40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بالارفتن از دیوار به کمک مغناطیس؛ جدیدترین قابلیت «سگ‌های رباتیک»

بالارفتن از دیوار به کمک مغناطیس؛ جدیدترین قابلیت «سگ‌های رباتیک»

«سگ رباتیک» یکی از پرطرفدارترین ربات‌های حال حاضر دنیاست و توانسته توجه مخاطبان و همچنین محققین زیادی را به خود جلب کند. روزانه شاهد اخبار متعددی پیرامون این مدل از ربات‌ها هستیم و مهندسان این حوزه به‌صورت مستمر در تلاشند تا قابلیت‌های سگ‌های رباتیک را افزایش دهند. دانشمندان در تازه‌ترین دستاورد خود موفق شدند قابلیت بالارفتن از دیوار و حرکت بر روی سقف‌های فلزی را به ربات خود تحت عنوان «MARVEL» اضافه کنند و آزمایش‌های اولیه را با موفقیت پشت سر بگذارند.


بالارفتن از دیوار به کمک مغناطیس

ربات MARVEL با وزنی معادل ۸ کیلوگرم، قادر است تا سقف ۳ کیلوگرم بار را نیز همراه خود حمل کند. این ربات برای فعالیت خود از آهنربای مغناطیسی استفاده می‌کند که ما آن را به نام EPM می‌شناسیم. “Electro-permanent Magnet” یا «آهنربای دائمی الکتریکی» از نیروی الکتریسیته برای ایجاد میدان مغناطیسی استفاده می‌کند و می‌توان به‌وسیله کلیدهای الکترونیکی، آن را روشن و خاموش کرد. در هریک از پاهای این ربات، یک آهنربای مغناطیسی تعبیه شده است و این ربات برای صعود به ارتفاع، مجموعاً از ۴ آهنربا استفاده می‌کند.

موانع هم خللی در مسیر «مارول» ایجاد نمی‌کنند

حفظ میدان مغناطیسی در زاویه کاملا عمودی برای سازندگان مارول امری دشوار بود و این کار زمانی سخت‌تر می‌شود که ربات قرار است به‌صورت کاملاً وارونه بر روی سقف حرکت کند. توسعه‌دهندگان موفق شدند که پاهای کاملا منحصربه‌فردی را برای این روبات طراحی کنند تا از عهده چنین چالشی با موفقیت بربیایند. به‌علاوه، مارول قادر است از سطوح غیرفلزی به عرض ۱۰ سانتی‌متر عبور کند و موانعی با ارتفاع ۵ سانتی‌متر را نیز پشت سر بگذارد. این سگ رباتیک قابلیت آن را دارد که پس از حرکت بر روی زمین، حالت بدن خود را از افقی به عمودی تغییر شکل دهد و بدون نیاز به کمک، خود را به سطح دیوار برساند. سپس، در نقطه تقاطع دیوار و سقف، می‌تواند حالت خود را تغییر داده و به شکل کاملا وارونه به مسیر خود ادامه دهد.

مارول عملکرد مناسبی در فضای آزمایشگاهی از خود به نمایش گذاشت و محققان تصمیم گرفتند که این ربات را در محیط واقعی نیز آزمایش کنند. به همین منظور، به سراغ یک مخزن آب فلزی رفتند که سطح آن با لایه‌ای از رسوب و زنگ آهن پوشیده شده بود. این مخزن دو چالش جدید پیش روی آنها قرار می‌داد: اول اینکه دیواره مخزن کاملا صاف نبود و حالتی دایره‌ای داشت و مورد دوم اینکه سطح جداره دیوار با لایه‌ای از رسوب پوشیده شده بود. ربات MARVEL موفق شد از تمامی این چالش‌ها سربلند بیرون بیاید و حتی از موانع در مسیر مانند پستی و بلندی‌ها، به‌‍سلامت عبور کند.

پیش از این، ربات‌هایی که قابلیت بالارفتن از دیوار را داشتند از وزن بسیار پایینی برخوردار بودند و این نخستین رباتی است که می‌تواند با وزن ۸ کیلویی خود، علاوه بر دیوار، بر روی سقف نیز حرکت کند. احتمالاً در آینده نزدیک، اخبار مرتبط با توسعه سگ‌های رباتیک را بیش‌ازپیش بشنویم.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]