40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال

تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال

تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال، به وجود آمده است؛ این فناوری از توانایی دگرگون کردن تبادلات مالی ما و شرکت‌های تجاری و صنعتی برخوردار است و عملکرد آن با ارزهای دیجیتال موجود متفاوت است چرا که به اینترنت اشیا وصل می‌شود. ابتدا اینترنت اشیا و ارزهای دیجیتال را بررسی میکنیم و بعد به فناوری IOTA می‌پردازیم.

اینترنت اشیا   

اینترنت اشیا (internet of things) یا IOT، اشیا و دستگاه‌هایی هستند که به اینترنت وصل شده‌اند. البته منظور وصل شدن اشیائی به اینترنت است که تا کنون از آنها انتظار نداشتیم این قابلیت را داشته باشند. مثلاً یخچال، چراغ برق یا چرخ خیاطی. در همه این اشیا حسگرهایی قرار می‌گیرد که کنترل عملکرد آنها را از طریق گوشی‌های هوشمند یا کامپیوترها ممکن می‌کند و محیط پیرامون ما را هوشمند می‌سازد. نمونه ای از به‌کارگیری اینترنت اشیا در فضای شهری، کنترل ترافیک یا روشن کردن چراغ‌های خیابان است. هدف از اینترنت اشیا علاوه بر هوشمند سازی محیط، تبادل داده بین ماشین‌ها بدون دخالت انسان است؛ بنابراین هر شیئی که بتواند به اینترنت وصل شود و بدون دخالت انسان به تبادل داده در شبکه بپردازد؛ اینترنت اشیاء محسوب می‌شود. به همین ترتیب امکان ایجاد دفترهای کاری هوشمند و در نهایت شهرهای هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا به وجود خواهد آمد.

اینترنت اشیا   

کاربردهای اینترنت اشیا

تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال، درخشان‌ترین کاربرد اینترنت اشیا می‌تواند باشد؛ در عین حال اینترنت اشیا به طور مستقل و پیش از ترکیب با ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. اینترنت اشیا به مردم کمک می‌کند تا زندگی کنند و هوشمندتر باشند و کنترل کامل بر زندگی داشته باشند. علاوه بر ارائه دستگاه‌های هوشمند برای خودکار کردن خانه‌ها، اینترنت اشیا به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که فرایندهای کاری خود را خودکار کنند و هزینه نیروی کار را کاهش دهند. علاوه بر این با اینترنت اشیا تحویل خدمات بهبود می‌یابد.

اینترنت اشیا مزایایی را به سازمان‌ها ارائه میدهد؛ برخی از آن‌ها مربوط به یک صنعت هستند و برخی در چندین صنعت قابل اجرا هستند.

برخی از مزایای اینترنت اشیا عبارتند از:

  • نظارت بر فرآیندهای تجاری کلی شرکت‌ها
  • بهبود تجربه مشتری
  • صرفه‌جویی در زمان و پول
  • افزایش بهره‌وری کارکنان
  • ادغام و تطبیق مدل‌های کسب‌وکار
  • اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر
  • ایجاد درآمد بیشتر

اینترنت اشیا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا روش‌های برخوردشان با کسب‌وکارشان را بازنگری کنند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های تجاری‌شان در اختیارشان قرار می‌دهد.

ارز دیجیتال

تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد، اما ارز دیجیتال چیست؟ ارز دیجیتال تولید پول اینترنتی از طریق رمزنگاری در فضای بلاک‌چین است؛ ارز دیجیتال، از خصوصیاتی چون غیرمتمرکز بودن استقامت و تغییرناپذیر بودن برخوردار است و بر هیچ نهاد و بانکی حتی بانک مرکزی تکیه ندارد.

ارزهای دیجیتال ویژگی فیزیکی ندارند و فقط به صورت دیجیتال در دسترس هستند. تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، با استفاده از رایانه یا کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت یا شبکه‌های تعیین شده انجام می‌شود. در مقابل، ارزهای فیزیکی مانند اسکناس و سکه های ضرب شده، ملموس هستند، به این معنی که دارای ویژگی‌های فیزیکی مشخصی هستند. تراکنش‌های مربوط به چنین ارزهایی تنها زمانی امکان‌پذیر می‌شوند که دارندگان آن‌ها این ارزها را در اختیار داشته باشند.

ارزهای دیجیتال دارای کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی هستند. می‌توان از آن‌ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند استفاده محدودی را در میان برخی جوامع آنلاین مانند سایت‌های بازی یا شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند. ارزهای دیجیتال همچنین تراکنش‌های فوری را امکان‌پذیر می‌کنند که می‌توانند به‌طور یکپارچه در سراسر مرزها انجام شوند. برای مثال، این امکان برای شخصی که در ایالات متحده ساکن است ایجاد می‌شود که با ارز دیجیتال به طرف مقابل در سنگاپور  ارزپرداخت کند، مشروط بر اینکه هر دو به یک شبکه متصل باشند.

ارز دیجیتال

IOTA

اگرچه تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال اتفاق افتاده است؛  در واقع آیوتا کاربرد رمز در معاملات بین اشیا متصل به اینترنت است. در این روش آیوتا با خلاص شدن از شر بلاک و زنجیره، به کارمزد تراکنش‌ها و مسائل مقیاس‌پذیری فناوری‌های بلاک‌چین می‌پردازد. این روش تأیید به این معنی است که هیچ دفتر کل مرکزی وجود ندارد و نیازی به ماینرها برای تأمین انرژی شبکه نیست.

از آنجایی که دستگاه‌های موجود در شبکه به‌طور تصادفی تراکنش‌های یکدیگر را تأیید می‌کنند، از طریق شبکه ارتباطات بین تراکنش‌ها، اجماع ایجاد می‌کنند. در رمزنگاری، این نوع تأیید با نام Directed Acyclic Graph (DAG) شناخته می شود، اما سازندگان IOTA آن را Tangle می نامند. از آنجایی که قدرت محاسباتی در Tangle با رشد شبکه افزایش می‌یابد، آیوتا نوید معاملات رایگان و سریع را می‌دهد. همچنین برای پردازش پرداخت‌های خرد و پرداخت‌های بین ماشین‌ها طراحی شده است، که کل اقتصاد خرد ماشین به ماشین را تسهیل می‌کند.

IOTA

IOTA چگونه کار می‌کند؟

اینترنت اشیا در حال حاضر یک نیروی اصلی در اقتصاد جهانی است. شرکت‌ها در حال ایجاد دوربین‌ها، حسگرها و سایر دستگاه‌ها برای نظارت بر شرایط در کارخانه‌ها، خطوط حمل و نقل، مزارع، فروشگاه‌ها و خانه‌ها هستند. طبق تحقیقات گارتنر، اینترنت اشیا در سال ۲۰۱۷ به ۸.۴ میلیارد دستگاه افزایش یافته است و چشم‌انداز رشد آینده آن، به‌صورت تصاعدی است. چشم‌انداز آیوتا این است که بستری برای تراکنش‌های ماشین به ماشین (M2M) باشد. بنیانگذاران آیوتا این شرکت را پس از کار در صنعت اینترنت اشیا راه‌اندازی کردند و استدلال می‌کنند که برای اینکه اینترنت اشیا مفیدتر باشد، دستگاه‌های موجود در شبکه نیاز به اشتراک‌گذاری و تخصیص کارآمد منابع دارند.

این به آن معناست که دستگاه‌ها باید بتوانند در صورت نیاز، برق، پهنای باند، ذخیره‌سازی یا داده‌های بیشتری را خریداری کنند و زمانی که به آن‌ها نیاز ندارند، آن منابع را بفروشند. حتی در یک شبکه کوچک، این به معنای ده‌ها تراکنش در ثانیه است که دستگاه‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند و از منابع استفاده می‌کنند. با تراکنش‌های بسیار، در مقیاس کوچک و سریع، بنیانگذاران آیوتا معتقدند فناوری بلاک‌چین برای کاربردهای اینترنت اشیا کافی نیست.

شبکه‌های بلاک‌چین با مقیاس‌پذیری دست و پنجه نرم می‌کنند و اغلب برای اینکه ماینرها تراکنش شما را زودتر در یک بلوک بگنجانند، کارمزد پرداخت می‌کنند. IOTA قصد دارد هم مقیاس‌پذیری و هم هزینه‌ها را با شبکه جدید خود حل کند تا میلیاردها دستگاه اینترنت اشیا بتوانند از آن استفاده کنند. بنابراین تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال، ممکن شده است.

IOTA چگونه کار می‌کند؟

  هزینه‌های تراکنش: نحوه استفاده از IOTA رایگان است

هنگام ارسال تراکنش، هزینه استفاده از شبکه تنها به اندازه برق مورد نیاز برای تأیید دو تراکنش دیگر است. Tangle به IOTA اجازه می دهد تا بدون هزینه کار کند؛ با بلاک‌چین، شبکه بین ماینرهای بلاک چین توزیع می شود. با Tangle، شبکه بین هر گروه شرکت کننده توزیع می شود.

عدم وجود کارمزد برای مأموریت آیوتا در سرویس‌دهی به دستگاه‌های اینترنت اشیا بسیار مهم است. هرگونه کارمزدی که برای چنین تراکنش های کوچکی اعمال می شود، پرداخت های خرد را غیرممکن می‌کند. برای اینکه به عنوان ستون فقرات اقتصاد ماشین به ماشین عمل کند، ضرورت دارد IOTA برای استفاده رایگان باشد.

این شبکه که از طریق فروش جمعی در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، اکنون توسط بنیاد IOTA، توسعه یافته و پشتیبانی می‌شود. دیوید سونستبو و دومینیک شینر به عنوان رئیس مشترک هیئت مدیره، این بنیاد را رهبری می ‌نند. بقیه تیم رهبری شامل بنیان‌گذار Nxt، مدیر ارشد دیجیتال فولکس واگن، رئیس فوجیتسو اروپای مرکزی و چندین متخصص در طیف گسترده ای از صنایع است.

تیم با ۵۰ عضو از زمان راه‌اندازی پلتفرم، پیشرفت ثابتی داشته است. یکی از مهم‌ترین نسخه‌های منتشر شده در سال گذشته، بازار داده در پایان سال ۲۰۱۷ بود. این بازار از فناوری IOTA برای تسهیل ذخیره‌سازی و فروش جریان‌های داده استفاده می‌کند. در حال حاضر چندین شرکت برجسته مانند Accenture و Bosch در این شبکه مشارکت دارند. این تیم همچنین اخیراً کار بر روی فناوری شهر هوشمند برای اروپا و سایر نقاط جهان را آغاز کرده است. این فناوری شامل مواردی مانند خواندن بیومتریک کف دست مرتبط با هویت های دیجیتال و همچنین ترکیب دستگاه‌های اینترنت اشیاء شهری با Tangle خواهد بود. تحول IOTA در فناوری با ترکیب اینترنت اشیا و ارز دیجیتال ممکن شده و در حال توسعه است؛ تحولی که به تدریج همه عرصه‌های زندگی بشر را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]