40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 متخصصین کشورمان به کمک هوش مصنوعی ترددهای جاده‌ای را اصلاح کردند

متخصصین کشورمان به کمک هوش مصنوعی ترددهای جاده‌ای را اصلاح کردند

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان، سامانه‌ای طراحی شده است که این امکان را می‌دهد تا رفتار خودروها مورد بررسی دقیق قرار گرفته و علاوه بر کنترل، اطلاعات بسیاری از تردد آن‌ها به دست بیاید. در واقع به کمک این سامانه ترددهای جاده‌ای کشور گام مهمی برای هوشمندسازی به جلو برداشته است.

بهزاد قیومی، مدیر این شرکت دانش‌بنیان، ضمن اشاره به کاربست فناوری‌های هوش مصنوعی و پردازش تصویر در این سامانه که از آن تحت عنوان سامانه تردد شمار جاده‌ای نیز یاد می‌شود، تصریح داشت که این محصول فناورانه می‌تواند در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری نصب شده و جنبه‌های مهمی را در رابطه با ترددهای جاده‌ای بررسی کند. به طور مثال جنبه‌هایی نظیر: شمارش وسایل نقلیه و طبقه‌بندی آن‌ها، شناسایی عبور و یا حضور یک وسیله نقلیه، محاسبه دقیق فاصله فیزیکی و زمانی بین دو خودرو، بررسی دقیق حجم ترافیک به‌صورت Real Time، ارائه آمار و گزارش‌های مختلف در قالب نمودارها و گراف‌های دقیق و در نهایت امکانات خوبی نظیر فیلترسازی داده‌های موجود بر اساس کلیدواژه، زمان، تاریخ و یا تعداد وسایل نقلیه از جمله ویژگی‌های سامانه تردد شمار جاده‌ای به شمار می‌آید.

این سامانه که به کمک فناوری پردازش تصویر ساخته شده است، قابلیت آن را دارد تا در شرایط جوی نامناسب نیز به‌خوبی عمل کرده و به شناسایی دقیق اطلاعات خودروها، خاصه پلاک خوانی آن‌ها بپردازد. سامانه مورد اشاره دارای این قابلیت است که به‌صورت هم‌زمان دو لاین تردد را تحت پایش و نظارت دقیق قرار دهد و نیز بر اساس درخواست‌های کاربر اطلاعات موردنیاز او را به شکل نمودار یا هر قالب سفارشی شده دیگری ارائه کند.

این سامانه نسبت به محصولات مشابه و به‌خصوص خارجی که در بازار موجود است، کیفیت بالاتری دارد، از فناوری پیشرفته‌تری استفاده می‌کند و نیز قیمت آن پایین‌تر بوده و مقرون‌به‌صرفه است. به طور مثال کاربرد این محصول تنها در یک ارگان، در استان خراسان منجر به صرفه‌جویی مالی و هزینه‌ای به میزان ۲۰ میلیارد تومان شده است. این شرکت دانش‌بنیان که موفق به طراحی سامانه فوق‌الذکر گردیده، در مشهد و در دانشگاه فردوسی واقع شده و هیئت‌مدیره آن متشکل از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]