40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تنها ۱۱ سال تا پیشی گرفتن تسلا موتورز از انسان‌ها باقیست!

تنها ۱۱ سال تا پیشی گرفتن تسلا موتورز از انسان‌ها باقیست!

ریزتراشه‌ جدید تسلا موتورز با نام D1، با قابلیت مدیریت ۳۶۲ تریلیون عملیات در هر ثانیه، قدرتمندتر از تمام ریزتراشه‌هایی که تاکنون در خودروهای هوشمند به کار رفته است. از آن ‌جایی که مغز انسان یک‌ چهارم کوداریلیون عملیات در هر ثانیه انجام می‌دهد، توان پردازش این ریزتراشه به بیش از یک ‌سوم (۳۶%) قدرت مغز انسان می‌رسد.

به گزارش هوشیو، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، به دنبال تولید تراشه‌ای است که بتواند رویای خودروهای خودران را محقق سازد، اما سؤال اساسی اینجاست که ریزتراشه‌ جدید D1، تا چه حد به این هدف بزرگ نزدیک شده است؟ شرکت Vanarama پس از بررسی توان پردازش تراشه‌های تسلا، زمان لازم برای رسیدن عملکردشان به قابلیت‌های مغز انسان را برآورد کرده است.

تسلا موتورز
بر این اساس، تراشه‌هایی که تسلا برای خودروهای خودران استفاده می‌کند، در عرض ۱۱ سال یعنی تا سال ۲۰۳۳، از قابلیت‌های مغز انسان پیشی خواهند گرفت.

بلوغ تسلا، ۷ سال زودتر از مغز انسان

معیار توان پردازش کامپیوترها تعداد عملیاتی است که می‌توانند در هر ثانیه انجام دهند. Vanarama با تحلیل ریزتراشه‌های گذشته و حال حاضر تسلا دریافته است که، توان این محصولات با نرخ رشدی ۴۸۶ درصدی در سال در حال افزایش است. اولین تراشه‌ای که مورد بررسی قرار گرفت یکی از محصولات ۲۰۱۶ Nvidia بود، که تنها ۱۲ تریلیون عملیات در ثانیه را مدیریت می‌کرد. این در حالی است که تراشه‌ D1 قادر به مدیریت ۳۶۲ تریلیون عملیات در ثانیه است.

با در نظر گرفتن نرخ رشد تراشه‌های گوناگون می‌توان گفت که، مغز انسان طی ۲۵ سال به بلوغ کامل می‌رسد، در‌حالی‌که تسلا تنها در ۱۷ سال می‌تواند به این سطح از رشد دست یابد. بنابراین بلوغ تسلا ۷ سال زودتر از مغز انسان خواهد بود.

توان ۳۰ برابری تراشه D1 تسلا نسبت به تراشه‌ ۶ سال پیش

تراشه جدید تسلا موتورز که در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد، برای ابرکامپیوتر Dojo به نام ExaPOD طراحی شده است. تراشه D1 به این ابرکامپیوتر اجازه می‌دهد، تا شبکه‌های هوش مصنوعی و سیستم خودران اتوپایلوت خودروها را مدیریت کند. بدین ترتیب، ابرکامپیوتر ExaPOD می‌تواند بهتر از سایر کامپیوترها یادگیری ماشینی را اجرا کند.

هوش محاسباتی تراشه‌ D1، رشد چشمگیری نسبت به تراشه‌ ساخته‌شده Hardware3 در سال ۲۰۱۹ داشته است. Hardware3 می‌توانست ۱۴۴ تریلیون عملیات در ثانیه انجام دهد. پیش از این تراشه، Hardware2 و تراشه Nvidia، به‌ترتیب ۷۲ و ۱۲ تریلیون عملیات را در هر ثانیه مدیریت می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت که توان تراشه D1 تسلا ۳۰ برابر توان تراشه‌ای است که ۶ سال پیش استفاده می‌شد.

در مجموع ۲۴ تراشه D1 در ابرکامپیوتر ExaPOD به کار گرفته خواهند شد، با این اوصاف این ابرکامپیوتر قادر خواهد بود در هر ثانیه بیش از یک کویینتیلیون (۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) عملیات انجام دهد.

در حال حاضر، قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان به نام Frontier است، که از ۷۴ ابرکامپیوتر زیرمجموعه (هریک به وزن حدود ۵/۳ تن) تشکیل شده. این ابر‌‌رایانه می‌تواند ۱/۱ کویینتیلیون عملیات در هر ثانیه انجام دهد. تسلا توانسته با کاربرد ۱۰ زیرمجموعه در ExaPOD، این فناوری پیچیده را فشرده‌سازی کند.

در آینده تولیدکنندگان دیگر نیز به کارکرد ExaPOD در الگوریتم‌ها و فناوری خودروهای خودران نیاز خواهند داشت، و این به این معنی است که تسلا موتورز می‌تواند این فناوری را به فروش برساند.

تسلا موتورز
در زمانی که به خواندن نمودار بالا اختصاص دادید، ریزتراشه‌ها می‌توانستند ۶/۷ کوادریلیون عملیات را به اتمام برسانند.

آینده‌ تراشه‌های هوش مصنوعی

با‌این‌که دامنه کاربرد تراشه‌های هوش مصنوعی بسیار گسترده است، این تراشه‌ها نقشی حیاتی در هدایت خودروهای خودران حال حاضر ایفا می‌کنند. آیا این بدین معنی است که ۱۱ سال دیگر یا حتی زودتر از آن شاهد حضور خودروهای خودران در جاده‌ها خواهیم بود؟ پاسخ این سؤال در دست زمان و پیشرفت تکنولوژی خواهد بود.

چندان دور از ذهن نیست که در همین نسل، شاهد هوشمندتر شدن هوش مصنوعی از انسان‌ها باشیم. در حال حاضر، پژوهشگران تراشه‌هایی را با الهام از عملیات مغز انسان می‌سازند و به همین دلیل، ریزتراشه‌های کنونی می‌توانند از سیناپس‌های مغزی تقلید کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]