40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تاکید استفاده از هوش مصنوعی در فرایند استخدام، تنوع را فراموش نکنید

تاکید استفاده از هوش مصنوعی در فرایند استخدام، تنوع را فراموش نکنید

در ماه‌های اخیر و از زمانی که کرونا دنیا را تحت تاثیر قرار داده، کشورهای مختلف دنیا اقدامات زیادی برای مبارزه با آن داشتند و سعی کردند به بهترین شکل با چالش‌هایی که خیلی اوقات هم به صورت ناگهانی پیش می‌آمد، مواجه شوند. از استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی گرفته تا دورکاری، همه نشان می‌دهند که تا چه اندازه خلاقیت وجود داشته است.

شکی نیست که قلب این نوآوری‌ها و ابتکارات، تنوع بوده است. همیشه برای رسیدن به نوآوری یک پروسه گروهی و متحد نیاز است. بسیاری از مثال‌های اخیر نشان می‌دهد که تجارب موفق حاصل همکاری شرکت‌ها و افرادی خاص بوده و درس‌هایی که از این مثال‌ها گرفته می‎شود می‌تواند برای به موفقیت رسیدن یک شرکت مهم باشد.

برای داشتن گروهی باهوش، ایجاد تنوع و رعایت آن مهم‌ترین موضوع است. تنوع می‌تواند تبدیل به تنها ویژگی‌ای شود که نوآوری یک شرکت را افزایش می‌دهد. تنوع تجارب، مهارت‌ها و زمینه‌ها می‌توانند کلید اصلی حل معماها باشند. البته که هنوز هم استخدام‌کننده‌ها در تله‌های بسیاری می‌افتند و دلیلش این است که در پروسه جذب نیرو اهمیت موضوع تنوع را فراموش می‌کنند. این همان جایی است که می‌توان از تکنولوژی کمک گرفت. استفاده از هوش مصنوعی در فرایند استخدام می‌تواند یک ابزار حیاتی برای بالا بردن تنوع استخدام شما باشد؛ البته نه به این منظور که جانشین مسئولان استخدام شرکت‌ها شود، بلکه در کنار آن‌ها کار کرده و کمک‎شان کند.

راهکارهای نوآورانه معمولا حاصل جنبه‌های فکری مختلف هستند. به همین دلیل هم کار گروهی زمینه داشتن جنبه‌های فکری مختلف را فراهم می‌کند. میزان هوشمندی گروه هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها تنوع است. مطالعه مشهور توماس مالون در MIT نشان داد که ساده‌ترین راه برای رسیدن به ایده‌آل‌ترین میزان هوش در یک تیم این است که خانم‌های بیشتری به آن اضافه کنیم. این یکی از راحت‌ترین راه‌های ایجاد تنوع است. یک راه دیگر برای بالا بردن میزان هوش تیم ایجاد تنوع در آن از طریق انتخاب اعضا از جوامع مختلف است.

راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای توجه به انواع مختلف ایجاد تنوع در پروسه‌های استخدام بسیار جالب است. همه ما می‌دانیم که هوش مصنوعی هم تعصبات خاص خودش را دارد. اما ما در حال ورود به عصری جدید از آگاهی هستیم و با توجه بیشتر و تنوع هرچه بیشتر در استفاده از کدنویسانی که برنامه‌ها را می‌نویسند، می‌توانیم این مشکل را مرتفع کنیم.

هوش مصنوعی نقاط قوت بسیار زیادی هم دارد. الکساندرا موجسیلوویچ، محقق حوزه هوش مصنوعی در شرکت IBM، در این باره می‌‎گوید:«هوش مصنوعی روشی برای بهتر بودن در تصمیم‌گیری در پروسه استخدام است. قرار نیست جایگزین هوش انسانی شود، بلکه قرار است مکمل آن باشد».

هوش مصنوعی در فرایند استخدام نوآوری‌هایی ارائه کرده است و در قدم اول با توانایی پردازش می‌تواند کار استخدام را راحت‌تر کند. اگر بخواهی انواع تنوع‌ها را در اختیار داشته باشی باید تا جایی که می‌توانی تورت را پهن کنی. این کار زمان زیادی خواهد برد، اما هوش مصنوعی می‌تواند به سریع‌ترین شکل ممکن تور استخدام شما را به بهترین شکل برایتان پهن کند. آن هم با در نظر گرفتن بسیاری از افراد در مکان‌های مختلف.

قدم دوم برای هوش مصنوعی این است که می‌‍داند چطور باید با آن افراد صحبت کند. معمولا وقتی به چالش‌های استخدام فکر می‌کنیم، توجه زیادی به موضوع زبان نداریم. هوش مصنوعی طراحی شده تا تفاوت سبک ارتباطات گروه‌های مختلف را تشخیص دهد و به شکلی با آن‌ها صحبت کند که بتواند به بهترین شکل ارتباطش را برقرار کند.

برای هوش مصنوعی قدم بعد پیدا کردن افرادی با بهترین مهارت‌ها است. در واقع هوش مصنوعی توانایی پیدا کردن افرادی را دارد که شاید برای یک کمپانی با توجه به مهارتشان بسیار مفید باشند، اما به خاطر موضوعاتی مانند شغل قبلی یا عنوانی که برای فرد ذکر شده، در نگاه اول گزینه مناسبی به نظر نرسد. این نکته می‎تواند برای استخدام و داشتن افرادی در یک شرکت که توانایی ایجاد تفاوت‌ها با فکرهایشان را دارند، بسیار مهم باشد. حتی می‌توان هوش مصنوعی را نوعی توسعه داد که در نحوه انتخاب تمرکزش را روی یک جنسیت خاص، سن خاص یا وارد مشابه بگذارد.

هوش مصنوعی حتی می‌تواند در زمینه مصاحبات استخدامی هم در کنار نیروی انسانی باشد. همه انسان‌ها به طور ناخودآگاه مقابل کسانی که با نظریاتشان موافق نیستند، جهت‌گیری دارند. حضور هوش مصنوعی این مشکل را برطرف کرده است و راه حل آن را مصاحبه‌های دیجیتالی می‌داند. برخی از افراد مصاحبه با هوش مصنوعی را ترجیح می‌دهند و برخی خیر. برخی از افراد که به اختلالاتی مانند اوتیسم مبتلا هستند، با مصاحبه‌های انسانی اصلا راحت نیستند و در اجتماع شدیدا تحت فشار خواهند بود. اما در مصاحبه با هوش مصنوعی است که توانایی واقعی این افراد مشخص خواهد شد.

البته هوش مصنوعی به هیچ وجه شایستگی جایگزینی کامل نیروی انسانی در زمینه استخدام را ندارد. اما مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد حاصل همکاری انسان و هوش مصنوعی در پروسه‌های استخدامی کارنامه‌‎ای کاملا موفق رقم زده است و کلید این موفقیت هم تنوع بوده است. به همین دلیل است که شرکت‌های پیشرو از مدتی قبل استفاده از هوش مصنوعی در فرایندهای استخدامی‎شان را آغاز کرده‌‎اند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

 

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]