40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 اینترنت بعدی، زیر چتر هوش مصنوعی مولد

اینترنت بعدی، زیر چتر هوش مصنوعی مولد

مایکروسافت و OpenAI چنان جستجوی گوگل را در انحصار خود گرفته‌اند که انگار مالکیت این کار از آن این شرکت هست و خواهد بود؛ اما بدون شک با پیش‌قدم شدن هوش مصنوعی مولد، ممکن است گوگل، دیگر آغازگر نحوه دسترسی ما به هوش مصنوعی با نرم‌افزار ارتقاءیافته، حرکت بدون کد و قدرت ترانسفورماتورها نباشد. بر اساس اطلاعاتی که چت‌بات بارد (Bard) اعلام کرده است، ظاهراً هیچ‌کس نمی‌خواهد گوگل برنده شود، چراکه به گمانشان آن‌ها هوش مصنوعی دیگری را پنهان می‌کنند. به نظر می‌رسد طریقه جستجوی اینترنتی در آینده‌ای نزدیک تغییر کند و این اینترنت متفاوت، باعث گردد کاربران ارتباط قوی‌تری با هوش مصنوعی برقرار کنند.

چرا گوگل به اینجا رسید؟

در سال ۲۰۱۷، محققان گوگل مقاله «توجه تمام چیزی است که شما نیاز دارید» را منتشر کردند که در آن مفهوم ترانسفورماتور معرفی و به قابلیت‌های بالقوه مدل‌های یادگیری ماشین به طور گسترده‌ اشاره شد. این در حالی است که ظاهراً خود به این عنوان مقاله توجه نکرده است و خطاهای بارد (Bard) در نسخه نمایشی‌اش به تصویر کشیده شده و از این طریق، شهرت گوگل در معرض خطر جدی قرار گرفته است. البته با توجه به بودجه OpenAI برای استخدام بهترین محققان و نظر کاربران درباره آن و در مجموع، مخالفت‌های داخلی زیادی که به دلیل عدم کفایت رهبران کنترل‌کننده گوگل وجود دارد، اطمینان چندانی وجود ندارد که LaMDA، Bard یا Sparrow بتوانند با هوش مصنوعی جهانی همراه شوند.

هرچند گوگل در حال آزمایش محصولات مشابه ChatGPT است که از فناوری LaMDA استفاده می‌کنند و ما نیز از کار این شرکت با LLM قدردانی می‌کنیم، اما با وجود اینکه آمازون و اپل همچنان در حال گرفتن سهم خود از درآمد بازار تبلیغاتی آلفابت هستند، اتفاق نظر وجود دارد که احتمالاً آینده اینترنت در جای دیگری رقم می‌خورد.

آیا ما برای یک اینترنت جدید آماده‌ایم؟

حقیقت آن است که بخشی از آنچه در گذشته ما را محدود می‌کرد، نحوه توسعه اینترنت بود. هجوم فعالیت‌های تبلیغاتی و عادت مصرف‌کننده به برنامه‌هایی خاص شرایطی را فراهم کرده است که دسترسی کاربران به اطلاعات آنلاین کم باشد. موضوع این است که برای در اختیار داشتن یک اینترنت جدید، باید عادات غلط خود را در ارتباط با هوش مصنوعی باریک کنار بگذاریم.

ظهور هوش مصنوعی مولد می‌تواند ما را به اینترنتی هدایت کند که در آن هوش مصنوعی در سطح انسانی به طور گسترده در اختیار عموم قرار می‌گیرد و تجربیات جدیدی را ایجاد می‌کند. در واقع، همه ما به‌نوعی به برنامه‌های اینترنتی و نیز جستجوهای گوگل معتاد شده‌ایم و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییراتی چشمگیر در چگونگی عملکرد دستگاه‌های تلفن همراه و جستجو در آن‌ها خواهیم بود. این تغییر بی‌شک راه را برای ارتباط بهتر انسان با هوش مصنوعی به‌آرامی باز می‌کند و کم‌کم مسیر را برای دستیابی به مدل رابط مغز-کامپیوتر هموار می‌کند.

البته پیش از آنکه رابط مغز-کامپیوتر جایگزین اپلیکیشن‌ها شود، باید محاسبات محیطی و هوش مصنوعی را در همه چیز به صورت فیزیکی و دیجیتالی دربیاوریم که این کار، تحولی عظیم را برای تسلط تبلیغات در بین شرکت‌های بزرگ فراهم می‌کند. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که فوریه ۲۰۲۳ آغاز پایان یافتن حکمرانی گوگل و تسلط جستجوی رابط الگوریتمی باشد.

در حقیقت، باید بپذیریم که جستجو در گوگل دیگر نمی‌تواند رضایت مصرف‌کننده را حاصل کند و به عبارتی برنامه‌های Chat Powered Bing، ChatGPT و Quora’s Poe، می‌توانند رابط جستجوی کاربران با هوش مصنوعی را تغییر دهند. برای مثال، ممکن است در آینده جستجوهای خود را در مکالمات‌مان از طریق هوش مصنوعی در وب‌سایت‌های تخصصی مانند آمازون برای محصولات یا در Apple Services به طور مستقیم آغاز کنیم.

ما شایسته استفاده ارزشمند از اینترنت و دنیایی از محاسبات محیطی هستیم که هوش مصنوعی مولد این امکان را برای ما ایجاد خواهد کرد. البته رسیدن به این جایگاه چند سالی طول خواهد کشید، اما برای انجام این کار، ما نیاز داریم اینترنتی بسازیم که بهتر از گوگل و گروه اپلیکیشن‌های فیس‌بوک و حتی بسیار بهتر از آن چیزی باشد که ما در قالب تجربه و کارهای روزمره با اینترنت به آن‌ها عادت کرده بودیم.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]