40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 انویدیا ۹۰۰ تن تراشه هوش مصنوعی را در سه ماهه دوم سال فروخت

انویدیا ۹۰۰ تن تراشه هوش مصنوعی را در سه ماهه دوم سال فروخت

طبق گزارش جدید شرکت تحقیقات Omdia، غول تراشه‌سازی Nvidia در سه‌ماهه دوم به دلیل «شتاب شدید تقاضا» ۹۰۰ تن از پردازنده گرافیکی H100 خود را به فروش رساند.

به گزارش هوشیو، به گفته تحلیلگران Omdia، انویدیا ۹۰۰ تن از پردازنده‌های گرافیکی جدید H100 خود را در سه‌ماهه دوم عرضه کرده است. این امر ناشی از افزایش تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی Nvidia است که بیشتر آنها احتمالاً از متا هستند.

بر اساس تحقیقات Omdia، شتاب تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا میانگین قیمت سرور را افزایش می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارش تصویری از بازار «Cloud and Data Center»، تعداد پردازنده‌های گرافیکی در حال نصب در مراکز داده هایپرمقیاس افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، این امر منجر به کاهش ۱ میلیون واحدی یا ۱۷ درصدی تحویل سرور نسبت به سال گذشته شده است. قابل ذکر است، این اولین بار در ۱۵ سال است که ارسال سرور کاهش می یابد.

انویدیا

در عوض، Omdia یک «شتاب جسورانه» به سمت پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را گزارش می‌دهد که با برچسب قیمت سخت‌افزار هوش مصنوعی، میانگین قیمت سرورها را بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌دهد. این «تغییر چشمگیر» در ترکیب سرور به سمت سرورهای با پیکربندی بالا، اومدیا را بر آن داشت تا اندازه بازار را ۱۱۴ میلیارد دلار پیش‌بینی کند که ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

انویدیا شرکتی است که قرار است بیشترین سود را ببرد، به طوری که Omdia گزارش داد که ۲۲ درصد از درآمد ۱۳.۵ میلیارد دلاری آن در سه ماهه دوم توسط یک مشتری؛ احتمالا متا، تامین شده است. Omdia همچنین انتظار دارد که مایکروسافت، گوگل و سایر ارائه‎دهندگان خدمات ابری بزرگ به مشتریان مهم انویدیا تبدیل شوند.

تقاضا برای سخت‌افزار هوش مصنوعی تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، به ویژه با توجه به اینکه کارخانه ریخته‌گری تراشهTSMC، ظرفیت بسته‌بندی مورد نیاز برای ساخت H100 را افزایش می‌دهد.

تقاضای فزاینده برای سخت‌افزار هوش مصنوعی باعث شده تا شرکت‌ها و دولت آمریکا زیرساخت‌های خود را اجاره کنند و به دیگران اجازه دهند از رایانه‌های قدرتمندی مانند ابررایانه Perlmutter و خوشه آموزشی جدید Hugging Face با نرخ‌های پایین استفاده کنند.

با این حال، تقاضا برای سخت‌افزار هوش مصنوعی به این معنی نیست که استفاده از هوش مصنوعی نیز رشد سریعی داشته است. در گزارش Omdia آمده است:«سرمایه‌گذاری سریع در قابلیت‌های آموزشی هوش مصنوعی که ما در حال حاضر تجربه می‎کنیم، نباید با پذیرش سریع این فناوری اشتباه گرفته شود.»

Omdia  انتظار دارد که موج هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ ادامه داشته باشد و پیش‌بینی می‌کند که در پنج سال آینده تعداد مدل‌های زبان بزرگ به اندازه اپلیکیشن‌های مصرف‌کننده زیاد شوند.

هوش مصنوعی (AI) با تمرکز بر مدل‌های خاص صنعتی مانند Med-PaLM ،Bio-GPT،BioBert و PubMedBert تخصصی‌تر می‌شود. این مدل‌ها بر اساس مدل‌های هوش مصنوعی گسترده‌تر مانند ChatGPT یا Claude تنظیم می‌شوند که می‌توانند طیف وسیع‌تری از وظایف و داده‌ها را انجام دهند. این تغییر نشان دهنده اهمیت روزافزون تطبیق فناوری هوش مصنوعی برای صنایع خاص است، در حالی که مدل‌های بزرگ‌تر و عمومی‌تر هوش مصنوعی کمتر برجسته می‌شوند.

با این حال، حتی اگر پذیرش هوش مصنوعی توسط شرکت‎ها و سایر سازمان ها افزایش یابد، نیاز به سرورهای AI باید در طول زمان کاهش یابد. به گفته این شرکت تحقیقاتی، دلیل آن این است که مدل‌های هوش مصنوعی کارآمدتر می‌شوند و به منابع کمتری مانند دامنه‌ها، پارامترها، اندازه داده‌ها، نشانه‌ها و دوره‌ها نیاز دارند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]