40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 افزایش ۹۴ درصدی سهام Nvidia در سال ۲۰۲۳ به لطف هوش مصنوعی

افزایش ۹۴ درصدی سهام Nvidia در سال ۲۰۲۳ به لطف هوش مصنوعی

سال ۲۰۲۲ را می‌توان یکی از بدترین سال‌ها برای صنایع تراشه‌سازی به‌حساب آورد. رکود شدید و کاهش تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی از یک سو و تقابل آمریکا و چین در زمینه ریزتراشه‌های نیمه‌هادی از سوی دیگر، باعث شد که ارزش سهام شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله Nvidia و AMD با ریزشی کم‌سابقه مواجه شود.

بسیاری از کارشناسان، آینده سختی را برای صنایع نیمه‌هادی پیش‌بینی می‌کردند؛ اما آنچه که در محاسبات خود لحاظ نکرده بودند، ظهور طوفانی هوش مصنوعی و گسترش شگفت‌انگیز و دور از انتظار این فناوری بود. طبق گزارش‌های منتشر شده، Nvidia موفق شده تنها در یک‌چهارم ابتدایی سال ۲۰۲۳ افزایش سود ۹۴.۳ درصدی را تجربه کند و علاوه بر جبران تمامی زیان‌های واردشده در سال گذشته، به سوددهی مناسبی نیز دست پیدا کند.

Nvidia

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲، دولت آمریکا تصمیم گرفت با وضع تحریم‌هایی علیه صنایع نیمه‌هادی چین، از صادرات تراشه‌ و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه تراشه‌سازی این کشور جلوگیری کند. این موضوع برای مجموعه‌های تولیدکننده تراشه در آمریکا به معنای ازدست‌دادن حجم بزرگی از بازار بود و به همین خاطر، Nvidia سال خود را با ۵۰.۳ درصد زیان و با ارزشی معادل ۱۴۶.۱۲ دلار به‌ازای هر سهم به پایان رساند. اما پس از استقبال مخاطبان از سرویس‌هایی مانند ChatGPT و مولدهای تصویری همچون Midjourney و Dall.E ۲، ورق به نفع این صنایع برگشت. در حال حاضر، هر سهم این شرکت ۲۵۴.۳۱ دلار در بازار سهام معامله می‌شود و انتظار می‌رود که این روند روبه‌رشد به همین‌جا ختم نشود و حداقل تا پایان سال ۲۰۲۳ به صعود خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه انویدیا؛ بیست‌ونه سال از تولد NVIDIA گذشت

غول‌های تکنولوژی بزرگی از جمله مایکروسافت، آمازون، گوگل و به‌تازگی X.AI ایلان ماسک به‌سختی در تلاش‌اند تا گوی رقابت در عرصه هوش مصنوعی را از یکدیگر بربایند و پرچم‌دار این حوزه باشند؛ اما همه این شرکت‌ها در یک وجه با یکدیگر مشترک‌اند و آن هم نیاز به پردازنده‌های هوش مصنوعی است. تیم سبز Nvidia موفق شد پیش از اینتل، AMD و دیگر رقبای خود در زمینه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند و زمانی که تقاضای بسیار بالای تراشه‌های هوش مصنوعی در بازار به وجود آمد، پاسخگوی این نیاز باشند و به پادشاه بی‌رقیب بازار هوش مصنوعی تبدیل شوند.

Nvidia و هوش مصنوعی

کارشناسان حوزه تکنولوژی معتقدند تراشه‌های هوش مصنوعی با قیمتی ۱۰ الی ۲۰ برابر بیشتر از پردازنده‌های گیمینگ به فرو می‌رسند و همین موضوع می‌تواند سودآوری انویدیا را با رشدی چشمگیر مواجه کند. طی ماه‌های گذشته، سرمایه‌گذاران مجاب شدند که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی می‌تواند سود قابل‌توجهی را نصیب آنها کند. هرچند که این فناوری هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و نمی‌توان آینده آن را بادقت پیش‌بینی کرد؛ اما انتظار می‌رود که انویدیا تا فرارسیدن سال ۲۰۲۴، بیش از ۹۰ درصد بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را ازآن خود کند.

تحلیلگران بازار سرمایه با اطمینان خاطر از روند روبه‌رشد Nvidia صحبت می‌کنند؛ چرا که معتقدند مهندسان و برنامه‌نویسان زیادی در سراسر جهان، وقت خود را صرف یادگیری معماری و زبان برنامه‌نویسی قطعات این شرکت کردند و درصورتی‌که رقیبان بتوانند در زمینه تأمین قطعات با انویدیا رقابت کنند، بعید است که مجموعه‌های تجاری تمایل داشته باشند نیروهای خود را به یادگیری یک زبان و معماری جدید وادار کنند و ترجیح می‌دهند که همچنان به استفاده از پردازنده‌های Nvidia ادامه دهند.

همان‌طور که اشاره شد، سهام این پرچم‌دار تراشه‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در دامنه ۲۴۰ الی ۲۵۵ دلار در نوسان است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انتظار دارند که به‌زودی ارزش هر سهم این شرکت از ۳۰۰ دلار نیز عبور کند.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، روند روبه‌رشد خود را ادامه می‌دهند؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]