40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مرکز آموزشی IVADO برگزار می‌کند: دوره رایگان سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی

مرکز آموزشی IVADO برگزار می‌کند: دوره رایگان سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی

از ابتدای هفته جاری (۱۲ شهریور ماه) دوره‌ای رایگان تحت عنوان تعصب و تبعیض در هوش مصنوعی برگزار شده، تا به شما در کشف اینکه چطور الگوریتم‌های کامپیوتری می‌توانند مغرضانه باشند و تأثیر جدی بر زندگی روزمره ما بگذارند، یاری رسانند. در‌حقیقت آنچه شما در این دوره آنلاین فراخواهید گرفت، براساس آموزه‌های مدرسه IVADO خواهد بود که، متخصصان بین‌المللی مختلفی در زمینه الگوریتم‌های کامپیوتری مغرضانه در آن حضور دارند. شما در دوره مذکور یاد خواهید گرفت که، چگونه سوگیری و تبعیض را در هوش مصنوعی شناسایی کرده و آن را از بین ببرید.

به گزارش هوشیو، دوره مذکور از ۷ الی ۳۰ سپتامبر به مدت ۴ هفته متوالی، هر هفته  4 الی ۶ ساعت برگزار خواهد شددسترسی به مواد درسی این دوره  به‌صورت رایگان خواهد بود و از آنجایی که برخورداری از محتویات این دوره به صورت خودگام است، بنابراین شما می‌توانید در این دوره با سرعت خودتان پیشرفت کرده و از اطلاعات دوره برخوردار شوید.

در حال حاضر یک جلسه از دوره «سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی» برگزار شده و محتوای آن بر روی سایت edx موجود و قابل دسترس شما قرار دارد. این روال تا پایان دوره ادامه‌دار خواهد بود و محتوای هر جلسه پس از برگزاری بر روی سایت بایگانی می‌گردد.

آنچه لازم است در خصوص این دوره بدانید آن است که، شما طی این دوره می‌توانید به یکی از موضوعات بسیار تأثیرگذار و در‌عین‌حال بسیار نادر مرتبط با هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنید. در‌حقیقت، شما در این دوره از کارشناسان بین‌المللی در زمینه هوش مصنوعی و همچنین سخنرانان مدرسه بین‌المللی IVADO اطلاعات مفیدی را در زمینه edx و تبعیض در هوش مصنوعی فراخواهید گرفت. این دوره که در مونترال برگزار می‌شود، به بررسی همه جنبه‌های اجتماعی و فنی سوگیری، تبعیض و انصاف در یادگیری ماشین و طراحی الگوریتم خواهد پرداخت.

گفتنی است: تمرکز اصلی این دوره بر مسائلی همچون سوگیری مبتنی بر جنسیت، نژاد و مسائل اجتماعی- اقتصادی خواهد بود و ضمن آنکه به سوگیری در مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر داده، که منجر به تصمیم‌گیری می‌شود نیز خواهد پرداخت. دوره مذکور در درجه اول برای حرفه‌ای‌ها و دانشگاهیان با دانش پایه در ریاضیات و برنامه‌نویسی در نظر گرفته شده، اما محتوای غنی آن برای هر فردی که از هوش مصنوعی به روش دیگری استفاده می‌کند یا به آن علاقه‌مند است نیز بسیار مفید خواهد بود. این موضوعات اجتماعی- تکنیکی ثابت کرده‌اند که به‌خوبی می‌توانند چشم متخصصان فنی را به این جنبه از هوش مصنوعی باز کنند.

شایان ذکر است: مدت‌زمان کلی محتوا‌های ویدئویی موجود در این دوره ۷:۳۰ ساعت است، که به بخش‌های مربوطه تقسیم شده و شما می‌توانید با برنامه زمانبندی خود آن را تماشا کنید. همچنین در پایان هر بخش آزمون‌های جامعی برای سنجش درک شما از محتوا وجود دارد.

این دوره با پشتیبانی IVADO که یکی از مراکز داده‌های علمی و اقتصادیست برگزار شده. این مرکز شرکای صنعتی، دانشگاهی و دولتی متخصص در حوزه هوش دیجیتال را به هم مرتبط کرده و یکی از مأموریت‌های آن کمک به پیشرفت دانش دیجیتال و آموزش نسل‌های جدید دانشمندان داده‌ای و آگاه به سوگیری در هوش مصنوعی است.

به‌صورت خلاصه و در یک نگاه می‌توان گفت، شما در این دوره که به همت مؤسسه UMontrealX، با موضوع علوم کامپیوتر و در سطح متوسط برگزار خواهد شد، نیاز به درک اساسی از یادگیری ماشینی به‌عنوان پیش‌نیاز خواهید داشت. دوره یادشده به زبان انگلیسی برگزار خواهد شد، ضمن‌آنکه متن‌های این دوره نیز تماما انگلیسی هستند.

مفاهیمی که در این دوره یاد خواهید گرفت شامل درک تعصب و تبعیض در تمام جنبه‌های آن، بررسی اثرات مضر سوگیری در یادگیری ماشین (اثرات تبعیض‌آمیز تصمیم‌گیری الگوریتمی)، شناسایی منابع سوگیری و تبعیض در یادگیری ماشینی، کاهش تعصب در یادگیری ماشین (استراتژی‌هایی برای رسیدگی به سوگیری) و توصیه‌هایی برای هدایت توسعه اخلاقی و ارزیابی الگوریتم‌ها خواهد بود.

تبعیض در هوش مصنوعی

سرفصل دروس در دوره «سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی»

هفته اول: مفاهیم تعصب و انصاف در هوش مصنوعی

  • انواع مختلف تعصب
  • معیارهای انصاف

هفته دوم: زمینه‌هایی که مشکلات در آنها تشخیص داده شده است

  • حریم خصوصی، کار و سیستم حقوقی
  • سیاست عمومی و سلامت

هفته سوم: تلاش‌های نهادی برای کاهش سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی

  • چارچوب ارزیابی تأثیر الگوریتمی کانادا
  • اعلامیه مونترال برای هوش مصنوعی مسئول

هفته چهارم:  تلاش‌های فنی برای کاهش سوگیری و تبعیض در هوش مصنوعی

  • محدودیت‌های انصاف در جاسازی سلسله‌مراتبی گراف
  • تعصب جنسیتی در متن

آشنایی با اساتید دوره

مربیان این دوره عبارتند از: Golnoosh Farnadi محقق و همکار Mila, IVADO، Emre Kiciman محقق ارشد هوش مصنوعی تحقیقاتی مایکروسافت، Rachel Thomas مدیر مرکز اخلاق داده‌های کاربردی دانشگاه سانفرانسیسکو.

لیست کامل سخنرانان این دوره شامل Behrouz BABAKI، Noel CORRIVEAU، Nathalie De MARCELLIS-WARRIN، Audrey DURAND، Golnoosh FARNADI، Will HAMILTON، Emre KICIMAN، François LAVIOLETTE، Petra MOLNAR، Deborah RAJI، Tania SABA، Pedro SALEIRO، Cynthia SAVARD SAUCIER، Rachel THOMAS، Nicolas VERMEYS، RC WOODMAS هستند.

نکته مهم درباره ثبت‌نام در دوره

شایان ذکر است: چنانچه علاقه‌مند به شرکت در این دوره هستید، فراموش نکنید که دسترسی به محتوای این دوره بدون استفاده از وی پی ان میسر نیست، از همین رو پیش از ارتباط باید وی پی ان خود را به آدرس کشوری غیر از ایران تنظیم کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در‌خصوص این دوره و ثبت‌نام می‌توانید به آدرس سایت به نشانی https://www.edx.org/course/bias-and-discrimination-in-ai مراجعه کنید.

اگر علاقه‌مند به مفاهیم در نظر گرفته‌شده برای این دوره هستید، به این سفر روشنگرانه در دنیای هوش مصنوعی اخلاقی خوش آمدید!

رویداد هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]