40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
  پژوهشگران ایرانی در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری ترکیه افتخارآفرینی کردند

 پژوهشگران ایرانی در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری ترکیه افتخارآفرینی کردند

بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه معروف به «یک ایده یک دنیا» ۲۰۲۲ (One Idea One World 2022) در حالی در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در استانبول برگزار شد که تیمی از استادان و دانشجویان رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران در آن حضور داشتند و موفق شدند مدال طلای زیرگروه سیستم‌های هوشمند و اینترنت اشیاء را از آن خود کنند. کسب این افتخار در چنین رویداد بزرگی، با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه زاگرب کرواسی انجام گرفت.

رویداد بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» ۲۰۲۲ ترکیه به میزبانی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و انجمن مخترعین ترکیه (TUMMIAD) برگزار شد. ۳۰ کشور فعال در حوزه فناوری‌های هوشمند و اینترنت اشیاء از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی توانستند در ۱۰ زیرگروه مختلف در این دوره از مسابقات شرکت کنند و با مطرح نمودن ۲۰۰ ایده و طرح نوآورانه، رقابتی تنگاتنگ داشته باشند و به نوعی هدف از برگزاری بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه را که حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان بود، تا حدودی عملی کنند.

ایران در حاشیه‌های بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه

اشاره به این هدف مهم از سوی دکتر مهرداد سلیمانی، مسئول دفتر مرکزی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در ایران، نیز مطرح گردید. وی در این خصوص خاطرنشان کرد که ششمین جشنواره بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» ترکیه در تاریخ ۱۶ الی ۱۷ می ۲۰۲۲ معادل ۲۶ الی ۲۷ اردیبهشت ماه با سخنرانی خانم مانلی شه، رئیس سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و آقای بولنت کاواکلی، رئیس انجمن مخترعین ترکیه در مرکز تجاری‌سازی اطلاعات استانبول افتتاح شد. وی ضمن بیان این موضوع که اتاق بازرگانی ترکیه، مرکز تجاری‌سازی اطلاعات ترکیه، سازمان پژوهش و نوآوری ترکیه، شهرداری استانبول و سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در این جشنواره، به‌ عنوان حامیان این جشنواره در ترکیه حضور داشتند، گفت: «ایران در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نماینده رسمی این رویداد در دانشگاه تهران میزبان دومین دوره از این رقابت‌ها بود.»

لازم به ذکر است، همزمان با برگزاری این جشنواره بین‌المللی، جلسه مشترک دفتر خاورمیانه سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه به منظور بررسی آخرین وضعیت کشورهای خاورمیانه در زمینه نوآوری و اختراعات و تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های آتی این سازمان با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله نماینده ایران، برگزار شد.

موضوع طرح پژوهشگران ایرانی در خصوص گردشگری چه بود؟

موضوع طرح پرافتخار تیم پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه زاگرب کرواسی، در خصوص استفاده از پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور بود. در حقیقت، اهمیت گردشگری مجازی بر کسی پوشیده نیست. اهمیت این موضوع، حتی با شیوع کروناویروس و تأثیری که این بیماری بر صنعت گردشگری گذاشت، کاسته نشد. در واقع، تا به امروز، پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور در دنیای گردشگری مجازی از طریق شبیه‌سازی و فیلم‌برداری از مکان‌های طبیعی و تاریخی، به صورت پخش آفلاین در محیط مجازی انجام می‌گرفته که البته وقایع در فضای تحت وب ثبت می‌شده است. به همین دلیل، چنین پرنده‌هایی برای صنعت گردشگری به چنین ابزار قدرتمندی تبدیل شده‌اند.

الگوی جدید این مبحث، «گردشگری مجازی لحظه‌ای» است که هدف این الگو، کاهش محدودیت‌ها با نمایش اماکن گردشگری در رایانه‌ها و فضای تحت وب است. در حقیقت، این الگو قادر است جایگزین خوبی برای گردشگری فیزیکی باشد. این تیم تحت یک سناریوی واقعی مشخص کردند که  به کمک اینترنت اشیاء، با استفاده از پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور می‌توان شیوه‌ای جدید در گردشگری مجازی ارائه نمود. نکته جالب این طرح این است که در این شیوه جدید، پرنده با مستقر شدن در یک منطقه گردشگری، به‌صورت هوشمند و بدون دخالت انسان با پرواز در اطراف یک مکان هدف و ارسال تصاویر زنده و لحظه‌ای، این موضوع را به گردشگران القا می‌کند که «واقعاً من آنجا هستم»!

محققان ایرانی در این پژوهش، «گردشگری در لحظه» را به عنوان مدلی جدید از گردشگری مجازی ارائه نمودند، به این طریق که  با این مدل، چالش‌های موجود در مسیر استفاده از فناوری‌های نوینی همچون پهپادها معرفی و بیان می‌شود، تا بتوان مسیری را که شاید دسترسی به آن سخت و پرهزینه‌ است، به صورت کاملاً پویا برای بازدید از مکان‌های گردشگری ارائه نماید.

شرکت‌کنندگان در این رویداد جهانی که موفق به کسب مدال پرافتخار طلا شدند، امیرحسین پاینده، سامان کیوان‌نیا، دکتر امین فرجی، دکتر سوزانا استوجاکوویچ سلوستکا، رضا رئیسی، مصطفی رفتاری و فاطمه رشیدنیا بودند. این تیم شرکت‌کننده از دانشگاه تهران و شرکت InfoSet، با طرح «استفاده از روبات پرنده برای گردشگری مجازی» پا به میدان گذاشتند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]