات مذکور حرکتی دقیقا مشابه یک مار داشته که به آن توانایی مانور در فضاهای تنگ را می‌بخشد. این ربات تاکنون برای انجام کارهای مربوط به موتورها مانند بازرسی، تعمیر و نگهداری از آ‌ن‌ها آزمایش‌شده و مورد استفاده قرار گرفته است. پروفسور دراگوس آکسینته و تیمش آزمایشات اولیه‌ای را با دکتر اولادجو اولالی، متخصص گوش، حلق و بینی و جراح رباتیک در بیمارستان‌های دانشگاهی لستر NHS Trust انجام داده‌اند، تا کاربرد پزشکی COBRA را بررسی کنند. ربات مذکور بر روی یک آدمک انسانی آزمایش شد تا از طریق دهان به بخش‌هایی از گلو دسترسی پیدا کند. اگر این ربات بتواند در جراحی‌های واقعی از طریق دهان وارد بدن بیمار گردد، در این صورت می‌توان بدون جراحی بسیار تهاجمی به مناطق غیرقابل‌دسترس رسید.

دوربین تعبیه‌شده در این ربات قادر است نماهای بسیار خوبی از گلو با وضوح بالا بر روی مانیتور نمایش دهد. دکتر Olaleye معتقد است که این فناوری به‌صورت بالقوه می‌تواند منجر به پاکسازی کامل تومورها، با درد کمتر و بهبودی سریع‌تر برای بیماران گردد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]