40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 گوگل با NotebookLM، هوش مصنوعی را به یادداشت‌های شما اضافه می‌کند

گوگل با NotebookLM، هوش مصنوعی را به یادداشت‌های شما اضافه می‌کند

طی رویداد Google I/O که در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شد، گوگل از ابزار یادداشت‌برداری مبتنی بر هوش مصنوعی خود پرده برداشت؛ اما تنها به ارائه اطلاعات کلی از محصول جدید خود اکتفا کرد و آن را Project Tailwind نامید. حال گوگل اطلاعات جدیدی از ابزار یادداشت‌برداری هوشمند خود منتشر کرده و با آغاز دسترسی زودهنگام آزمایشی، به نظر می‌رسد که زمان زیادی تا عرضه عمومی این محصول باقی نمانده. NotebookLM، نام تازه‌ای است که گوگل برای دفترچه یادداشت دیجیتالی خود در نظر گرفته که مفهوم “Language Model” را در دل خود پنهان کرده است و دور از انتظار نیست که ازاین‌پس، بیشتر با این پسوند در اسم‌گذاری محصولات گوگل مواجه بشویم.

NotebookLM

اما NotebookLM چیست؟ چه مزایایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟ برای پاسخ به این سؤالات، در ادامه مطلب با هوشیو همراه باشید.

NotebookLM چیست؟

ابزار NotebookLM یک برنامه یادداشت‌برداری است که از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود یادداشت‌های کاربران استفاده می‌کند. «مدل‌های زبانی» که در این برنامه به‌کاررفته، از فناوری مشابه چت‌‍بات‌‌های هوشمندی همچون ChatGPT و Google Bard استفاده می‌کند و قادر است بر اساس دستورات متنی دریافت‌شده، محتوای جدیدی خلق کند، متن ورودی را ویرایش کند و یا به خلاصه‌سازی آن کمک کند.

اما نکته قابل‌توجهی که NotebookLM را از دیگر مدل‌های زبانی و چت‌بات‌ها متمایز می‌کند، قابلیت آموزش و یادگیری منحصربه‌فرد این برنامه است. بات‌های هوشمند غالباً از محتوای موجود در اینترنت برای یادگیری استفاده می‌کنند و یا به طور پیش‌فرض توسط حجم زیادی از داده‌ها آموزش داده می‌شوند. اما NotebookLM از یادداشت‌ها و اسناد کاربر برای یادگیری استفاده می‌کند و رفته‌رفته با سبک نگارش و زمینه فعالیت شخصی افراد آشنا می‌شود. در نتیجه، شما می‌توانید سؤالات گوناگونی را درباره یادداشت‌های خود از NotebookLM بپرسید و یا درخواست کنید  که بر اساس اسناد شما، محتوای تازه‌ای تولید کند. این برنامه هوشمند در پایان، منابع محتوای تولید شده را ذکر می‌کند تا بتوانید با خیالی آسوده به کیفیت و صحت پیشنهادها اعتماد کنید.

NotebookLM 2

تفاوت NotebookLM با چت‌بات‌های هوشمند چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت میان چت‌بات‌های هوشمند و NotebookLM در نحوه آموزش آنهاست. ابزار NotebookLM به‌نوعی، دستیار هوشمند اختصاصی شماست و نحوه عملکرد آن پس از مدتی مبتنی بر نحوه فعالیت شما شخصی‌سازی می‌شود؛ اما نحوه عملکرد دیگر چت‌بات‌های هوشمند مانند ChatGPT برای همه یکسان است و قابلیت شخصی‌سازی ندارد. دومین تفاوت را می‌توان در نوع محتوای تولید‌شده جست‌وجو کرد. چت‌بات‌ها قادرند به طیف گسترده‌ای از سؤالات کاربران پاسخ بدهند و با چت کردن، تعریف یک لطیفه و یا دیگر محتواهای خلاقانه با کاربران تعامل داشته باشند؛ اما NotebookLM تنها بر روی خلاصه‌سازی، گسترش ایده و توضیح اطلاعات تکمیلی پیرامون داده‌های قبلی شما متمرکز است. برای مثال، پس از آپلود یک فایل بر روی سرویس Google Doc خود، به طور خودکار خلاصه‌ای از متن به همراه موضوعات کلیدی، سؤالات پیرامون موضوع و ایده‌هایی برای بهبود محتوا در اختیار شما قرار می‌گیرد تا درک بهتری از مطالب داشته باشید.

مخاطبین NotebookLM چه کسانی هستند؟

در کنفرانس Goggle I/O، دانشجویان، تحلیل‌گران و نویسندگان به‌عنوان مخاطب اصلی NotebookLM معرفی شدند و گوگل اعلام کرد که این دسته از افراد می‌توانند به‌عنوان یک شریک فکری خلاق به این ابزار نگاه کنند.

گوگل همچنین یادآور شد که این برنامه ممکن است «اطلاعات توهمی» ایجاد کند و کاربران می‌بایست همیشه پاسخ‌های NotebookLM با منابع اصلی خود مقایسه کنند. در حال حاضر، گوگل برای برخی از علاقه‌مندان این دسترسی را ایجاد کرده که به نسخه اولیه این برنامه دسترسی داشته باشند و شما هم در صورت تمایل می‌توانید با مراجعه با وب‌سایت NotebookLM به لیست متقاضیان دسترسی به نسخه زودهنگام این ابزار یادداشت‌برداری هوشمند بپیوندید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]