40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پوشش اختصاصی هوشیو از رویداد اینوتکس: گزارش پنل ایستگاه آینده با مشارکت فیلاگر و فیلیمو

پوشش اختصاصی هوشیو از رویداد اینوتکس: گزارش پنل ایستگاه آینده با مشارکت فیلاگر و فیلیمو

دوازدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فن‌آوری(اینوتکس) در حاشیه، شاهد برگزاری یک سلسله برنامه و نشست در رابطه با موضوع این رویداد مهم و تاثیرگذار صنعت فناوری بود. در این میان، مدیران دو مجموعه فیلیمو و فیلاگر در قالب برنامه‌ای با نام «ایستگاه آینده» که در روز سوم نمایشگاه برگزار شد، به ایراد سخنرانی درخصوص بازار کار هوش مصنوعی، چشم‌انداز پیش‌روی کارجویان و ذکر تجربیات خود در استفاده از هوش مصنوعی پرداختند. در این برنامه جانبی پوریا حداد مدیرعامل فیلاگر و کارشناس هوش مصنوعی انتخاب سرویس، بر آینده روشنی که در انتظار prompt engineerها قرار دارد و لزوم آشنایی افراد در هر سن و موقعیتی اجتماعی با مقوله هوش مصنوعی تاکید ورزید. مسعود کاویانی دانشمند ارشد داده در هلدینگ صباایده (آپارت، فیلیمو، صباویژن و سینماتیکت) نیز، بحث جایگزینی مشاغل توسط هوش مصنوعی را دغدغه‌ای نادرست برشمرد و افزود، ما در آستانه هوشمندسازی مشاغل هستیم و افراد به جای دغدغه‌مندی بابت از‌دست‌دادن شغل خود، باید با قابلیت‌های هوش مصنوعی در رسته شغلی‌شان آشنایی پیدا کرده و توانایی‌های خود را در این زمینه ارتقا بخشند.  

به گزارش خبرگزاری هوشیو از دوازدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس، سخنرانان حاضر در برنامه در ابتدا حول این محور به گفتگو پرداختند که «آیا می‌ترسید هوش مصنوعی مشاغل بسیاری را از بین ببرد؟» مدیر‌عامل فیلاگر در جواب این سوال گفت: همانطور که ما در کسب‌و‌کارهای خود شاهد آن هستیم، بسیاری از مشاغل در حال جایگزین شدن هستند. در مجموعه‌هایی مانند IBM نیز مشاغلی که در لیست فرصت‌های شغلی قرار داشتند حذف گردیده‌اند، تا هوش مصنوعی بتواند جایگزین آن‌ها گردد. اما در این میان این سوال مطرح می‌گردد که آیا جایگزینی مشاغل به این معناست که بسیاری از افراد بیکار می‌شوند؟ جواب این سوال منفی است.

رویداد اینوتکس

prompt engineer، فرصت شغلی بی‌نظیر ایجاد‌شده به واسطه هوش مصنوعی

حداد افزود: همانطور که در روندهای پیشرفت و رشد دقیق می‌شویم درمی‌یابیم که در انقلاب صنعتی اول زمانی که موتورهای بخار به بازار آمدند، بخشی از کارگران از اینکه لوکوموتیو شغل آنها را خواهد گرفت ناخوشنود بودند، در‌حالی‌که شغل جدیدی باعنوان لوکوموتیو‌ران به لیست مشاغل آن روز اضافه شد. با دقت به انقلاب صنعتی دوم باز هم می‌بینیم، افرادی که مسئول روشنایی شهرها بودند، از اینکه شغل آنها از بین می‌رود ابراز نارضایتی می‌کردند، در‌حالی‌که باز هم مشاغل جدیدی مرتبط با صنعت برق روی کار آمدند. در انقلاب صنعتی سوم نیز که وارد دنیای ترانزیستورها و کامپیوترها شدیم، بسیاری از مشاغل تکراری از بین رفت، ولی شغل‌های ازجمله برنامه‌نویسی جایگزین مشاغل قبلی شد. شرایط در انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی هم دقیقا به همین شکل خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم از جدیدترین و ملموس‌ترین تغییری که به‌واسطه این فناوری در دنیای امروز رخ داده صحبت کنیم، چت جی پی تی باشد که به‌واسطه نتایج فوق‌العاده این چت‌بات در‌حال‌حاضر بسیاری طرفدار prompt engineer شده‌اند. یعنی افرادی که بتوانند از چت‌‌بات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی موجود، نتایج بهتر و جذابتری بگیرند. این یکی از مشاغلی هست که به احتمال زیاد جایگزین مشاغل هم رسته خود خواهد شد.

نگران جایگزین مشاغل نباشید، شغل‌ها هوشمند‎سازی می‌شوند

در ادامه دکتر کاویانی یادآور شد: به جای اینکه بگوئیم بسیاری از مشاغل قرار است جایگزین شوند، بهتر است بگوئیم که بسیاری از شغل‌ها قرار است هوشمند‌سازی شوند. مثلا فردی که تاکنون به‌عنوان یک حسابدار ساده مشغول به کار بوده، اکنون باید جای خود را به حسابداری بدهد که با مقوله هوشمندسازی در موضوعات مالی به خوبی واقف است. 

 وی در ادامه به تشریح مشکلاتی پرداخت که در زمینه هوشمند‌سازی در ایران وجود دارد و اظهار داشت: در حدود ۱۲ سالی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارم و در ابتدا این طرح را برای هوشمندسازی قطارهای راه‌آهن رجا پیاده کردیم. اولین مشکل در این مسیر افرادی بودند که برنامه‎ریزی ساعات قطار را انجام می‌دادند، زیرا با دغدغه از‌دست‌دادن شغل خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند. این در‌حالی بود که تا قبل از پیاده‎سازی نرم‌افزار هوشمند، دپارتمان آن‎ها متشکل از سه نفر نیروی کار بود، اما بعد از پیاده‎سازی سیستم، این تعداد به ۸ نفر افزایش یافت. زیرا دریافتیم که کارهای بسیار زیادی وجود دارد که به واسطه این هوشمند‌سازی می‌توانند انجام شوند.

رویداد اینوتکس

این دانشمند داده در هلدینگ صباایده یادآور شد: اما یکی از چالش‌های اصلی که ما معمولا در کشورمان با آن مواجه هستیم، چالش کمبود اوپن سورس‌ها است. ما در کشورمان افراد بسیار قوی داریم و می‌توانیم الگوریتم‌های بسیار خوبی را به‌صورت اوپن سورس بگیریم. حتی می‌توانیم الگوریتم‌های بسیاری خوبی را نیز بنویسیم، اما بحث اصلی که احتمالا بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه هستند این است که سورس اصلی واقعا موجود نیست. البته یکی از چالش‌های اصلی این حوزه احتمالا بحث دلار و قیمت بالای سخت‌افزار باشد. بسیاری از افراد نمی‌توانند کارت گرافیک‌های قوی ایجاد نمایند. در این میان یکی از فرصت‌های جدید که به احتمال بسیار زیاد در کشور ایجاد خواهد شد، افرادی هستند که می‌توانند این منابع را تامین کنند. یعنی به‌عنوان‌مثال شما یک شرکت دولتی هستید با ۱۰۰ سرور که تنها از ۳۰ درصد از ظرفیت این سرورها استفاده می‌کنید، در این شرایط می‌توان، ۷۰ درصد ظرفیت باقیمانده را بومی‌سازی کرده و با راهکارهای آماده‌ای که در‌حال‌حاضر هست، در اختیار افرادی قرار داد که می‌خواهند کار هوش مصنوعی انجام دهند. این اتفاق می‌تواند کمک قابل‌توجهی به پیاده‌سازی مقوله هوشمند‌سازی در کشور داشته باشد. با این شیوه می‌توانیم خلا اوپن سورس را با جمع‌آوری منابع و سخت‌افزارهایی که در کشور در دسترس قرار دارند، به گونه‌ای مدیریت کرد. اما در مورد آن دسته از CloudBase  هایی که در ساختمان‌ها هستند، اما هنوز Cloud نیستند، می‌توانیم این دسته را Cloud کرده و قسمت باقیمانده آن مثلا ۶۰ درصد باقیمانده را که همیشه بیکار هستند بگذاریم برای کار هوشمندسازی، یا خودمان از آنها استفاده کنیم یا با قیمت مناسب‌تر در اختیار افرادی قرار دهیم که قصد انجام کار هوشمندسازی دارند. این یکی از راهکارهای بسیار راهگشا خواهد بود.

استفاده از promptهای از پیش نوشته‌شده راهگشای کسب‌وکارها

در ادامه این برنامه حداد به ذکر تجربیات گروه انتخاب و اینکه در کسب‌و‌کارهای هوش مصنوعی داخلی چه اتفاقی می‌افتد، پرداخت و اظهار داشت: بخشی از محصولات هوش مصنوعی که ما از آن استفاده می‌کنیم، در واقع همان محصولاتی است که بسیاری با آن آشنایی دارند و استفاده از آن معمول‌تر و مرسوم‌تر است، مثل سیستم‌های پیشنهاد دهنده(Recommendation) در تجارت الکترونیک گروه انتخاب سرویس. البته این سیستم‌ها پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در خصوص رفتار مشتری و نحوه انتخاب محصولات در آینده در اختیار ما قرار می‌دهد. اما در خصوص استفاده از چت جی پی در گروه انتخاب باید اضافه کنم. ما در فاز اول از تیم محتوای خود خواستیم که در زمینه مناسب‎سازی محتوا برای کلمه کلیدی مشخصی با کمک این چت‌بات متن را سئو کرده یا برای خلاصه‌سازی محتواها از آن استفاه نمایند. در بخش دیگری که برای تیم فنی و مهندسی از این چت‌بات استفاده کردیم، بحث یونیت تست‌هایی (Unit

Test) است که برای کدها وجود دارد. برنامه‌نویسان به خوبی می‌دانند که یونیت تست نوشتن یا در کل تست نوشتن برای کدها کار زمانبری است و اگر برنامه‌نویس بخواهد بداند که کد نوشته شده درست کار می‌کند یا خیر، باید پروسه زمانبری را پشت سر بگذارد. کاری که ما انجام می‌دهیم آن است که با یک prompt مشخصی از چت جی پی تی می‌خواهیم، برای یک کد مشخص با یک سناریو مشخص، تست کدهایی بنویسد که متوجه شویم آن کدی که می‌خواهد دیپلوی شود، همان کدی است که می‌تواند جواب درستی را به ما بدهد، بدون اینکه نیاز باشد زمان زیادی را از برنامه‌نویسان ما بگیرد. کار بعدی ما طراحی یک prompt مشخص است که نیاز نباشد برنامه‌نویس هر دفعه یک prompt را بنویسد و اینکه ببیند آیا جواب می‌دهد یا خیر و مسائلی از این قبیل. در واقع می‌خواهیم از طریق prompt آماده شده او بتواند تنها سناریو و کد خودش را بنویسد و در نهایت خروجی یک تست کد مناسب بگیرد. این ایده‌ها برای شرکت‌ها و برنامه‌نویسان بسیار کاربردی و جالب خواهد بود.   

گزارش اینوتکس

کمک هوش مصنوعی به رشد قابل‌توجه فیلیمو

سخنرانی با بیان توضیحاتی از سوی کاویانی در خصوص طریقه استفاده فیلیمو و آپارات از هوش مصنوعی ادامه یافت، وی در توضیح با اشاره به اینکه در حدود ۶ سالی است که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در فیلیمو و آپارت مرسوم شده، گفت: پیش از این ابزارهای اوپن سورس موجود نبود، اما خوشبختانه در‎حال‌‌حاضر این ابزارها بسیار در دسترس‌تر شده‌اند. یکی از کارهای مهم ما در فیلیمو فهم سلیقه کاربر است و در واقع ما براساس فیلم‌هایی که مخاطب برای تماشا انتخاب می‌کند، متوجه می‌شویم که فرد به چه ژانرها و زیر ژانرهایی علاقه‌مند است. حتی می‌توانیم از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی پیاده شده دریابیم که به‌عنوان‌مثال، برای روزهای پایانی یا آغازین هفته چه فیلیم‌هایی از چه ژانرهایی را برای تماشا انتخاب خواهد کرد. این موضوع را از طریق تحلیل داده‌هایی که از کاربر بر روی فیلیمو دریافت کرده‌ایم، تشخیص می‌دهیم. در واقع پس از آنکه کاربر در حدود ۱ الی ۲ ماه از فیلیمو استفاده کرد، ما می‌توانیم دریابیم که چه نیازهایی را در چه بازه‌های خاصی دارد و براین اساس همان فیلم‌های را به او پیشنهاد می‌دهیم، تا کار را برای مخاطب ساده‌تر کرده‌ باشیم. به‌عنوان‎مثال، اگر بخواهم آماری از تماشاچیان فیلیمو ارائه دهم باید بگویم، از ساعات اولیه روز و صبح‌ها بیشتر مخاطبین فیلیمو ژانر کودک و نوزاد را برای تماشا انتخاب می‌کنند. ظهرها رفتار کاربران تغییر می‌کند و بیشتر سریال‌های ایرانی و کره‌ای برای تماشا انتخاب می‌شوند. شب‌ها بیشتر مخاطبان ما فوتبال دوستان و علاقمندان به ژانر فیلم‌های جنگی و اکشن هستند.

وی با تاکید بر لزوم وارد کردن مبحث هوش مصنوعی به سرفصل‌های درسی پایه دبستان اذعان داشت: همانقدر که لازم است به یک کودک در خصوص برقرای ارتباط با انسان‌های آموزش دهیم، طریقه ارتباط‌گیری با ربات‌ها و نحوه شرح سئوالات درست از آنها نیز برای کودک امروز یک موضوع مهم و سونوشت‌ساز خواهد بود.

این کارشناس هوش مصنوعی یادآور شد: ایده اصلی بارگذاری فیلم در فیلیمو و آپارات از نتفیلیکس و یوتیوب گرفته شده و ما به یک سری تغییرات به زبان فارسی پیاده‌سازی کردیم. بخش عظیمی از کاربران فیلیمو زیر ۷ سال بود که قادر به تایپ کردن نیستند و ما با درک این محدودیت، امکان جستجوی صوتی را برای این دسته از مخاطبان ایجاد کردیم. البته برای اولین‌بار ایده جستجوی صوتی را علی بابا، بعد کمافه بازار و سپس ما در فیلیمو بنا نهادیم که این موضوع باعث ایجاد یک جهش قابل‌توجه در بازار کاری ما گردید. نکته جالب آن بود که فردی که در لایه مدیریتی سازمان بود و در لایه هوش مصنوعی سازمان قرار نداشت این پیشنهاد را ارئه داد و این موضوع لزوم یادگیری هوش‌مصنوعی در هر موقعیت و زمینه شغلی را بارزتر می‌کند. پیشنهادی که تنها یک ماه برای اجرایی شدن آن زمان گذاشته شد، اما بازدید فیلیمو را به اندازه یک سال افزایش داد. در بخش پیدا کرن ویدیو به‌صورت هوشمند نیز مبحث عدم نمایش ویدیوهای نامناسب برای گروه سنی زیر ۱۸ سال را داشتیم زیرا برخی از ویدیوها همچون تصادفات مناسب این گروه سنی نبودند. در این راستا همه فرایند هوشمند سازی براساس محتوای ویدیو انجام شد و این الگوریتم سه ماهه نوشته شده توانست، کار ۳ اپراتور را به‌صورت ۲۴ ساعته برای ما انجام دهد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]