40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 موش و گربه‌ بازی با ChatGPT! چگونه دست هوش مصنوعی را رو کنیم؟

موش و گربه‌ بازی با ChatGPT! چگونه دست هوش مصنوعی را رو کنیم؟

تشخیص متنهای نوشته شده توسط chatgpt

زمان زیادی از شروع غوغای چت‌بات‌های هوشمند در فضای اینترنت نمی‌گذرد؛ اما در همین مدت کوتاه، با فرصت‌ها و تهدیدهایی روبه‌رو شدیم که پیش از این در تصور ما نمی‌گنجید. اینکه یک دانشجو بتواند در عرض چند دقیقه، تکالیف دانشگاهی خود را به کمک ChatGPT تکمیل کند و حتی یک مقاله علمی سطح بالا را به اساتید خود ارائه دهد، رویایی بود که هیچ‌کس به فکرش نمی‌رسید که روزی رنگ واقعیت به خود بگیرد. اما در مقابل، این رویا برای مراکز علمی، رسانه‌ها و بخش نیروی انسانی شرکت‌ها که وظیفه جمع‌آوری رزومه‌ها و استخدام نیروی جدید را برعهده دارند به یک کابوس تبدیل شد. دیگر نمی‌شد تشخیص داد که رزومه‌های ارسال‌شده به شرکت‌ها توسط فرد متقاضی کار تکمیل شده و یا تنها زحمتی که برای نگارش این رزومه همه‌چیزتمام کشیده شده است، تنها یک درخواست چندکلمه‌ای از هوش مصنوعی است!

پس همان‌طور که کاربران سعی می‌کنند که با استفاده از ChatGPT به کارهای خود سرعت ببخشند و بخشی از وظایف خود را به آنها محول کنند، مخاطبان متن‌های دریافتی هم دست‌روی‌دست نگذاشته‌اند و با تمام توان در تلاش‌اند تا دست چت‌بات‌ها را رو کنند. در این مطلب، راه‌های تشخیص متن‌های خلق‌شده توسط هوش مصنوعی را بررسی می‌کنیم و در کنار آن، می‌آموزیم که به چه صورت محتوای متنی ChatGPT را از دید تیزبین «آشکارکننده‌ها» (detectors) پنهان کنیم.

تنها OpenAI می‌تواند مشت خودش را باز کند

پس از خارج‌شدن چت‌بات GPT-3 شرکت OpenAI از مرحله آزمایشی و دسترسی میلیون‌ها نفر به این مبدل زبانی هوشمند، طولی نکشید که صدای اعتراضات مراکز آموزشی و علمی بلند شد و زبان به شکایت از دانش‌آموزان متقلب خود گشودند. توسعه‌دهندگان زیادی سعی کردند تا الگوریتمی را خلق کنند که بتواند متن‌های خروجی ChatGPT را آشکار کند؛ اما هیچ یک از این ابزارها موفق نشدند که با درصد بالایی از موفقیت، متن‌های خروجی هوش مصنوعی را شناسایی کنند. چرا که یا از تشخیص درست متن‌های ChatGPT بازمی‌ماندند و یا متون نگارش‌شده توسط انسان‌ها را به‌عنوان خروجی هوش مصنوعی شناسایی می‌کردند.

درنتیجه، OpenAI خود دست‌به‌کار شد تا چاره‌ای برای این مسئله بیابد و می‌توان انتظار داشت که بهترین ابزار تشخیص محتوای تولیدشده به‌وسیله ChatGPT توسط خالق این چت‌بات منتشر شود. مهندسان این مجموعه با معرفی وب‌سایت Zerogpt.com، توانستند ابزاری را در اختیار کاربران قرار بدهند که بادقت ۹۸ درصدی، متن‌های خروجی ChatGPT را تشخیص دهد.

برخی از وب‌سایت‌های تشخیص متن‌های ChatGPT عبارت‌اند از:

  • Originality.ai
  • CatchGPT
  • GPT Radar
  • Copyleaks
  • AI Writing Check
  • OpenAI classifier
  • ZeroGPT.com

برای اینکه دقت ابزارهای فوق را بسنجیم، با متن‌های مختلفی آن‌ها را آزمایش کردیم. برای مثال، خروجی این وب‌سایت‌ها در بررسی یک مقاله دانشگاهی نوشته‌شده توسط ChatGPT به‌صورت زیر است:

? The Mighty Roman Empire: What Led to Its Downfall

The Roman Empire was one of the greatest and longest-lasting empires in history. However, by the 5th century CE, the Roman Empire had entered a period of decline and fall. There were several major causes for the fall of Rome: political instability and corruption, barbarian invasions, economic decline, and over-reliance on slaves and the spoils of war.

  • OpenAI classifier: نادرست
  • AI Writing Check: نادرست
  • ZeroGPT: درست
  • Copyleaks: نادرست
  • GPT Radar: نادرست
  • CatchGPT: درست
  • Originality.ai: نادرست

آزمایش بالا را با متن‌های گوناگونی انجام دادیم و تقریباً در تمامی موارد، نتیجه مشابه نمونه بالا بود. از میان هفت متن مورد آزمایش، وب‌سایت Zerogpt موفق شد که ۵ مورد را به‌درستی تشخیص دهد. در مقام بعدی، CatchGPT قرار دارد که توانست ۴ متن را به‌درستی تشخیص دهد و دیگر وب‌سایت‌ها تنها در یک یا دو مورد موفق ظاهر شدند.

آموزش تشخیص متن‌های ChatGPT به کمک وب‌سایت ZeroGPT.com

کار با وب‌سایت ZeroGPT.com بسیار ساده است. تنها کافی است به این دامنه وارد شوید و متن خود را در کادر میان صفحه جاگذاری کنید. سپس با کلیک بر روی گزینه Detect Text می‌توانید نتیجه را مشاهده کنید. برای مثال، در تصویر پایین، بخشی از متن خروجی ChatGPT را در اختیار وب‌سایت ZeroGPT قرار دادیم و این وب‌سایت بادقت تقریبی ۹۸ درصدی موفق شد که تشخیص درستی داشته باشد و متن را به ChatGPT نسبت بدهد.

تشخیص متن‌های با ZeroGPT.com

 

چگونه از شناسایی‌شدن متن‌ها توسط ZeroGPT جلوگیری کنیم؟

اما شاید مهم‌تر از تشخیص متن‌های نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی، یافتن راهکارهایی باشد که از شناسایی‌شدن متن‌های نوشته‌شده توسط هوش مصنوعی جلوگیری کنیم. هیچ‌چیز نمی‌تواند بدتر از این باشد که برای کار موردعلاقه خود یک نامه حرفه‌ای ارسال کنید و کارفرما پس از بررسی آن توسط ZeroGPT متوجه شود که هیچ یک از کلمات تحسین‌برانگیز این نامه از زبان کارمند آینده آنها بیرون نیامده! در ادامه، دو روش کارآمد جلوگیری از تشخیص متن‌های ChatGPT را باهم بررسی می‌کنیم.

۱.  از ChatGPT بخواهید که متن را به روش غیررسمی نگارش کند

این روش ساده در همه مواقع کارایی ندارد؛ چرا که در رزومه و نامه دانشگاهی خود نمی‌توانید از ادبیات غیررسمی استفاده کنید؛ اما هنگام تهیه مطلب برای وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شما عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت و علاوه‌بر جلوگیری از شناسایی‌شدن متن، کیفیت محتوای نهایی را هم تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای مثال، ما از ChatGPT خواستیم که یک مطلب راجع‌به اهمیت هوش مصنوعی به زبان رسمی جهت انتشار در یک وب‌سایت تهیه کند. همین‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، وب‌سایت ZeroGPT برای شناسایی متن خروجی چت‌بات، به‌هیچ‌وجه کار سختی پیش‌رو نداشت و با اطمینان ۱۰۰ درصدی این متن را زایده هوش مصنوعی تشخیص داد.

ZeroGPT.com

اما ببینیم که اگر در متن درخواست خود تغییری ایجاد کنیم، نتیجه به چه صورت خواهد بود. بار دیگر از ChatGPT درخواست کردیم که متن مشابهی را با زبانی غیررسمی برای ما بنویسد. نتیجه آنالیز متن خروجی به‌وسیله ZeroGPT بسیار قابل‌توجه است. در این حالت، تنها ۳۶.۴۷% متن شما به‌عنوان خروجی چت‌بات در نظر گرفته شده است. پس در نتیجه، ابزارهای شناسایی متن هوشمند برای تشخیص نوشته‌های غیررسمی با چالش‌های جدی مواجه هستند.

خروجی سایت

۲. تعویض بخشی از متن با کلمات یا جملات مترادف

با استفاده از این ترفند می‌توانید به‌سادگی هر متنی را برای ابزارهای تشخیص متن غیرقابل‌شناسایی کنید. چت‌بات‌های هوشمند ازجمله ChatGPT برپایه مدل‌های زبانی توسعه یافته‌اند؛ این به آن معناست که نوع فعالیت آنها براساس تشخیص کلمات بعدی در جمله و تشکیل مناسب‌ترین ساختار ممکن است. پس می‌توان انتظار داشت که با استفاده از همین ویژگی، ابزارهای تشخیص متن بتوانند دست هوش مصنوعی را بخوانند. برای مثال، ZeroGPT به این واقعیت آگاه است که چت‌بات‌های هوشمند در اکثر مواقع برای ساخت عبارت مهارت‌های ارزشمند از ترکیب ” valuable skills” استفاده می‌کند؛ اما اگر Skills با یک کلمه مترادف جایگزین شود و عبارت ” valuable proficiencies” را تشکیل دهد، ابزارهای تشخیص متن به‌سادگی فریب می‌خورند و خروجی هوش مصنوعی را به‌عنوان نوشته دست انسان در نظر می‌گیرند. به این منظور، دو ابزار مفید را معرفی می‌کنیم که کار شما را در تغییر جملات و فریب ابزارهای شناسایی راحت‌تر می‌کنند.

GPTminus1.com

این وب‌سایت تنها در عرض چند ثانیه، برخی از کلمات متن شما را با استفاده از هوش مصنوعی شناسایی و با کلمه مترادف جایگزین می‌کند. در نتیجه، امکان تشخیص متن شما توسط ابزارهای تشخیص به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. اما این ابزار به همان اندازه که سریع است، می‌تواند پراشتباه نیز باشد؛ چرا که برخی از کلمات انتخاب‌شده توسط gptminus1 می‌تواند معنی عبارت شما را به‌طورکلی عوض کند و در نهایت بخشی از متن شما بی‌معنی جلوه می‌کند. پس بهتر است در استفاده از این ابزار دقت کنید و خروجی آن را به‌خوبی مورد بررسی قرار دهید.

GPTminus1.com

languagetool.org

بهترین روش برای غیرقابل‌تشخیص‌سازی متن‌های ChatGPT این است که بخشی از متن توسط خود شما تغییر کند و برخی از کلمات را به‌صورت گزینشی با مترادف آن جایگزین کنید. به این منظور، وب‌سایت languagetool می‌تواند کار شما را تا حد زیادی ساده کند. برای استفاده از این ابزار کافی است وارد دامنه این سایت شوید و در کادر مشخص‌شده، نوشته خود را وارد کنید. سپس با کلیک بر روی هر کلمه، تعداد زیادی از کلمات مترادف آن را مشاهده می‌کنید و متناسب با معنی و ساختار جمله، می‌توانید کلمات جدید را جایگزین موارد قبلی کنید.

GPTminus1.com

نتیجه این کار شگفت‌انگیز است و به‌سادگی می‌توانید متنی که به طور کامل نگارش‌شده توسط هوش مصنوعی شناخته می‌شد را به یک متن نوشته‌شده به دست انسان تبدیل کنید.

languagetool.org

wordtune

اگر تغییر بخشی از کلمات جمله می‌تواند “AI Text Detectors” را فریب بدهد، بازآفرینی جملات می‌تواند به طور کامل خیال شما را آسوده کند. تنها کافی است که با حفظ معنی جملات، ساختار هر پاراگراف را تغییر دهید. به این منظور می‌توانید از ابزار Wordtune استفاده کنید. این وب‌سایت مجهز به هوش مصنوعی، پس دریافت متن شما، تغییرات ساختاری در پاراگراف ایجاد می‌کند و طی این فرایند، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که معنی اصلی جملات دستخوش تغییر نشود و باید گفت که در این راه بسیار موفق عمل می‌کند. پس از قرارگیری متن ChatGPT در این ابزار، گزینه rewrite برای شما فعال شده و با کلیک بر روی هر جمله، می‌توانید جمله موردنظر را بازآفرینی کنید.

wordtune

این تازه آغاز ماجراست…

پس از مطالعه این مطلب، شاید گمان کنید که دست هوش مصنوعی و ابزارهای تشخیص متن را خوانده‌اید و می‌توانید به‌سادگی متن تولیدشده توسط چت‌بات‌ها را تشخیص دهید و همچنین متن خود را غیرقابل شناسایی کنید؛ اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که چت‌بات‌های هوشمند با سرعت معجزه‌آسایی درحال پیشرفت هستند و بالطبع، ابزارهای تشخیص متن نیز به همان ‌اندازه هوشمند می‌شوند. این بازی موش و گربه تازه آغاز شده و مشخص نیست برنده نهایی این رقابت چه کسی است. آیا ابزارهای تشخیص متن تا حدی پیشرفت می‌کنند که هیچ ترفندی نتواند آنها را فریب بدهد و یا چت‌بات‌های هوشمند به مرحله‌ای می‌رسند که دیگر کوچک‌ترین تفاوتی میان متن‌های آنها و دست‌نوشته‌های ما باقی نماند؟ نظر خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]