پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ربات‌های تراکتور در راه مزرعه‌های شما

ربات‌های تراکتور در راه مزرعه‌های شما

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تراکتور و گاوآهن‌های بدون راننده و ابزارهای خودکارِ علف‌کشی از مزارع سبزیجات، آخرین نوآوری‌هایی هستند که به کمک کشاورزانی آمده‌اند که باید کمبود نیروی کار، تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط‌زیست را مدیریت کنند و همزمان برای تأمین غذای جمعیت روبه‌رشد جهان هم تلاش کنند.

شرکت آمریکایی John Deere، سازنده با سابقه تجهیزات کشاورزی و استارتاپ فرانسوی ربات‌های کشاورزی Naio آخرین نوآوری‌های خود را در نمایشگاه Consumer Electronics که در لاس‌وگاس برگزار شد، به نمایش گذاشتند.

شرکت John Deere که به‌عنوان راهی برای تأمین غذای جهان شناخته می‌شود، با ترکیب تراکتور 8R محبوب خود با گاوآهن، GPS و دوربین‌های 360 درجه‌ای ماشینی ساخته است که کشاورز می‌تواند آن را با یک گوشی هوشمند کنترل کند.

وقتی که تراکتور وارد زمین می‌شود، کشاورز می‌تواند بدون نیاز به حضور در کابین آن، به‌راحتی و با استفاده از کنترل آن را در مسیر موردنظر براند.

این وسیله که مجهز به شش جفت دوربین و قابلیت‌های هوش مصنوعی است، اینچ به اینچ دائماً مکان خود را بررسی می‌کند و به محض اینکه با مانعی مواجه شود، به‌صورت خودکار متوقف می‌شود و سیگنال هشدار ارسال می‌کند.

جانی هیندمن مدیر ارشد فناوری شرکت John Deere به خبرگزاری AFP اعلام کرد که گاوآهن خودکار، امسال در آمریکای شمالی عرضه می‌شود.

نسخه‌های دیگری از این ربات، مانند ربات کاشت بذر یا کوددهی مزارع در آینده ارائه می‌شوند، اما کمباین‌های برداشت محصول، فناوری پیچیده‌تری دارند. این شرکت هنوز قیمت این تجهیزات را مشخص نکرده است.

تراکتور جان دیر

استفاده از فناوری در صنعت کشاورزی، امر جدیدی نیست. نزدیک به 20 سال است که کشاورزان از GPS برای کنترل جهت استفاده می‌کنند و این‌گونه است که گاوآهن، صاف‌تر از انسان زمین را شخم می‌زند.

هیندمن گفت: «احتمالاً مشتریان حوزه کشاورزی، بیشتر از حوزه‌های دیگر آمادگی خودکارسازی فعالیت‌ها را دارند، زیرا مدت‌های مدیدی در معرض اتوماسیون پیشرفته و سطح بالا بوده‌اند.»

تراکتور خودکار شرکت John Deere را که امسال به بازار عرضه می‌شود، می‌توان فقط با لمس گوشی هوشمند کنترل کرد.

دیگر تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات کشاورزی هم در حال کار بر روی تراکتورهای مشابه هستند. به‌عنوان مثال، شرکت آمریکایی New Holland در سال 2016 یک ماشین مفهومی را معرفی کرد و شرکت ژاپنی Kubota در سال 2020 از یک نمونه اولیه تراکتور رونمایی کرد که حتی کابین هم از آن حذف شده بود.

کارهای تکراری

ماشین‌های خودکارسازی کارهای مزارع، مانند ماشین‌های شیردوشی مکانیکی در دامداری‌ها، به‌طور کلی بهره‌وری را ارتقا می‌دهند و مزرعه‌داران را از انجام کارهای تکراری و پرزحمتی که نیروی فیزیکی زیادی هم می‌طلبند، معاف می‌کنند.

بنیانگذاران Naio، این استارتاپ را پس از بحثی درباره مشکلات پیدا کردن نیروی کار برای مزرعه‌داران، راه‌اندازی کردند و دریافتند که ربات‌هایی که با GPSهای دقیق کنترل می‌شوند، می‌توانند استفاده از مواد شیمیایی را کاهش دهند.

آن‌ها در نمایشگاه فناوری لاس‌وگاس، بازار آمریکا را با Ted آشنا کردند. این ربات می‌تواند برای علف‌کشی گیاه مو از روی آن عبور کند و در انتهای هر ردیف نیز به‌صورت خودکار دور بزند.

آن‌ها همچنین دستیار مزرعه کوچکی به نام Oz تولید کرده‌اند که می‌تواند زمین را بیل بزند و علف‌های هرز را بکند. این استارتاپ دارای یک ربات علف‌کشی مخصوص کشت ردیفی با نام Dino نیز هست.

تمامی این ربات‌ها مجهز به سنسور، لیزر، دوربین یا کاوشگر هستند که به ربات امکان می‌دهد وضعیت محیط را درک کند و داده‌های مفیدی برای اپراتور جمع‌آوری کند.

ربات کشاورزی خودکار OZ440 می‌تواند علف‌های هرز مزرعه را بکند یا آن را بیل بزند.

Severac، یکی از بنیانگذاران Naio به خبرگزاری AFP گفت: «کشاورزان دیگر به چشم یک گجت کوچک در آینده، به ما نگاه نمی‌کنند.» به گفته او احتمالاً ماشین‌های خودکار ابتدا در فرایند تولید محصولات خاصی مانند سبزیجات و انگور که ارزش افزوده بسیار بالا و نیاز به زحمت زیادی دارند، به کار روند و بعد به سراغ زمین‌های بزرگ غلات می‌روند.

تراکتور بدون راننده

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پهپادها و حتی ماهواره‌ها، همگی در خودکارسازی کشاورزی سهم دارند. یک چهارم درآمد شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای Planet Labs، حاصل از بخش کشاورزی است.

رابی شینگلر، یکی از بنیانگذاران این شرکت به AFP بیان کرد: «در سنسورهایی که ما برای عکسبرداری استفاده می‌کنیم، محتوای کلروفیل گیاهان قابل مشاهده است. این امر به کشاورز امکان می‌دهد، تا سلامت محصول را تعیین کند و برای اضافه کردن آب یا کود به آن تصمیم بگیرد.»

بارت هیل، 36 ساله و مرغدار اهل ایلینوی، از مجموعه فناوری‌های جدید، شگفت‌زده نیست. او با اشاره به مدیریت متمرکز تهویه در مرغداری خود یا سیستمی که از کاشت دوباره در یک مکان جلوگیری می‌کند، گفت: «افزودن کامپیوتر و ابزاری از این دست، موجب افزایش کارایی فعالیت‌ می‌شوند.»

با این حال، او مطمئن نیست که تراکتورهای بدون راننده برای مزرعه خانوادگی‌اش مناسب باشند. او گفت: «من مطمئنم که قیمت‌ این محصولات واقعاً گران است، از طرف دیگر، من ترجیح می‌دهم خودم در زمین باشم و کارها را انجام دهم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]