40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص دقیق سرطان پروستات با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص دقیق سرطان پروستات با استفاده از هوش مصنوعی

محققان مؤسسه کارولینسکای سوئد با همکاری متخصصان بین‌المللی، اعتبار هوش مصنوعی را در تشخیص و درجه‌بندی سرطان پروستات به‌طور جامع و در سطح بین‌المللی بررسی کردند. این پژوهش که در مجله Nature Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به‌خوبی آسیب‌شناسان، سرطان پروستات را در نمونه بافت‌هایی از کشورهای مختلف تشخیص داده و درجه‌بندی کنند. به گفته پژوهشگران، این نتایج بیانگر این واقعیت هستند که می‌توان به‌طور مسئولانه، سیستم‌های هوش مصنوعی را به‌عنوان ابزاری مکمل در درمان سرطان پروستات معرفی کرد.

اعتبارسنجی بین‌المللی سیستم‌های هوش مصنوعی، با برگزاری رقابتی به نام PANDA انجام شد. در این رقابت که سه ماه به طول انجامید، بیش از هزار متخصص هوش مصنوعی سیستم‌هایی را برای درجه‌بندی دقیق سرطان پروستات توسعه دادند.

نوآوری سریع

کیمو کارتاسالو، پژوهشگر گروه همه‌گیرشناسی پزشکی و آمارزیستی در مؤسسه کارولینسکا و نویسنده مسئول مقاله می‌گوید: «در حالی که فقط ده روز از آغاز رقابت‌ها گذشته بود، الگوریتم‌هایی ایجاد شدند که عملکرد آن‌ها با عملکرد آسیب‌شناسان متوسط برابری می‌کرد. برگزاری PANDA نشان می‌دهد که رقابت‌هایی از این دست می‌توانند به نوآوری‌ در حل مشکلات معینی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی به کمک هوش مصنوعی سرعت ببخشند.»

مشکلی که امروزه در ارتباط با تشخیص سرطان پروستات وجود دارد، این است که آسیب‌شناسان مختلف حتی در بررسی نمونه‌های یکسان نیز ممکن است به نتایج متفاوتی برسند و این بدان معناست که تصمیم‌های درمانی مبتنی بر اطلاعات غیردقیق هستند. پژوهشگران بر این باورند که استفاده از فناوری هوش مصنوعی پتانسیل فراوانی برای بهبود قابلیت بازتولید دارد؛ به‌عبارت دیگر، ارزیابی‌ آسیب‌شناسان مختلف از نمونه‌های بافتی با یکدیگر هماهنگ‌تر می‌شود و این امر منجر به انتخاب درمان دقیق‌تر می‌شود.

تشخیص دقیق سرطان پروستات

پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا در پژوهش‌های قبلی خود نشان داده‌اند که سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند وجود سرطان را در نمونه بافت، مانند متخصصان بین‌المللی تشخیص داده، مقدار بافت تومور را در فرایند بافت‌برداری تخمین زده و شدت سرطان پروستات را تعیین کنند. با وجود این، چالش اصلی کاربرد هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی این است که سیستم‌های هوش مصنوعی اغلب نسبت به داده بسیار حساس هستند، به‌نحوی که با توجه به داده‌ای که با آن آموزش دیده‌اند، عملکرد متفاوتی دارند و در نتیجه ممکن است در صورت استفاده از آن‌ها در بیمارستان‌ها و کشورهای دیگر، نتایج قابل اتکا و محکمی به دست نیاید.

مارتین اِکلوند، استادیار گروه همه‌گیرشناسی و آمارزیستی مؤسسه و نویسنده آخر مقاله، بیان می‌کند: «نتایج حاصل از رقابت PANDA نشان می‌دهند که سیستم‌های هوش مصنوعی برای نخستین‌ بار می‌توانند در سطح بین‌المللی با همان دقت آسیب‌شناسان انسانی، سرطان پروستات را تشخیص داده و درجه‌بندی کنند. در گام بعدی باید به‌منظور ارزیابی بهترین روش کاربرد سیستم‌های هوش مصنوعی در فرایند درمان بیماران، پژوهش‌های کنترل‌شده‌ای انجام داد. همچنین مطالعات آینده باید در بر گیرنده انواع بیشتری از نمونه‌های بافتی کمیاب، چالش‌برانگیز و همچنین نمونه‌هایی از کشورهای دارای تنوع نژادی و جمعیت‌شناختی بیشتر باشند.»

تشخیص سرطان پروستات

این سیستم‌ها جایگزین متخصصان انسانی نیستند

ارزیابی بافت‌برداری‌های سرطان پروستات با استفاده از هوش مصنوعی، می‌تواند کیفیت تشخیص را ارتقا دهد و متضمن درمانی باثبات‌تر، عادلانه و با هزینه‌ای کمتر است.

لارس اگِوارد، نویسنده همکار، استاد گروه انکولوژی-آسیب‌شناسی مؤسسه کارولینسکا و یکی از متخصصان آسیب‌شناسی پروستات می‌گوید: «قرار نیست که هوش مصنوعی جایگزین متخصصان انسانی شود بلکه عاملی اطمینان‌آور برای اجتناب از غفلت آسیب‌شناسان از موارد سرطان و کمک به استانداردسازی معاینات است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند یک راه‌حل در بخش‌هایی از جهان باشد که هیچ متخصص آسیب‌شناسی ندارند.»

این پژوهش با همکاری پژوهشگرانی از مرکز پزشکی دانشگاه رادبود هلند، Google Health از ایالات متحده و دانشگاه Turku فنلاند انجام شد.

حقایقی درباره سرطان پروستات

  • سرطان پروستات عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان در مردان سوئدی است.
  • سالانه بیش از ۲۰ میلیون نمونه بافت پروستات در اروپا و ایالات متحده آزمایش می‌شوند.
  • جهان با کمبود آسیب‌شناس مواجه است و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در ازای هر یک میلیون نفر، کمتر از ۱ آسیب‌شناس دارند.
  • دشواری ارزیابی نمونه‌های بافت پروستات به روشی عینی و با قابلیت بازتولید، دلیل کند بودن سرعت کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات است.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]