40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص اشیاء با حس لامسه پیشرفته در دستان رُباتیک

تشخیص اشیاء با حس لامسه پیشرفته در دستان رُباتیک

به‌تازگی دانشمندان ام‌آی‌تی دستاوردی جدید به جهانیان ارائه کرده‌اند. این دستاورد یک دست رباتیک سه انگشتی است، که می‌تواند با حساسیت زیادی در تمام طول هر انگشت و «نه فقط در نوک» آن احساس کند.

پژوهشگران MIT یک انگشت رُباتیک نرم، ولی محکم و قدرتمند ساخته‌اند که حسگرهای قدرتمند لامسه را در تمام طول خود گنجانده است و این حسگرها به او این توانایی را می‌دهند که به‌عنوان یک دست رباتیک، اشیاء را تنها پس از یک بار گرفتن به‌طور دقیق شناسایی کند.

پژوهشگران MIT با الهام از انگشتان دست انسان، دست رباتیکی ساخته‌اند که از حسگر لمسی با پیدایش بسیار بالا برای شناسایی دقیق یک شیء استفاده می‌کند. بسیاری از دست‌های رباتیک تمام حسگرهای خود را در نوک انگشتان قرار می‌دهند، بنابراین یک شیء باید در تماس کامل با نوک انگشتان باشد و چندین بار گرفته شود تا بتوان آن را شناسایی کرد. البته دست‌های دیگری هم وجود دارند، که در امتداد تمام انگشت پخش‌شده‌اند و از حسگرهایی با پیدایش پایین‌تر استفاده می‌کنند، اما این‌ها جزئیات زیادی را ثبت نمی‌کنند، بنابراین در شناسایی اجسام اغلب نیاز به بازنگری‌های متعدد دارند.

تشخیص اشیاء با حس لامسه

حالا دانشمندان تیم MIT یک انگشت رُباتیک، با یک اسکلت سفت‌وسخت که در یک لایه بیرونی نرم محصورشده، ساخته‌اند که دارای چندین حسگر با «پیدایش بالا» در زیر «پوست» نرم و شفاف آن است. حسگرها که از نوعی چشم و دوربین خاص با فناوری LED، برای جمع‌آوری اطلاعات بصری در مورد شکل جسم استفاده می‌کنند، حسی پیوسته در تمام طول انگشت به‌دست می‌آورند.

هر انگشت داده‌های فراوانی را در بسیاری از قسمت‌های یک شیء به‌طور همزمان می‌گیرد؛ با استفاده از این طرح، پژوهشگران یک دست سه انگشتی ساخته‌اند که می‌تواند شیء را تنها پس از یک بار گرفتن، با دقت ۸۵ درصد شناسایی کند. اسکلت سخت، انگشتان را به‌اندازه کافی قوی می‌کند تا یک وسیله سنگین مانند مته صنعتی را بردارند، درحالی‌که پوستِ نرم، آن‌ها را قادر می‌سازد تا به‌طور ایمن یک آیتم سبک و انعطاف‌پذیر، مانند یک بطری پلاستیکی خالی آب را، بدون له کردن آن بگیرند.

ساندرا لیو، فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از ام‌آی‌تی، یکی از نویسندگان این مقاله پژوهشی در مورد انگشت‌های رُباتیک می‌گوید: «این انگشتان نرم، سفت و سخت می‌توانند، برای کاری مثل مراقبت از سالمندان در خانه مفید باشند. این رُبات می‌تواند با همان دستی که برای کمک به حمام کردن فرد استفاده می‌کند، یک وسیله سنگین را از قفسه بلند کند. داشتن ویژگی‌های «نرمی، سفتی و سختی» در هر دستی بسیار مهم است، ولی توانایی احساس لامسه عالی و دقیق در یک منطقه واقعاً بزرگ از دست نیز به همین‌ اندازه اهمیت دارد. به‌خصوص اگر قرار باشد دست‌ها کارهای بسیار پیچیده‌ای را نیز انجام دهند، مانند کارهایی که دست‌های انسان در طول روز انجام می‌دهند. هدف ما از این‌کار، این بود که همه ویژگی‌هایی که دست‌های انسان را بسیار خوب می‌کند، در یک دست رُباتیک بگنجانیم تا آن دست بتواند کارهایی را که دیگر دستان رباتیک در حال ‌حاضر نمی‌توانند انجام دهند، انجام دهد.»

لیو این مقاله را با نویسنده ارشد و دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک «لئوناردو زامورایانیز» و مشاور او «ادوارد ادلسون»، «پروفسور جان» و «دوروتی ویلسون» استاد علوم بینایی در گروه علوم مغز و علوم شناختی و عضوی از علوم کامپیوتر و مصنوعی نوشته است. آن‌ها این پژوهش را در آزمایشگاه اطلاعات (CSAIL) کامل کرده‌اند و قرار است گزارش آن در کنفرانس RoboSoft به‌عنوان یکی از دستاوردهای برتر MIT ارائه شود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]