40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 بررسی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی در وبینار نقد و تحلیل هوش مصنوعی از منظر فلسفه پزشکی

بررسی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی در وبینار نقد و تحلیل هوش مصنوعی از منظر فلسفه پزشکی

وبینار کشوری «نقد و تحلیل هوش مصنوعی از منظر فلسفه پزشکی» با همت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، پژوهشکده مطالعات فلسفی و تاریخ علم پژوهشگاه انسانی و موزه ملی تاریخ علوم پزشکی با حضور متخصصان حوزه فلسفه پزشکی احمدرضا همتی مقدم، حمیدرضا نمازی و علیرضا منجمی برگزار شد و سخنرانان به نقد و بررسی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی پرداختند.

به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا منجمی، دبیر علمی وبینار، هوش مصنوعی در حوزه پزشکی را به سه محور تقسیم کرد: «محور اول تأملات فلسفی هستند که از چارچوب فلسفه ذهن بهره می‌برند و بیشتر در اردوگاه فلسفه تحلیلی جای دارند و در این وبینار آرا کاظم صادق‌زاده، یکی از فیلسوف‌پزشک‌های مطرح دنیا، تقریر و نقد می‌شود. محور دوم رهیافت‌های فلسفه تکنولوژی و تأمل در پیامدهای فناوری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی است که البته بیشتر متأثر از فلسفه قاره‌ای است و در این بخش آرا هایدگر، برگمان و دریفوس در هوش مصنوعی در حوزه پزشکی صورت‌بندی خواهد شد. محور سوم هم جنبه‌های حقوقی-اخلاقی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی است که از منظر فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق موردبررسی قرار گرفت.»

احمدرضا همتی‌مقدم

احمدرضا همتی مقدم دیگر فرد حاضر در این مراسم بود که درباره آرا کاظم صادق‌زاده با عنوان «هوش مصنوعی در پزشکی؟» صحبت کرد: «سؤال اصلی صادق‌زاده این است که وضعیت هوش مصنوعی در آینده پزشکی چطور خواهد بود و آیا آثار مثبت و منفی به همراه دارد یا نه؟ او در ابتدا میان هوش مصنوعی و هوش انسانی تمایز قائل می‌شود و خصوصیات هریک را توضیح می‌دهد و بعد هدف و حیطه هوش مصنوعی را واکاوی می‌کند. درنهایت هم نشان می‌دهد که تحقق هوش مصنوعی در حوزه پزشکی ممکن است، تابه‌حال هم ابعادی از آن محقق شده است.»

هوش مصنوعی در حوزه پزشکی

علیرضا منجمی

سپس علیرضا منجمی به نقد و تحلیل هوش مصنوعی در حوزه پزشکی از منظر فلسفه تکنولوژی پرداخت و از منظر هایدگر به هوش مصنوعی در حوزه پزشکی اشاره کرد: «در نگاه هایدگر هوش مصنوعی پزشکی ابزاری در دست ما نیست، بلکه این فناوری نسبتی باوجود آدمی و جهان برقرار می‎کند که هایدگر به آن گشتل (داربست یا استخوان‌بندی) می‌گوید و در آن طبیعت انسانی به‌عنوان منبع لایزال انرژی قابل استخراج ذخیره به نظم درمی‌آید. من با برگمان همدل هستم که نگاه هایدگر ستایش تکنولوژی پیشامدرن است و به‌نوعی نوستالژی، نفرت از تکنولوژی مدرن و بی‌عملی می‌انجامد. از طرفی رویکرد هایدگر به تکنولوژی، فردی و بی‌توجه به عوامل اجتماعی است. به همین دلیل برگمان با پیشنهاد دو مفهوم اشیا کانونی و فعالیت‌های کانونی در تلاش است تا این نقیصه را مرتفع کند. اشیا کانونی حضوری گردآورنده دارند: هم ذهن و بدن ما را به هم پیوند می‌دهند و هم ما را در قالب انجام یک عمل با دیگران گرد هم می‌آورد. خطر ورود هوش مصنوعی به حوزه پزشکی مضمحل کردن طبابت به‌مثابه یک فعالیت کانونی است که در آن پزشک و بیمار در ارتباطی پیوسته و دوسویه درپی حل مشکلات بیمار و کاهش درد و رنج او هستند. به همین دلیل هوش مصنوعی در حوزه پزشکی قابلیت دارد بحران انسان‌زدایی پزشکی مدرن را عمیق‌تر کند.»

[irp posts=”۲۳۶۳۳″]

او در پایان گفت: «دریفوس با خوانش هایدگری نشان می‌دهد که علی‌الاصول هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشک شود، چون نه دانش مورد نیاز طبابت، از جنس چگونه انجام دادن چیزی است و نه از جنس دانش گزاره‌ای و جهان‌شمول و هم هوش مصنوعی پزشکی فاقد بدن، تاریخ و فرآیند اجتماع‌پذیری است.»

هوش مصنوعی در حوزه پزشکی

حمیدرضا نمازی

در ادامه وبینار حمیدرضا نمازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ارائه پرسش‌هایی از منظر فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق به چالش در جبرانگاری هوش مصنوعی پرداخت: «اینکه بیماران آیا طبق اصل احترام به اتونومی، محق‌اند که طرح درمانی و تشخیص برآمده از هوش مصنوعی را به‌کلی رد کنند امری پرمناقشه در اخلاق پزشکی است. ضرر رساندن به سایر بیماران، تأخیر در درمان و مخدوش کردن اتونومی پزشک و بار کردن هزینه‌های اضافی بر سیستم بهداشتی درمانی، دلایل آینده‌نگرانه‌ای هستند که امکان رد هوش مصنوعی توسط بیمار را به چالش می‌کشد. همچنین مباحثی مانند ترجیحات غیرپزشکی بیمار و نقش بی‌بدیل طبیب در شناسایی آن‌ها دلیلی است که علیه ذوق‌زدگی و پذیرش تام هوش مصنوعی لحاظ ترجیحات غیرپزشکی در سیستم هوش مصنوعی، محرمانگی و حریم خصوصی را هدف خواهد گرفت و از سویی به جز شرحه‌شرحه کردن حریم خصوصی امکان تصمیم‌سازی بالینی وجود نخواهد داشت. هوش مصنوعی به همان اندازه که از پیچیدگی‌های ریاضی سربلند بیرون می‌آید، در مواجهه با امور ساده مانند درک و فهم و معنایابی ناتوانی نشان داده است. بسیاری از مؤلفه‌های طبابت در دسته دوم قرار می‎گیرند. در پایان با بررسی گایدلاین‌ها و راهنمایی‌های اخلاقی و حقوقی، بحث شد که هنوز اتحادیه اروپا، هوش مصنوعی را به‌مثابه شخصیت حقوقی و مسئول به رسمیت نمی‌شناسد. از این رو نوعی ابهام اخلاقی به چشم تعارضات و دوراهه‌های اخلاقی ناتوان‌اند. شاید راهنماهای اخلاقی را بتوان صرفاً در نقش مشاورینی دید که کلی سخن می‌گویند و از حل مسئله ناتوان‌اند.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]