40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ایلان ماسک از عرضه اولین نسخه از مدل هوش مصنوعی xAI خبر داد

ایلان ماسک از عرضه اولین نسخه از مدل هوش مصنوعی xAI خبر داد

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی، از نخستین کسانی بود که با مشارکت در مرکز تحقیقاتی OpenAI به توسعه این مجموعه کمک کرد؛ اما پس از مدتی، از این مرکز تحقیقاتی فاصله گرفت و کار بر روی مدل هوش مصنوعی مولد خود را آغاز کرد. حال به نظر می‌رسد زمان زیادی تا عرضه آخرین دستاورد ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی باقی نمانده و از امروز، نسخه آزمایشی این هوش مصنوعی که تحت عنوان xAI شناخته می‌شود، در دسترس گروهی از افراد منتخب قرار می‌گیرد.

ماسک با انتشار یک پست در X (توییتر سابق) اعلام کرد که قرار است شرکتش در روز شنبه، ۰۴ نوامبر ۲۰۲۳، اولین نسخه از مدل هوش مصنوعی خود را در اختیار گروهی از افراد قرار دهد. او درباره این فناوری گفت: «از برخی از جنبه‌های مهم، این بهترین چیزی است که وجود دارد». او توضیح بیشتری راجع‌به مزیت‌های مدل خود نسبت به رقبا ارائه نکرد و مشخص نیست که جنبه‌های مهمی که ایلان ماسک بر روی آنها تاکید دارد به چه مواردی اشاره می‌کنند. همچنین، اطلاعات زیادی درباره گروه منتخبی که به xAI دسترسی پیدا می‌کنند در دسترس نیست و نحوه گزینش آن‌ها به طور واضح بیان نشده.

استارتاپ هوش مصنوعی xAI پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، سرانجام در تیرماه فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد و ایلان ماسک موفق شد با جذب تعدادی از برترین محققان حوزه هوش مصنوعی از جمله مانوئل کرویس و ایگور بابوشکین، اعضای سابق واحد تحقیقات هوش مصنوعی گوگل DeepMind، یک تیم متخصص و حرفه‌ای تشکیل دهد. او هدف واقعی و مأموریت والای استارتاپ خود را «درک ماهیت حقیقی جهان» به کمک هوش مصنوعی دانست.

ایلان ماسک پس از رونمایی از xAI اعلام کرد که این استارتاپ تلاش می‌کند تا یک AGI خوب خلق کند که تا حد ممکن کنجکاو و حقیقت‌جو باشد. او بارها اعلام کرده بود که مدل‌های زیربنایی هوش مصنوعی مولد سوگیری‌های مغرضانه‌ای دارند و وجود یک مدل «TruthGPT» می‌تواند با این دسته از مشکلات مقابله کند.

جدیدترین مدل هوش مصنوعی ساخته ایلان ماسک در حالی عرضه می‌شود که رقبای قدرتمندی از جمله ChatGPT، PaLM 2 و Llama را پیش روی خود می‌بیند. این مدل‌ها طی سال گذشته در دسترس عموم کاربران قرار گرفتند و با دریافت دیتای جدید و بازخوردهای مخاطبان، عملکرد خود را بهبود دادند. حال باید منتظر ماند و دید تیم توسعه xAI که به‌مراتب از رقبای خود کوچک‌تر است، می‌تواند انتظارات را برآورده کند و به یکی از مدعیان حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود یا که حریفان آن با عملکردی بهتر، رقیب تازه‌وارد خود را از میدان به در می‌کنند؟ نظر شما در این رابطه چیست؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]