40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بازرسی و تعمیر توربین‌های بادی به کمک ربات‌ها

بازرسی و تعمیر توربین‌های بادی به کمک ربات‌ها

با اینکه توربین‌های بادی بلند، برق پاک تولید می‌کنند، اما مشکلات زیادی هم دارند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به نشتی روغن، آسیب پره‌ها، افزایش مقاومت باد و یا حتی آلودگی محیط اطرافشان اشاره کرد. در حقیقت، بازرسی و تعمیر توربین‌های بادی دارای اهمیت زیادی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شرکت رباتیک Aerones از ربات‌های کنترل‌ازراه‌دوری رونمایی کرده است که با بازرسی از توربین‌ها و تمیز کردن آن‌ها، به‌نوعی کار را برای افرادی که مسئول آنند، آسان کرده و با این کار در زمان صرفه‌جویی کرده است.

در حقیقت، یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که برای پره‌ توربین‌ها اتفاق می‌افتد، فرسودگی است. موضوع این است که سطح پره‌ها به خاطر ذرات کوچک موجود در هوا، برف، یخ یا باران، با گذر زمان فرسوده می‌شوند و در نتیجه‌، توربین‌ها به تدریج انرژی کمتر و کمتری تولید می‌کنند. به همین دلیل است که بازرسی و تعمیر توربین‌های بادی و به بیانی دقیق‌تر، نگهداری و تعمیر یکپارچگی ساختاری پره‌ها و گسترش طول عمر ماشین‌ها از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

توربین بادی ربات

به گزارش Aerones، این ربات‌های جدید، می‌توانند کاری کنند که زمان ازکارافتادگی توربین‌های بادی کمتر شود، چیزی بین یک چهارم تا یک ششم. بدین ترتیب، تولید انرژی، سالانه ۱۲ درصد افزایش می‌یابد. در واقع، با افزایش اندازه‌‌ توربین‌ها عمر آن‌ها بیشتر می‌شود و زمان بیشتری طول می‌کشد، تا ازکارافتاده شوند. از طرفی هم نگهداری از پره‌ها با استفاده از تکنیک‌های قدیمی، کار دشواری است، به طوری که هر یک ساعتی که توربین کار نمی‌کند، هزینه‌ عملیاتی و بالتبع قیمت انرژی بیشتر می‌شود.

نکته اینجاست که پلتفرم پایه‌ ربات تعمیرکار Aerones متکی بر جعبه‌ابزار ماژولار است. این سیستم گردان امکان کنترل در دو محور افقی و عمودی را فراهم می‌آورد. جعبه‌ابزار ماژولار باعث می‌شود، تا بازوهای رباتیک با کارکردهای مختلف به یکدیگر متصل شوند. از جمله‌ این کارکردها می‌توان به تمیز کردن سطح توربین‌ها، افزودن حلال چگال‌افزا، حذف نوار محافظت‌کننده‌ ۳M و ارائه‌ پوشش محافظ اشاره کرد و بدین طریق بازرسی و تعمیر توربین‌های بادی انجام می‌گیرد.

کاری که ربات‌های Aerones انجام می‌دهند این است که ساختار توربین‌ها و پره‌هایشان را با استفاده از مایعات پاک‌کننده تمیز می‌کنند و سپس، مایعات باقی‌مانده را که کثیف‌اند، جمع‌آوری می‌کنند و به ایستگاه پالایش می‌فرستند. در واقع، این ربات‌ها به وسیله دوربین و اسکن فراصوتی، پره‌ها را بازرسی می‌کنند و با تمیزسازی نواحی آسیب‌دیده و پر کردن نواحی فرسوده، آن‌ها را تعمیر می‌کنند. جالب این است که پوشش محافظ باعث می‌گردد پره‌ توربین‌ها در مقابل ذرات یخ و هوای سرد محافظت شوند و جلوی فرسایش زودهنگام آن‌ها گرفته شود.

شرکت Aerones تا به امروز ۵,۰۰۰ توربین را به ۱۹ کشور مختلف فرستاده و به‌خوبی از آن‌ها استفاده شده است و اکنون نیز مشغول تولید فناوری‌های جدیدتری است که در سال ۲۰۲۳ راهی بازار خواهند شد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]