40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص سرطان سینه با سامانۀ هوش مصنوعی iCAD

تشخیص سرطان سینه با سامانۀ هوش مصنوعی iCAD

یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از سیستم هوش مصنوعی توانسته است نرخ تشخیص سرطان سینه را در میان هزار بیمار، از ۸/۳ به ۲/۶ افزایش دهد.

تشخیص سرطان سینه با سامانه هوش مصنوعی iCAD به نتایج خوبی دست یافته است؛ شرکت iCAD با انتشار مجموعه‌ای جدید از داده‌های دنیای واقعی، نشان داده سیستم‌ هوش مصنوعی که برای تشخیص سه‌بُعدی سرطان سینه توسعه داده است، نرخ تشخیص سرطان را بالا برده و شمار مثبت‌های کاذب را کاهش داده است.

تشخیص سرطان سینه با سامانه هوش مصنوعی iCAD توسط یک نرم‌افزار صورت می‌گیرد؛ نرم‌افزار ProFound شرکت iCAD، جزو اولین‌ سیستم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص سه‌بُعدی سرطان بود که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت؛ این سیستم یک نوع روش تصویربرداری است که تحت عنوان توموسنتز یا DBT نیز نامیده می‌شود و از آن به عنوان توموسنتز دیجیتالی سینه یا DBT نیز یاد می‌شود. سیستم مذکور مناطق آسیب‌دیده را در تصاویر اسکن مشخص می‌کند و دو مقدار/نمره تولید می‌کند: مقدار آسیب و نمره کلی پرونده/بیمار.

این پژوهش گذشته‌نگر، که به‌تازگی در سمپوزیوم Society of Breast Imaging ارائه شد، نتایج به دست آمده از نسخه‌ی قبلی نرم‌افزار/سیستم مذکور را ارزیابی کرده است که در سال ۲۰۲۰ در بافت بالینی به کار رفته بود. در مارس ۲۰۲۱، نرم‌افزار مذکور مجوز لازم برای راه‌اندازی نسخه سوم را دریافت کرد و بدین ترتیب توانست سطح دقت نتایج و زمان پردازش را بهبود ببخشد. تشخیص سرطان سینه با سامانه هوش مصنوعی iCAD، اکنون بر اساس نسخه سوم این نرم‌افزار صورت می‌گیرد.

یافته‌ها نشان می‌دهند که استفاده از سیستم هوش مصنوعی توانسته است نرخ تشخیص سرطان سینه را در میان هزار بیمار، از ۸/۳ به ۲/۶ افزایش دهد. تفاسیر کاذب از نتایج نیز از ۶/۹% به ۳/۷% کاهش یافت.

تشخیص سرطان سینه

بهبود روند پیش بینی‌ها با سامانه هوش مصنوعی  iCAD

تشخیص سرطان سینه با سامانه هوش مصنوعی iCAD، موجب تشخیص زودهنگام این بیماری شده است؛ به گفته پژوهشگران، بعد از این‌که نتایج غربالگری هوش مصنوعی از طریق روش نمونه‌برداری ارزیابی شدند، مشخص شد کاربرد این فناوری توانسته است نرخ پیش‌بینی‌های صحیح را دو برابر کند و از ۲۹% به ۵۷% برساند.

کُلین مَدِن، سخنران این پروژه و استادیار رادیولوژی بالینی دانشگاه پزشکی ایندیانا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هوش مصنوعی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین رادیولوژیست‌ها شود، اما با ارائه دیتاست‌های بزرگ مروری DBT و مراقبت مناسب از بیماران، قابلیت‌های آن‌ها را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.»

در پژوهش گذشته‌نگر دیگری که اخیراً منتشر شده است، ۱۵۴,۲۰۰ بیمار زن در آمریکا، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، با روش ماموگرافی سه‌بُعدی غربال شدند. پژوهشگران مؤسسه Karolinska، واقع در استکهلم سوئد با این پژوهش نشان دادند سطح ریسکی که هوش مصنوعی سیستم مذکور ارائه می‌دهد، به‌خوبی می‌تواند افرادی را که در معرض بروز سرطان سینه هستند، پیش‌بینی کند.

اِستِیسی اِستیوِنز، رئیس و مدیرعامل iCAD می‌گوید: «در رویکرد قدیمی، پزشکان با بررسی عوامل خطر، از جمله سابقه (سرطان) در خانواده، احتمال بروز سرطان را برآورد می‌کردند. این در حالی است که نزدیک به ۸۵% از خانم‌های مبتلا به سرطان هیچ سابقه‌ی خانوادگی ندارند.»

در قیاس با مدل‌های خطر بلندمدت و سنتی که ناحیۀ زیرمنحنی میانگین آن، برای سنجیدن عملکرد تشخیص بیماری برابر با ۶۰/۰ بود، پژوهشگران سوئدی مقدار این ناحیه را برای ProFound، ۸۲/۰ محاسبه کرده‌اند؛ به این معنا که نتایج مثبت و منفی نادرست کمتری داشت. تشخیص سرطان سینه با سامانه هوش مصنوعی iCAD، می‌تواند با تشخیص زودهنگام بر روند درمان این بیماری تأثیر مثبت بگذارد.

میکائیل اِریکسون، پژوهشگر مقطع فوق‌دکتری مؤسسۀ کارولینسکا و نویسندۀ اصلی این پژوهش که در مجلۀ Science Translational Medicine منتشر شده است، می‌گوید: «پژوهش ما نشان داد ریسک بروز تومورهای پیشرفته، نسبت به تومورهای خوش‌خیم، در میان زنانی بیشتری بود که سیستم هوش مصنوعی ProFound در گروه در معرض ریسک قرار داده بود. سیستم هوش مصنوعی ProFound AI Risk می‌تواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند تا پیشنهادات مبتنی بر نتایج غربالگری را برای هر بیمار، شخصی‌سازی کنند. بدین ترتیب، بیماران بیشتر از پرهیزها پیروی می‌کنند؛ امری که می‌تواند به تشخیص زودهنگام‌تر سرطان، کاهش هزینه‌های درمان و بهبود خروجی‌ها منجر شود.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]