40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ناسا به کمک هوش مصنوعی تصاویر ساختگی کائنات را درست کرد

ناسا به کمک هوش مصنوعی تصاویر ساختگی کائنات را درست کرد

وقتی تصاویر ناسا از جهان هستی را می‌بینیم، آیا می‌توانیم بگوییم کدام حقیقی است و کدام شبیه‌سازی شده؟ حقیقت این است که ناسا از تصاویر ساختگی، برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی نجومی خود استفاده می‌کند. در ۲۲۵ عکسی که ناسا به تازگی منتشر کرده و شما می‌توانید در «تصویر شماره یک» آن را ببینید، تنها یکی از آن‌ها یک پدیده حقیقی کیهانی را نشان می‌دهد و بقیه به‌وسیله‌ هوش مصنوعی درست شده‌اند.

تصاویر ساختگی

به‌تازگی ناسا فاش کرده است، برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی نجومی خود از مجموعه تصاویر فضایی که ساختگی هستند، استفاده می‌کند. از میان تمام آن تصاویر ساختگی، تنها یک تصویر است که به‌راستی از یک رویداد شگفت‌انگیز کیهانی رونمایی می‌کند و باقی ۲۲۴ تصویر آن مجموعه همه شبیه‌سازی هستند. این تصاویر همه توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند. آن تنها تصویر حقیقی، به‌وسیله‌ تلسکوپ فضایی هابل گرفته‌‌شده و یکی از زیباترین و نادرترین پدیده‌های میان‌ستاره‌ای را نشان می‌دهد.

در حقیقت ناسا از یک‌سری الگوریتم‌های خاص و پیشرفته هوش مصنوعی در ابررایانه‌هایش استفاده می‌کند، تا تصاویر حقیقی دیجیتالی که از آسمان شب، توسط تلسکوپ‌های هوشمند روباتیک گرفته شده است را تحلیل کند. آن‌ها این کار را به‌منظور یافتن ستاره‌ها و کهکشان‌های جدید و فهمیدن اندازه‌های خاص نجومی آنها انجام می‌دهند.

اما برای آنکه این الگوریتم‌ها را بهتر بسنجند، آن‌ها را روی تصاویر ساختگی آزمایش می‌کنند که از جهان‌های غیر واقعی هستند. به همین خاطر هم سخنگوی ناسا اعلام کرده است: چرا می‌خواهیم یک جهان را جعل کنیم؟ تنها به یک دلیل، برای آن‌که جهان‌های حقیقی را بهتر درک کنیم.

ارائه چشم‌اندازی زیبا

آن‌ها مجموعه برجسته‌ای از تصاویر ساختگی به وجود می‌آورند که کارشان تقلید از تصاویر نجومی است؛ تصاویری که ناسا روزانه دریافت می‌کند. هم‌اکنون یک حساب کاربری جدید رباتیک در توییتر، این عکس‌های ساختگی را به‌طور منظم در جهان‌مجازی منتشر می‌کند. این عکس‌ها طیفی از انفجارهای تیره را شامل می‌شوند که یک چشم‌انداز زیبا و واقع‌گرایانه را به نمایش می‌گذارد.

ساخت نمایه‌های ساختگی از پدیده‌های کیهانی به‌ وسیله هوش مصنوعی، موضوع مقاله‌ای است که «مایکل جی‌ اسمیت» دانشجوی دکترای دانشگاه «هرتفورد شایر» آن را رهبری کرده. روش تحلیل این مقاله بر اساس مدل تولید نمره محور است. این مدل نوعی هوش مصنوعی است که تصاویری با کیفیت بالا تولید می‌کند. آیا تصویرسازی هوش مصنوعی می‌تواند مخاطب را گمراه کند؟ اگر هنوز در تصویر شماره یک به دنبال عکس واقعی می‌گردید، آن را می‌توانید در تصویر شماره دو پیدا کنید. تصویر حقیقی با خط قرمز نشان داده‌شده است.

تصاویر ساختگی

این عکسی زیبا، واقعی و شگفت‌انگیز از سحابی خرچنگ است، که به‌وسیله تلسکوپ هابل گرفته‌شده. سحابی‌ها ابرهای بسیار بزرگی از گاز و غبار هستند، که فضای میان‌ستاره‌ای را اشغال می‌کنند و به‌عنوان مهدکودک ستاره‌های جدید عمل می‌کنند. آن‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که ستاره‌ای بزرگ‌تر از خورشید ما، شروع به مردن می‌کند و با مرگ خود تبدیل به گاز ستاره‌ای می‌شوند.

سحابی خرچنگ در فاصله‌ شش‌ هزار و پانصد سال نوری از زمین و در صورت فلکی برج ثور قرار دارد، باقی‌مانده‌ یک ابرنواختر، یک انفجار ستاره‌ای بزرگ است. این سحابی آن‌قدر بزرگ است، که حتی آن را می‌توان با یک تلسکوپ کوچک نیز مشاهده کرد.
به نقل از ناسا، سحابی خرچنگ، نتیجه‌ یک ابرنواختر است که در سال ۱۰۵۴ بعد از میلاد درست‌شده و در آن عناصر رازآلود بسیاری وجود دارد. این سحابی نخستین بار، بیش از هزار سال قبل توسط یک اخترشناس چینی کشف شده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]