40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تحویل ربات جراح ایرانی به اندونزی

تحویل ربات جراح ایرانی به اندونزی

تابستان امسال، قرارداد راه‌اندازی مشترک در مرکز آموزشی مهارت‌های جراحی رباتیک از راه دور بین دو کشور ایران و اندونزی امضا شد و پس از آن، ایران دو دستگاه ربات جراح ایرانی سینا به دو بیمارستان شاخص کشور اندونزی ارسال کرد و به مسئولان وزارت بهداشت اندونزی تحویل داد. در حقیقت، قرار است طی یک سال، ۸۰ جراح اندونزیایی کار با ربات جراحی از راه دور را آموزش ببینند. موفقیت در این پروژه می‌تواند شرایط را برای صادرات سایر تجهیزات پزشکی و بهره‌مندی از بازار بزرگ اندونزی فراهم کند.

شایان ذکر است، پیش از این در تابستان سال جاری، برای نخستین بار از سیستم رباتیک کاملاً ابتکاری و ایرانی، عمل جراحی از راه دور انجام گرفته است. اولین جراحی رباتیک از راه دور در ایران با سامانه «جراحی از راه دور» تابستان امسال بدون مشکل و با آرامش بر روی یک سگ (عمل وازکتومی) در بیمارستان‌های امام‌ خمینی(ره) و سینا و با استفاده از شبکه ۵ G صورت گرفته که توانسته است توان علمی و مهندسی ایران در جراحی رباتیک از راه دور را به رخ جهان بکشد، به طوری که رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی، ربات سینا را نتیجه همکاری علمی در سطح ملی دانسته است که نوآوری خاص خود را دارد. این دستگاه رباتیک از راه دور در بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان سینا و بیمارستان شریعتی تهران نصب شده است.

در واقع، نام این ربات که به افتخار پزشک ایرانی «ابوعلی سینا» گذاشته شده است، با کمترین هزینه و با ۵ مزیت اصلی نسبت به ربات داوینچی آمریکایی فعالیت دارد. پزشکان ایرانی امیدوارند که عمل جراحی بر روی نمونه انسانی تا یک سال آینده از سوی ربات سینا صورت بگیرد.

ما اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که از لحاظ علمی، استفاده از این دستگاه کاملاً قابل اجرا و بهره‌برداری است و در آینده می‌تواند بسیار کاربردی باشد، چراکه به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، جراحی رباتیک دقت بالایی دارد و خطای انسانی و لرزش دست را به شدت کاهش می‌دهد؛ همچنین فاصله بین جراح و مورد جراحی مهم نیست و خیلی راحت جراح می‌تواند از فاصله دور، جراحی را انجام دهد و این موضوع در مواردی که نمی‌توان بیمار را جابه‌جا کرد، اهمیت بالایی دارد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]