40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نحوه انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی

نحوه انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی

شکی نیست که استفاده از هوش مصنوعی (AI) در تعداد زیادی از صنایع به‌سرعت در حال رشد است. این فناوری در پنج سال گذشته انقلاب صنعتی را تجربه کرده است. از آنجایی که کاربردهای احتمالی این فناوری‌ تقریبا بی‌پایان است، ابتدا به ساکن باید دریابید که در کدام قسمت از صنعت شما ناکارآمدی یا عدم اطمینان وجود دارد، تا بتوانید نقطه شروع خوبی برای به کارگیری این فناوری در کسب و کارتان بیابید. البته موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا برخی از کاربردهای هیجان‌انگیز هوش مصنوعی، در دنیای واقعی قابل اجرا نیستند. در این مطلب نحوه انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی را با شما درمیان خواهیم گذاشت، تا بتوانید با دیدی باز نسبت به انتخاب نرم‌افزارهای مورد نیازتان اقدام نمایید.

به گزارش هوشیو، هرچند فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی دهه‌هاست که وجود دارد، اما با‌این‌حال، این پیشرفت‌ها و نوآوری‌های اخیر بوده که امکان استفاده بیشتر از هوش مصنوعی را نسبت به گذشته فراهم آورده است. در دسترس‌بودن مجموعه عظیمی از داده‌ها، یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که هوش مصنوعی را فعال‌تر از پیش کرده. همانطور‌که شرکت‌های بیشتری کسب‌و‌کار خود را به‌سمت یک مدل دیجیتالی سوق می‌دهند، جمع‌آوری داده‌ها نیز به‌طور فزاینده‌ای آسان‌تر می‌گردد. صنایع مختلف انواع متنوعی از داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و صرف‌نظر از نوع داده، ایجاد بینشی معنادار میان این حجم باورنکردنی داده‌های خام، یک امر ضروری به نظر می‌رسد. در این میان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (ML)دست به کار شده و به ارائه تکنیک‌هایی برای کشف الگوها و تصمیم‌گیری درخصوص این حجم عظیم داده ‌پرداخته‌اند.

 نحوه انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی

علاوه بر این، سهولت دسترسی به راه‌حل‌های محاسبات ابری، پیاده‌سازی هوش مصنوعی را آسان‌تر می‌کند. افزایش سرعت اینترنت و کاهش هزینه توان محاسباتی، در حال حاضر این امکان را برای شرکت‌ها در هر‌اندازه‌ای فراهم آورده، که از هوش مصنوعی بهره‌‌مند گردند. این پیشرفت‌ها امکان استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را ممکن ساخته، که قبلا به ابررایانه‌های اختصاصی گران‌قیمت نیاز داشتند. علاوه بر این، راه‌حل‌های هوش مصنوعی متمرکز بر وب، به این ابزار قدرتمند اجازه می‌دهد، تا در رابط‌های کاربرپسند قرار گیرند. از طریق این پیشرفت‌ها، نه‌تنها متخصصان فناوری اطلاعات و داده، بلکه تمامی ذینفعان این حوزه می‌توانند، بینش‌هایی را از داده‌ها کسب نمایند.

هنگامی که زمان به‌کارگیری هوش مصنوعی در تجارت شما فرا‌می‌رسد، ملاحظات مهم بسیاری وجود دارد که باید آن‌ها را در‌نظر بگیرید. البته در این میان روش‌های بسیاری نیز وجود دارد، برای کسب‌وکارهایی که به دنبال اجرای راه‌حل‌های هوش مصنوعی هستند. موضوعاتی همچون انتخاب نرم‌افزار، پروژه‌ها و مشاوران مناسب، از جمله مباحثی به شمار می‌‌روند، که برای ادغام موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی در شرکت شما ضروری هستند. در اینجا ما مراحل مهمی را که شما باید برای انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی پشت سر بگذارید و سؤالاتی که باید در هنگام پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کسب‌و‌کارتان از خود بپرسید، برایتان آورده‌ایم.

کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار خود را در نظر بگیرید

هنگام تصمیم‌گیری در‌مورد نحوه پیاده‌سازی هوش مصنوعی، پرسیدن سوالات درست ضروری است. هوش مصنوعی یک حوزه تحقیقاتی بزرگ است، که کاربردهای متنوعی برای تجارت دارد. این حوزه از مدل‌سازی پیش‌بینی پیچیده گرفته تا طبقه‌بندی تصویر و چت‌بات‌های تعاملی را شامل می‌شود. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری بگوئیم، در واقع کاربردهای احتمالی این فناوری‌ تقریبا بی‌پایان است و درک آنچه هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد (و همچنین آنچه که نمی‌تواند انجام دهد) ضروری است.

کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار خود را در نظر بگیرید

هنگام پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کسب‌و‌کار خود، ضروری است که علاوه بر نیازهای تجاری‌تان، توانایی‌های این فناوری و کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی را نیز در نظر بگیرید. در‌حقیقت شناسایی محل تلاقی بین این دو اولین قدم است.

درک اینکه در کدام قسمت از صنعت شما ناکارآمدی یا عدم اطمینان وجود دارد، نقطه ‌شروع خوبی برای به کارگیری این فناوری است. ازآنجایی که هر صنعت و کسب‌و‌کاری، نیازهای متفاوت خود را دارد، بنابراین درک ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد صنعت شما امری ضروری به نظر می‌رسد. گفتگو میان متخصصان با‌تجربه در زمینه کاری شما و متخصصان داده، می‌تواند به هر دو طرف در شناسایی این نقاط تلاقی کمک کند. اینکار به کسب‌و‌کار شما و سهامداران اجازه می‌دهد، تا مهم‌ترین مکان‌ها برای شروع استفاده از هوش مصنوعی را شناسایی کنید.

اهداف واقع‌بینانه را شناسایی کنید

برنامه‌ریزی یک پروژه هوش مصنوعی، به اهداف واقع‌بینانه و یک بازه زمانی از‌پیش‌تعریف‌شده نیاز دارد. برای انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی و آنکه بتوانید اهداف واقع‌بینانه را شناسایی کنید، باید یک سری موارد را مد‌نظر قرار دهید.

اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی می‌تواند، در مقیاس چند ماه تا چند سال متغیر باشد. اگرچه کاربردهای بالقوه و هیجان‌انگیز زیادی در هوش مصنوعی وجود دارد، اما تمامی آنها در دنیای واقعی قابل اجرا نیستند. هنگام بررسی پروژه‌های احتمالی برای اجرا، ذینفعان باید مراحل مورد‌نیاز برای ایجاد حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) را در نظر بگیرند. این به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا از کارهای کوچک شروع کرده و بسازند، و موفقیت‌های اولیه را برای تامین انرژی پروژه‌های آینده رقم بزنند.

اهداف واقع‌بینانه را شناسایی کنید

هنگامی که برای نخستین‌بار پیاده‌سازی هوش مصنوعی را در تجارت خود تجربه می‌کنید، شروع با اهداف کوچکتر می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. تمرکز بر موفقیت مشتری می‌تواند، راهی عالی برای معرفی هوش مصنوعی به کسب‌و‌کار شما باشد. استفاده از پردازش زبان طبیعی برای پردازش نظرات، هدفی بسیار دست‌یافتنی‌تر از طراحی مجدد کل گردش کار شرکت شماست. اگرچه هر دوی اینها ممکن است از کاربردهای مفید هوش مصنوعی باشند، اما شروع کار با موفقیت‌ کوچک، می‌تواند موفقیت پروژه‌های بزرگ‌تر را آسان‌تر نماید.

نیازهای کاربر را در نظر بگیرید

بزرگترین چالش‌های موفقیت مشتری که مدیران موفقیت مشتری (CSM) در سال ۲۰۱۹ با آن روبرو هستند، چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید نیازهای کاربر را در نظر بگیرید.

هوش مصنوعی دیگر به‌طور انحصاری توسط شرکت‌های فناوری استفاده نمی‌شود. این فناوری تقریبا در هر صنعت می‌تواند بینش‌های ارزشمندی ارائه دهد. بر‌این اساس، مهم است که هوش مصنوعی توسط غیر‌برنامه‌نویسان نیز قابل‌استفاده باشد. در دنیای امروزی هوش مصنوعی باید، برای مدیران و ذینفعان شرکت‌هایی که بر فناوری تمرکز ندارند نیز، قابل دسترس باشد. امروزه در زمینه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی گزینه‌های بسیاری وجود دارد، این موضوعات می‌تواند از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی قدرتمند سطح پایین تا داشبوردهای تجسم سطح بالا را شامل شود. هنگام انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی، ایجاد تعادل مناسب برای کسب‌و‌کار شما ضروری است.

نیازهای کاربر را در نظر بگیرید

مهم است که کاربر را در نظر بگیرید. کسب‌و‌کارها ممکن است از هوش مصنوعی در سیستم‌های داخلی‌شان همچون منابع انسانی و مدیریت پروژه بهره‌مند گردند. این برنامه‌ها نیازمندی‌های بسیار متفاوتی با برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی تجربه مشتری دارند. راه‌حل‌های نرم‌افزاری متفاوت، براساس کاربران مختلف و موارد استفاده متفاوت هدف‌گیری می‌شوند. در برخی از موارد، استفاده تخصصی ممکن است به راه‌حل‌های سفارشی نیز نیاز داشته باشد.

ارائه نتایج

اندازه‌گیری موفقیت و نرخ بازگشت سرمایه، یکی دیگر از اجزای ضروری گردش کار با هوش مصنوعی هستند. پس از صرف ماه‌ها وقت توسط نیروی انسانی و سرمایه قابل‌توجه برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی، واضح‌بودن نتایج امری ضروری خواهد بود. اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند پیشرفت‌های قابل‌توجهی را برای شما رقم بزند و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند، اما این تغییرات ممکن است همیشه به وضوح مشخص نباشد. برهمین اساس هم مولفه کلیدی هر کمپین موفق هوش مصنوعی، اثبات موفقیت‌آمیز‌بودن آن است.

پردازش مقادیر زیادی داده می‌تواند، روندهای مفید در داده‌های به‌ظاهر شلوغ شناسایی کند، با‌این‌حال این بینش به‌تنهایی کافی نیست و برای‌اینکه داده‌ها مفید باشند، باید به روشی قابل‌تفسیر ارائه گردند. ارائه نتایج روشن به مدیران و ذینفعان، برای ادامه روند اجرای هوش مصنوعی امری ضروری است.

کسب‌وکارهای دنیای واقعی بخش‌های متحرک زیادی دارند و ممکن است همیشه مشخص نباشد کدام تغییرات، مسئول بهبود شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) است. از آنجایی که انسان‌ها موجوداتی بصری هستند، کار آنها در تفسیر جدول‌ها، نمودارها و تجسم داده‌ها به‌جای اعداد خام، بسیار آسان‌تر از ماشین‌هاست.

وقتی نوبت به پیاده‌سازی هوش مصنوعی و انتخاب نرم‌افزار هوش مصنوعی می‌رسد، کسب‌و‌کارها گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که نرم‌افزار هوش مصنوعی را به صنایع مختلف ارائه می‌دهند. همچنین بسیاری از ابزارهای رایگان و منبع‌باز در دسترس هستند، تا همه بتوانند با هوش مصنوعی شروع به کار کنند. تعداد این گزینه‌ها می‌تواند بسیار زیاد به نظر برسد، با‌این‌حال در نظر گرفتن نیازها، توانایی‌ها و مخاطبان کسب‌و‌کارتان، این تصمیمات را مشخص می‌کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]