40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 انقلاب رباتیک برای نظارت بر طبیعت شهری

انقلاب رباتیک برای نظارت بر طبیعت شهری

انقلاب رباتیک در حال وقوع است! پهبادها، دِرون‌‌ها‌، ربات‌‌ها و سیستم‌‌‌های خودکار در آینده‌‌‌‌‌ای نزدیک، طبیعت را در شهرها و اطراف آن برای مردم و حیات وحش متحول خواهند کرد. در پژوهش‌‌‌های جهانی که با مشارکت بیش از ۱۷۰ متخصص و به رهبری دانشگاه لیدز انجام گرفت‌، فرصت‌‌ها و چالش‌‌‌‌‌‌‌هایی که فناوری‌‌‌های رباتیک می‌‌توانند برای طبیعت شهری و فضای سبز داشته باشند‌، ارزیابی شده است.

محققان هوش مصنوعی فرصت‌‌‌های بهبود روش‌‌‌های نظارت بر طبیعت را ارزیابی و مشخص کرده‌‌اند. انسان‌‌ها در حال حاضر توانسته‌‌اند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، نوعی انقلاب رباتیک ایجاد کنند. چگونگی نظارت بر طبیعت‌، روش‌‌‌های هوشمند شناسایی آفاتِ در حال ظهور، راهکارهای اطمینان از نگهداشت گیاهان و کمک به مردم برای تعامل و ارزیابی از جهان طبیعی اطرافشان، از جمله تغییراتی است که انقلاب رباتیک برای طبیعت شهری ایجاد کرده است یا در آینده نه چندان دور ایجاد خواهد کرد.

با استفاده بیشتر از فناوری‌های رباتیک‌، وسایل نقلیه خودران و پهبادها و درون‌ها در سطح شهرها بیشتر مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. ممکن است آلودگی و ازدحام ترافیک کاهش یابد و مکان‌‌‌های دلپذیری برای گذران وقت در خارج از شهر فراهم شود. اما در کنار همه نکته‌‌‌های مثبت و مزایای انقلاب رباتیک، محققان همچنین هشدار داده‌‌اند که پیشرفت در رباتیک و اتوماسیون خودکار می‌‌تواند برای محیط زیست تا حدی مضر باشد.

انقلاب رباتیک

به عنوان مثال‌، ربات‌‌ها و درون‌‌ها ممکن است خود منابع جدیدی از زباله و آلودگی ایجاد کنند که پیامدهای منفی بالقوه قابل توجهی برای طبیعت شهری داشته باشد. استفاده از این ابزارها، زیرساخت‌‌ها و هزینه‌‌‌های خود را می‌‌طلبد و طبیعتا فراهم آوردن فضای کافی برای فعالیت ربات‌‌ها و پهبادها، ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی و توسعه مجدد شهرها داشته باشد. این نیازها ‌‌به‌‌طور بالقوه منجر به ازدست‌دادن فضای سبز می‌‌شود. چنین تغییراتی در صورتی که به وقوع بپیوندند، می‌‌توانند نابرابری‌‌‌های اجتماعی موجود مانند دسترسی نابرابر به فضای سبز را نیز افزایش دهند.

نویسنده اصلی دکتر مارتین دالیمر‌، از دانشکده زمین و محیط زیست در دانشگاه لیدز‌ می‌‌گوید: «فناوری‌‌‌‌‌‌‌هایی همچون تکنولوژی رباتیک و هوش مصنوعی‌، تقریباً همه جنبه‌‌‌های زندگی ما را تغییر می‌‌دهد. به عنوان جامعه‌‌‌‌‌ای که در حال ایجاد و استفاده از این فناوری‌هاست، بسیار مهم است که فعالانه عمل کنیم. ما باید سعی کنیم هرگونه عوارض جانبی و خطرات احتمالی استفاده روزافزون از ربات‌‌ها و سیستم‌‌‌های خودکار را درک کنیم.

گرچه پیش‌بینی تأثیرات آینده  انقلاب رباتیک بر فضای سبز شهری و طبیعت دشوار است‌، اما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم‌، سیاست‌گذاران و توسعه‌دهندگان رباتیک از جوانب مثبت و منفی این تحولات آگاهی دارند. با اطمینان حاصل کردن از این موضوع، می‌‌توانیم از عواقب مخرب استفاده از ربات‌‌ها جلوگیری کنیم و ‌‌به‌‌طور کامل مزایای آن را درک کنیم.

این پژوهش که در Nature Ecology & Evolution منتشر شده است‌، توسط تیمی متشکل از ۷۷ عضو دانشگاهی و کارشناس عملی تألیف شده است. طی این پژوهش، محققان یک نظرسنجی آنلاین را میان ۱۷۰ کارشناس از ۳۵ کشور منتشر کردند. سوالی که در این نظرسنجی پرسیده شده بود، این بود که «بهترین حدس فعلی شما درباره آینده چیست؟» شرکت‌کنندگان نظرات خود را درباره فرصت‌‌ها و چالش‌‌‌های بالقوه در تنوع زیستی شهری و اکوسیستم‌‌ها که در نتیجه افزایش استفاده از رباتیک و سیستم‌‌‌های خودمختار اتفاق خواهد افتاد، ارائه دادند. در این نظرسنجی، فناوری‌های رباتیک به عنوان فناوری‌‌‌‌‌‌‌هایی تعریف می‌‌شوند که می‌‌توانند محیط فیزیکی آن‌ها را درک‌، تحلیل‌، تعامل و دستکاری کنند. این فناوری‌‌ها شامل این دستگاه‌‌ها می‌‌شوند: پهبادها، درون‌‌ها‌، اتومبیل‌‌‌های خودران‌، ربات‌‌‌‌‌‌‌هایی که می‌‌توانند زیرساخت‌‌ها را تعمیر کنند و شبکه‌‌‌های حسگر بی‌سیم که برای نظارت استفاده می‌‌شوند. این فناوری‌‌ها طیف وسیعی از کاربردهای بالقوه مانند حمل‌ونقل خودکار‌، جمع‌آوری زباله‌، نگهداری و تعمیر زیرساخت‌‌ها‌، پلیس و کشاورزی دقیق را در بر می‌گیرند.

این تحقیق به عنوان بخشی از پروژه شهرهای خود ترمیم‌کننده لیدز انجام شده است‌، هدف آن این است که ربات‌‌ها و سیستم‌‌‌های خودکار بتوانند زیرساخت‌‌‌های شهری را بدون ایجاد مزاحمت برای شهروندان نگهداری و تعمیر کنند.

نویسنده اول مقاله، دکتر مارک گادارد این پژوهش را در زمانی که در دانشگاه لیدز مشغول به فعالیت بود، انجام داد. وی که اکنون در دانشگاه نورثمبریا مستقر است، درباره نتایج تحقیق این‌طور اظهار داشت: «گذراندن وقت در فضاهای سبز شهری و تعامل با طبیعت طیف وسیعی از مزایای سلامتی و رفاه انسان را به همراه دارد و احتمالاً ربات‌‌ها بسیاری از روش‌‌‌های تجربه و بهره‌مندی از طبیعت شهری را در آینده نزدیک متحول خواهند کرد. به همین دلیل، اطمینان از این‌که شهرهای آینده ما از حیات وحش و طبیعت قابل دسترسی برای همه برخوردار خواهد بود، لازم و ضروری است و درک این‌که فناوری رباتیک و سیستم‌‌‌های خودکار چگونه بر تعامل ما با طبیعت تأثیر خواهند گذاشت، امری حیاتی است».

بودجه این پژوهش از سوی شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی (EPSRC) تأمین شده است.

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]