40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تاثیر چت بات‌های هوش مصنوعی بر رشد و موفقیت کسب‌وکارها

تاثیر چت بات‌های هوش مصنوعی بر رشد و موفقیت کسب‌وکارها

هوش مصنوعی شیوه زندگی و فعالیت ما را متحول کرده است. توسعه چت‌بات‌ها، یکی از زمینه‌هایی است که هوش مصنوعی پتانسیل فوق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. به دلیل نیاز روزافزون به خدمات سریع و موثر به مشتریان، چت‌بات‌ها به طور فزاینده‌ای در میان کسب‌وکارها محبوب شده‌اند. در این مقاله تحقیقاتی، تاثیر چت‌بات‌ها بر رشد و موفقیت کسب و کارها را بررسی خواهیم کرد. در این مطلب به طور خاص، به بررسی رشد فزاینده بازار چت‌بات‌ها خواهیم پرداخت و تجزیه و تحلیل منطقه‎ای بازار را در این زمینه ارائه می‌کنیم. ما همچنین در مورد انتظارات برتر برای آینده هوش مصنوعی مکالمه‌ای صحبت خواهیم کرد، ضمن آنکه ۱۴ مزیت برتر چت‌بات‌ها برای شرکت‌ها و مشتریان‌شان را در سال ۲۰۲۳ برجسته می‌سازیم.

چت بات‌های هوش مصنوعی (2)
فهرست مقاله پنهان

افزایش رشد بازار چت‌بات‌ها با افزایش نیاز به کمک موثر و سریع به مشتری

براساس گزارش تحقیقاتی جامع صورت‌گرفته توسط Market Research Future (MRFR)، بازار چت‌بات‌ها، براساس نوع، استقرار و استفاده تا سال ۲۰۳۰ به ۲۴.۹۸ میلیارد دلار با CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) ۲۴.۲  درصد خواهد رسید.

گزارش معیارهاجزئیات
اندازه بازار تا سال ۲۰۳۰۲۴.۹۸ میلیارد دلار
CAGR  در طول ۲۰۲۲-۲۰۳۰۲۴.۲٪
گزارش پوششپیش بینی درآمد، چشم انداز رقابتی، عوامل رشد، و روند
فرصت‌های کلیدی بازارقدرت برقراری ارتباط با افرادی که در مکان‌های مختلف زندگی می‌کنند را می‌دهد.
محرک‌های کلیدی بازارعوامل متعددی وجود دارد که نرخ رشد بازار چت‌بات‌ها را افزایش می‌دهد.

براساس گزارش SkyQuest، (یک شرکت مشهور تحقیقات بازار)، بیش از ۷۴٪ از مشتریان چت زنده را به مکالمه تلفنی ترجیح می‎دهند و چنین روندی به دلایل مختلفی از جمله راحتی، سرعت و توانایی انجام چند کار در حین دریافت پشتیبانی بوده است. به گفته SkyQuest، چت‌بات‌ها در بخش بانکی محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند، زیرا در سال ۲۰۲۱ توانسته‌اند نزدیک به ۵.۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی در صنعت ایجاد نمایند. با فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌بات‌ها و چت زنده، کسب‌وکارها می‌توانند در عین کاهش هزینه‌ها، پشتیبانی سریع‌تر و کارآمدتری از مشتری ارائه کنند.

تجزیه و تحلیل منطقه‌ای بازار چت‌بات‌ها

آمریکای شمالی اکنون بیشترین سهم بازار را برای چت‌بات‌ها در اختیار دارد و به دلیل دارا بودن انواع محرک‌های رشد، این کشور  بیشترین تاثیر را در رشد این بازار داشته است. این رشد با پیشرفت‌های فناوری، افزایش استفاده از اینترنت و کاهش قیمت موبایل و تبلت در این منطقه تقویت گردیده است. هم رایانه‌های شخصی و هم دستگاه‌های تلفن همراه، می‌توانند به‌راحتی به چت‌بات‌ها دسترسی داشته باشند. کاربران برای دسترسی به این چت‌بات‌ها تنها نیاز به اتصال به اینترنت دارند.

در سال‌های آینده، چت‌بات‌ها به طور فزاینده‌ای در دنیای تجارت الکترونیک و ارتباطات دیجیتال رایج خواهند شد. آمریکای شمالی به‌عنوان مرکز اصلی شرکت‌های طراح چت‌بات‌ها و منطقه‌ای که بیشترین نصب‌ چت‌بات‌ها در آن انجام شده، در‌حال‌حاضر بیشترین سهم درآمد را در بازار حفظ کرده است.

AsPac رشد قابل تحسینی در بازار چت‌بات‌ها خواهد داشت

صنعتی شدن منطقه آسیا و اقیانوسیه به طرز قابل‌‎توجهی درحال افزایش است و نیاز بازار به چت‌بات‌ها را افزایش می‌دهد. رشد صنایع خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک در کشورهای در‌حال توسعه مانند چین، اندونزی، هند، ویتنام، مالزی، تایوان، فیلیپین و تایلند، پذیرش و تقاضا برای چت‌بات‌ها را افزایش داده است. در طول اپیدمی COVID-19، بازار چت‌بات آسیا اقیانوسیه به طور پیوسته گسترش یافت. درنتیجه افزایش ابتلا بیماران به COVID-19 در منطقه و قرنطینه اعلام شده توسط دولت اقتصادهای مهم در منطقه، استقرار چت‌بات‌ها توسط سازمان‌های مختلف برای رسیدگی به سؤالات بیماران درخصوص دارو و مشاوره آنلاین با پزشکان از یک مکان دور، صورت پذیرفت.

چت بات‌های هوش مصنوعی (1)

براین اساس، بالاترین CAGR برای APAC در طول دوره پیش‌بینی می‌شود. کشورهای APAC چشم‎اندازهای سرمایه‎گذاری و درآمد قابل‌‍توجهی را در این زمینه فراهم می‌کنند، زیرا از نظر فناوری بسیار پیشرفته هستند؛ هند، سنگاپور، چین و ژاپن از جمله این کشورها هستند. پیش‌بینی می‌شود که توسعه بازار چت‌بات در APAC توسط عناصری مانند شرایط اقتصادی سازگار، سیاست‌های دولتی و دیجیتالی‌سازی حمایت شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در طول دوره پیش‌بینی، آسیا و اقیانوسیه همچنان بزرگترین بازار باشند و بیشترین رشد را شاهد گردند. استفاده از یادگیری ماشینی با اطلاعات فشرده و هوش مصنوعی، به‌ویژه در کشورهای در‌حال توسعه مانند سنگاپور، چین، هند و ژاپن، و همچنین سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در چت‌بات‌ها و نوآوری‌های یادگیری عمیق توسط بسیاری از شرکت‌های نوپا، همگی به این رشد کمک می‌کنند.

کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ​​نیز به طور فزاینده‌ای از چت‌بات‌ها برای افزایش تعامل و مشارکت مشتری استفاده می‌کنند. زیرساخت‌ها و کسب‌وکارهای آسیا-اقیانوسیه از پیشرفت‌های فناوری مانند چت‌بات‌ها استقبال می‌کنند. ربات‌های گفتگو با سرعت بخشیدن به پاسخ‌ها و آزاد کردن زمان کارمندان برای انجام کارهای پیچیده‌تر، می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند تا هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات به مشتری را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. پیش‌بینی می‌شود که توسعه بازار چت‌بات‌های منطقه‌ای با ظهور اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و پیشرفت‌های هوش مصنوعی (AI) که محیط ایده‌آلی را برای پیشرفت چت‌بات‌ها ایجاد کرده‌اند، تقویت شود.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت چت‌بات؛ راهنمایی برای خودکارسازی مکالمات

۵ انتظار برتر در مورد آینده هوش مصنوعی مکالمه

نگرش مشتریان و متخصصان کسب‌و‌کار در مورد ابزارهای هوش مصنوعی محاوره‌ای مانند چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی هوشمند (IVA) ، در نتیجه پیشرفت در پردازش زبان طبیعی (NLP) و درک زبان طبیعی (NLU) به‌سرعت در حال تغییر است.

به‌عنوان‌مثال،  Accentureکشف کرده که تقریباً ۸۰٪ از مدیران عامل اکنون می‌خواهند روی هوش مصنوعی محاوره‌ای سرمایه‌گذاری کنند، تا استراتژی ارتباط با مشتری خود را تغییر دهند. سازمان‌ها همچنین می‌توانند از ابزارهای اتوماسیون بدون کد مبتنی بر هوش مصنوعی، برای ساده‌سازی انواع فعالیت‌های شرکتی (مانند استخدام) استفاده کنند.

در ادامه، چشم‌انداز هوش مصنوعی مکالمه‌ای به‌روش داده محور توضیح داده می‌شود و آنچه در بازار چت‌بات‌ها باید منتظر آن باشیم به‌صورت موردی آورده شده است.

۱.      بازار چت‌بات‌ها به گسترش خود ادامه خواهد داد

ارزش صنعت هوش مصنوعی محاوره‌ای در سال ۲۰۲۱  6.8 میلیارد دلار برآورد شد. شکل ۱ نشان می‌دهد که براساس پیش‌بینی‌ها بازار با CAGR بیش از ۲۱ درصد رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۶ به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد.

شکل ۱: اندازه بازار هوش مصنوعی مکالمه‌ای.

اندازه بازار هوش مصنوعی مکالمه‌ای

در این میان، منطقه آمریکای شمالی بزرگ‌ترین اندازه بازار هوش مصنوعی محاوره‌ای را داراست که اکثر شرکت‌های بزرگ چت‌بات در آن قرار دارند.

دو دلیل اصلی رشد سریع بازار مکالمه عبارتند از:

  • بسیاری از شرکت‌های چت‌بات، به‌دلیل محدودیت‌های همه‌گیری Covid-19   برای انجام تجارت از راه دور مورد‌نیاز هستند، بنابراین همه‌گیری به طور کلی تأثیر مثبتی بر هزینه‌های فناوری‌های دیجیتال داشته است.
  • سرمایه‌گذاری رقبا سایر شرکت‌ها را وادار می‌کند، تا فناوری‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای را برای رقابتی ماندن تطبیق دهند.
  • مشتریان انتظار پاسخگویی سریع و شخصی‌سازی‌شده دارند و انتظارات آنها شرکت‌ها را مجبور می‌کند، روی هوش مصنوعی محاوره‌ای سرمایه‌گذاری کنند که قادر به ارائه آن هستند.

۲. چت‌بات‌‌های بیشتری در برنامه‌های پیام‌رسانی مستقر خواهند شد

چت‌بات‌‌های برنامه‌های پیام‌رسان، بخش مهمی از آینده هوش مصنوعی محاوره‌ای خواهند بود. طبق نظر PwC ، اگر استراتژی برندسازی و خدمات مشتری شرکت جذاب و آسان باشد، مشتریان مایلند تا ۱۶ درصد بیشتر بپردازند (شکل ۲ را ببینید).

سهولت ارتباط با مشتری به معنای ارسال برنامه‌های پیام‌رسانی برای دستیابی به مخاطبان بیشتر است. بیش از نیمی از کاربران برنامه‌های پیام‌رسان (که چند میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند ) می‌گویند اگر شرکت‌ها مستقیماً از طریق برنامه‌های پیام‌رسان به آنها دسترسی پیدا کنند، شانس خرید کالا/خدمات آنها افزایش می‌یابد.

شکل ۲: مشتریان مایلند برای تعامل موثر هزینه بیشتری بپردازند.

تعامل موثر

کسب‌و‌کارها از این روند تجارت الکترونیک آگاه شدند و تلاش خود را در راستای برآوردن نیازهای مشتری قرار دادند. به منظور تسهیل ارتباط با مشتریان، آنها تجارت مکالمه‌ای خود را آغاز کردند و قصد دارند تاکتیک‌های تعامل با مشتری کسب‌وکارها را در پلت‌فرم‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر، وی‌چت و موارد دیگر پیدا کنند.

با توجه به تقاضای مشتری،  AIMultiple انتظار دارد که سازمان‌های بیشتری چت‌بات‌ها را در برنامه‌های پیام‌رسان خود مستقر کنند.

شرکت ها و نهادهای دولتی به طور یکسان از مزایای برنامه‌های پیام‌رسان برای تعامل با مردم آگاه می‌شوند.  در این راستا، دولت هند با شرکت هوش مصنوعی Haptik همکاری کرد تا یک چت‌بات واتس اپ ایجاد نماید تا موارد زیر را رقم بزند:

  • مبارزه با اطلاعات نادرست
  • پاسخ‌دهی سریع به سوالات مردم
  • اطلاع‌رسانی به مردم در زمان شیوع کووید-۱۹

ظرف پنج روز، Haptik  یک چت‌بات دوزبانه Covid-19 برای پاسخ به زبان انگلیسی و هندو طراحی کرد. چت‌بات به ۱۱۰ میلیون سوال پاسخ داد و به مقامات کمک کرد تا شیوع این بیماری را کنترل کنند. Chatbot به کاربران اجازه می‌داد تا اطلاعاتی در مورد عفونت، علائم، اقدامات ایمنی و سایر مسائل مربوط به‌دست آورند (شکل ۳ را ببینید).

شکل ۳: چت‌‌بات واتساپ به مردم در مورد کووید-۱۹ اطلاع‌رسانی می‌کرد .

چت‌‌بات واتساپ

۳. کارگران دیجیتال از نیروی انسانی حمایت خواهند کرد

کارگران دیجیتال که به‌عنوان digeys شناخته می‌شوند، در واقع ابزارهای اتوماسیون هوشمند هستند . هدف digeys افزایش نیروی کار با انجام وظایفی است که معمولاً توسط کارمندان جوان انجام می‌شود.

آنها مانند همتایان انسانی خود دارای موارد زیر هستند:

  • یک هویت حرفه‌ای خاص
  • یک واحد تجاری خاص برای کار
  • درجه خاصی از اقتدار
  • و دسترسی به فناوری‌های تجاری مانند ERP، CRM و سیستم‌های اتوماسیون مالی.

کارمندان می‌توانند از‌طریق ویژگی‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای با دیجی‌ها ارتباط برقرار کنند. همانطور که در شکل ۴ مشاهده می‌شود، کارکنان می‌توانند از ابزارهای ارتباطی در محل کار مانند Slack برای ایجاد کارگران دیجیتال، به‌منظور خودکارسازی وظایف زیر استفاده نمایند:

  1. سازماندهی تقویم‌ها
  2. پیش‌نویس ایمیل‌ها
  3. به روز‌رسانی داده‌های کسب‌و‌کار
  4. استخراج و تفسیر داده‌ها از پایگاه داده‌ها و ابزارهای ابری.
  5. وارد کردن داده‌ها در ابزارهای ابری و پایگاه داده و موارد دیگر.

امروزه، کارگران دیجیتال فناوری‌های جدیدی هستند که تنها تعداد کمی از متخصصان کسب‌وکار از آن‌ها آگاه هستند. با‌این‌حال، با توجه به قابلیت‌های اتوماسیون digeys و ماهیت جذاب آن‌ها به لطف هوش مصنوعی مکالمه‌ای، انتظار می‌رود که به‌زودی کسب‌وکارها استفاده از آنها را گسترش دهند.

شکل ۴: نحوه ارتباط مردم با کارگران دیجیتال

ارتباط مردم با کارگران دیجیتال

۴. تشخیص قصد، کیفیت ربات‌ها را متمایز می‌کند

طبق گفته  PwC، حدود ۳۰ درصد از مردم مایلند برای توصیه‌های شخصی‌سازی‌شده هزینه بیشتری بپردازند. برای ارائه توصیه‌های شخصی، ربات‌ها باید معنای مکالمات را در سطح بالایی درک کنند.

بنابراین، یک چت‌بات ساده که برای پاسخ به سوالات متداول طراحی شده، مزیت رقابتی قابل‌توجهی در عصر تجارت مکالمه به ارمغان نخواهد آورد. شرکت‌ها به چت‌بات‌هایی نیاز دارند که هدف کاربر را درک کنند .

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند:

  • مکالمات را تا حد زیادی درک کنند.
  • از کاربران برای درک ترجیحات و نیازهای آنها سؤال بپرسند.
  • اطلاعات محصول را در اختیار کاربران قرار دهند.
  • کاتالوگ محصولات شرکت را ارزیابی کنند تا مناسب‌ترین محصول را به مشتری خاص توصیه نمایند.

به عنوان مثال، چت‌بات سازنده لاستیکCEAT ، برای درک اینکه مشتریان به چه نوع تایرهایی نیاز دارند سؤالاتی را می‌پرسد (شکل ۵ را ببینید). با توجه به پاسخ آنها، چت‌بات فروش یک مدل لاستیک مناسب را ارائه می‌دهد (مثلا لاستیکی که برای کاهش ردپای کربن طراحی شده است.) به لطف چت‌بات، CEAT به نرخ سرنخ به تبدیل (درصدی از افراد که از یک سرنخ به مشتری تبدیل شده‌اند) بیش از ۲۰ درصد دست یافت. علاوه‌بر‌این، ۷۵ درصد از تعاملات با مشتری را خودکار می‌کنند.

شکل ۵: چت‌بات CEAT برای درک مقصود کاربر سوالاتی می‌پرسد.

چت‌بات CEAT

۵. طراحی چندوجهی افزایش خواهد یافت

در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۲۰ میلیون دستیار صوتی تنها در ایالات متحده وجود داشت و این رقم همچنان در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود با افزایش اعداد، جستجوهای صوتی در تراکنش‌های آنلاین رایج‌تر ‌شوند.

چنین الگویی شرکت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند، ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌ای چندوجهی طراحی کنند که می‌تواند هم به‌صورت متنی و هم صوتی پاسخ دهند. بنابراین، AIMultipe انتظار افزایش در طراحی چت‌بات‌های چند وجهی را دارد.

۱۴ مزیت برتر چت‌بات‌ها برای شرکت‌ها و مشتریان در سال ۲۰۲۳

مزیت برتر چت‌بات‌ها برای شرکت‌ها

منافع چت‌بات‌ها برای شرکت‌ها

۱. فرایندهای داخلی سریع‌تر

از چت‌بات‌ها می‌توان برای بهبود ارتباطات داخلی و فرایندهای درون شرکت استفاده کرد. چت‌بات‌ها را می‌توان بالاخص در فرایند ورود و جذب نیروی انسانی جدید استفاده کرد، برای مثال، جایی که کارمند جدید از چت‌بات‌ می‌پرسد و بلافاصله پاسخ می‌گیرد، بدون اینکه مجبور باشد برای دریافت پاسخ با بخش‌های مختلف تماس بگیرد.

IBM گزارش می‌دهد که ۷۲ درصد از کارکنان واقعاً استراتژی عملیاتی شرکت را درک نمی‌کنند. به عنوان مثال، یک چت‌بات می‌تواند در پاسخ به سوالات کارکنان در مورد اولویت‌بندی وظایف مفید باشد. چت‌بات‌ها همچنین می‌توانند ارتباطات داخلی را برای درخواست‌های ساده، مانند درخواست رمز عبور وای‌فای، سرعت بخشیدن و ساده‌سازی کنند، اینکه آیا این شرکت در صورت خرابی لپ‌تاپ، پروتکل تعطیلات پولی یا تداوم ارائه می‌دهد.

۲. صرفه‌جویی در هزینه

نیاز شرکت‌ها به رشد بخش خدمات مشتری را می‌توان، با گسترش ربات‌های توانمندتر که قادرند پرس‌و‌جوهای پیچیده‌تری را اداره کنند، مدیریت کرد.

پیاده‌سازی چت‌بات‌ها مقدار مشخصی از هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری اولیه را به همراه خواهد داشت. با این حال در دراز مدت، این هزینه در مقایسه با حقوق نماینده خدمات مشتری، هزینه‌های آموزشی و غیره می‌تواند کمتر باشد.

در مجموع، پتانسیل صرفه‌جویی در هزینه چت‌بات‌ها آنها را به یک افزونه جذاب برای هر سازمانی تبدیل می‌کند. تحقیقات نشان داده است که صرفه‌جویی در هزینه استفاده از چت‌بات‌ها در صنعت بانکداری ۲۰۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ برآورد شده و تا سال ۲۰۲۳ به ۷.۳ میلیارد دلار در سطح جهان خواهد رسید.

علاوه‌بر‌این، به جز هزینه‌های اولیه پیاده‌سازی، نگهداری امنیتی، به‌روزرسانی‌های عملکرد و رفع اشکال، چت‌بات‌ها معمولاً هزینه‌های بیشتری را ایجاد نمی‌کنند.

۳. افزایش فروش

رهبران کسب‌و‌کار ادعا می‌کنند که چت‌بات‌های فروش به طور متوسط ​​فروش شرکت‌هایشان را ۶۷ درصد افزایش داده‌اند . چند دلیل برای این افزایش وجود دارد:

توصیه‌های شخصی

یکی از دلایل این است که ربات‌ها می‌توانند یک پلت‌فرم بدون اصطکاک برای ارائه توصیه‌های شخصی‌‌سازی‌شده محصولات و خدمات جدید یک شرکت به کاربران باشند.

در دسترس بودن ۲۴ ساعته

ربات‌ها همچنین به دلیل در دسترس بودن ۲۴ ساعته و نرخ پاسخ سریع می‌توانند فروش را افزایش دهند. مشتریان از صبر کردن متنفرند و «زمان‌های انتظار» طولانی ممکن است باعث شود که علاقه‌شان به خرید از بین برود. زمان پاسخگویی فوری چت‌بات‎ها تضمین می‌کند که مشتری به طور مداوم در فرایند خرید خود درگیر باشد و با آنها تعامل داشته باشد.

افزایش تعامل با مشتری                                                 

ربات‌ها کانال دیگری را برای ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهند. با راهنمایی‌ها و پیشنهادات به موقع ربات‌ها می‌توان از آنها برای افزایش تعامل مشتری استفاده کرد. ربات‌های گفتگو به مشتریان کمک می‌کند آنچه به‌دنبال آن هستند را پیدا کنند و همچنین پیشنهادات مختلف را ارزیابی نمایند.

۴. دستیابی به مشتریان جدید

پلتفرم‌های B2B و B2Bot مانند WeChat یا Facebook Messenger از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان هستند. فعال بودن مداوم در این پلتفرم‌ها، به شرکت‌ها کمک می‌کند به مشتریان جدیدی دست یابند که در صورت نبود این پلتفرم‌ها ممکن نخواهد بود از طریق ایمیل یا تماس با شرکت ارتباط برقرار کنند.

در یک نظرسنجی انجام شده توسط Telus International، بیان شد که ۳۸ درصد از افرادی که به نسل هزاره تعلق دارند (که شامل متولدین بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ می‌شود) هفته‌ای یک بار با استفاده از رسانه‌های اجتماعی درباره محصولات یا خدمات بازخورد می‌دهند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که تعداد افرادی که بازخورد می‌دهند در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است. با توجه به اینکه فیس‌بوک بیش از ۳۰۰ هزار چت‌بات دارد، به نظر می‌رسد چت‌بات‌ها راهی برای دستیابی به مشتریان جدید هستند.

۵. به دست آوردن درک عمیق‌تر از مشتریان

مشتریان به‌ندرت می‌توانند این فرصت را پیدا کنند که مستقیماً با تجارتی گفتگو نمایند. چت‌بات‌ها سوابق دقیق و قابل اجرا از بزرگترین مشکلات مشتریان را به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند. شانس فروش می‌تواند متناسب با داده‌های ارائه شده توسط مصرف‌کننده باشد و چت‌بات‌ها می‌توانند نرخ داده‌های مشتری را بهبود بخشند.

چت‌بات‌ها ابزاری بهینه برای سازمان‌ها برای فهم انتظارات مشتری هستند. با توجه به داده‌های ارائه شده توسط تعامل چت‎بات-مشتری، می‌توان اهداف خاص مشتری را برنامه‌ریزی کرد. به لطف ربات‌های گفتگو، سازمان‌ها می‌توانند از بازخوردها برای بهبود کاستی‌های خود استفاده نمایند.

چت بات

۶. در دسترس بودن ۲۴ ساعته

براساس مطالعات، بیش از ۵۰ درصد مشتریان انتظار دارند که یک کسب‌وکار ۲۴/۷ در دسترس باشد. منتظر ماندن برای اپراتور بعدی در دسترس برای چند دقیقه، هنوز مشکلی حل نشده برای کاربران است، اما ربات‌های گفتگو نزدیک‌ترین گزینه برای پایان دادن به این مشکل هستند. حفظ سیستم پاسخگویی ۲۴/۷، ارتباط مستمر بین فروشنده و مشتری را به ارمغان می‌آورد.

البته این مزیت با میزان توانایی‌هایی که ربات‌ها دارند، ارتباط مستقیم دارد. یعنی ربات‌هایی که قادر به ارائه درخواست‌های ساده مشتری نیستند، حتی اگر ۲۴ ساعته در دسترس باشند، ارزش افزوده‌ای ندارند. مسئله اصلی در این مرحله این است که چت‌بات‌ها چقدر می‌توانند مشکلات مشتریان را درک کرده و حل کنند. در نهایت، در دسترس بودن ۲۴ ساعته ربات‌ها در زمانی که به دلیل مشکلات امنیتی یا نگهداری از کار می‌افتند، می‌تواند واکنش‌های منفی ایجاد نماید.

۷. مقیاس‌پذیری

یک اپراتور می‌تواند در یک زمان روی یک مشتری تمرکز کند و به یک سوال پاسخ دهد. با این حال، یک چت‎بات می‌تواند به هزاران سوال به طور همزمان پاسخ دهد. به لطف سرعت ابر، اینترنت و مکانیزم‌های نرم‌افزاری پیشرفته، مقیاس‌پذیری ربات‌های گفتگو به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با کمترین دردسر، به سؤالات متعدد بپردازند.

۸. پاسخ‌های ثابت

صحبت با نمایندگان مختلف خدمات مشتری حتی یک نهاد ممکن است منجر به ایجاد مغایرت و ناهماهنگی‌هایی در پاسخ‌ها گردد، این می‌‍‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. نماینده‌ای که مشتری با او صحبت می‌کند ممکن است در کار خود تازه کار باشد و براین اساس پاسخگویی  مطلوب را نداشته باشد. یا ممکن است فقط یک روز سخت در محل کار داشته باشند و نتوانند تمام توجه خود را به مشتری معطوف کنند، بنابراین پاسخی متفاوت از آنچه مشتری انتظار دارد را ارائه بدهد.

مزیت ربات‌های گفتگو این است که بر روی چارچوب‌های از پیش تعیین‌شده کار می‌کنند و از پاسخ‌های خود از یک منبع حقیقی استفاده می‌کنند. این امر احتمال ناهماهنگی در پاسخ‌ها و دامن زدن به سردرگمی را به حداقل می‌رساند.

۹. پاسخ‌های ضبط شده

اکثر ربات‌های چت توانایی ضبط مکالمه را دارند و یک کپی از متن چت را برای استفاده بیشتر در اختیار مشتری قرار می‌دهند. چت همچنین می‌تواند بایگانی شود و به‌عنوان یک بلیط پشتیبانی برای کاربر صادر گردد. بنابراین اگر کاربران در نهایت از طریق تیکت پشتیبانی به یک نماینده زنده منتقل می‌شدند، نماینده مشتری می‌تواند بلافاصله تاریخچه چت مشتری را ببیند.

۱۰. چند زبانه

یکی از مزایای چت‌بات‌ها این است که می‌توان آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرد که مکالمه را به چند زبان انجام دهند. این به ویژه برای مارکت‌های جهانی که در بازارهای مختلف فعالیت می‌کنند مفید است. روشی که چت‌بات‌ها چندزبانه بودن خود را نشان می‌دهند این است که می‌توانند در ابتدای مکالمه از کاربر، زبان مورد‎نظر را بپرسند. یا بسته به اینکه کاربر از کجای جهان از وب سایت شرکت بازدید می‌کند، چت‌بات به‌صورت خودکار به زبان آن منطقه تغییر یابد.

۱۱. صبر بی‌پایان

در‌حالی‌که نمایندگان مشتری و مشتریان گاهی صبر خود را از دست می‌دهند، ربات‎ها این نقص را ندارند. بی‌حوصلگی نماینده و مصرف‌کننده در حین گفتگو، یکی از نارسایی‌های مربوط به انسان است. چت‌بات‌ها می‌توانند صبری را از خود نشان دهند که هیچ انسانی نمی‎تواند. در این مرحله، یک مشکل خدمات مصرف‌کننده با نمایند انسانی را می‎توان به طور مستقیم حل کرد.

۱۲. مناسب برای افراد درونگرا

همه از تعاملات مداوم انسانی لذت نمی‌برند. چت‌بات‌ها به کاربران درون‌گرا این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به صحبت با یک نماینده زنده، به مشکلاتشان رسیدگی کنند و به سؤالاتشان پاسخ دهند.

۱۳. قابلیت برنامه‌ریزی

از آنجایی که چت‌بات‎ها روی کدهای از پیش تعیین شده کار می‌کنند، می‌توان آنها را برای انجام وظایف مختلف برنامه‌ریزی کرد. چت‌‌بات‌ها می‌توانند جلساتی ترتیب دهند، قابلیت جستجوی پیشرفته ارائه دهند، به سؤالات خاص پاسخ دهند و موارد دیگر.

۱۴. شخصی‌سازی

قابلیت‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای ربات‌های گفتگو به این معنی است که می‌توانند تاریخچه تعامل کاربر را ذخیره کرده و از آنها برای ارائه تعاملات شخصی‌تر استفاده نمایند. به عنوان مثال، در خدمات مشتری، آنها می‌توانند نام مشتری و شماره بلیط خود را به خاطر بسپارند. این بدان معناست که چت‌بات‌ها می‌توانند فوراً اطلاعات پس‌زمینه کاربران را ترسیم کنند تا مشکلات آنها را سریع‌تر حل کنند.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]