40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نظری به چگونگی تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا

نظری به چگونگی تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا

هوش مصنوعی گذشته از اینکه با ظهور خود پیشرفت‌هایی جدید را در دانش و فناوری رقم زده است، باعث برانگیخته شدن نگرانی‌هایی در مورد تأثیراتی که ممکن است این فناوری بر تجارت و حریم خصوصی، و برخی مسائل دیگر بگذارد نیز شده است. از همین رو آمریکا در حال بررسی اقداماتی است که می‌تواند با تشکیل کمیته مشورتی هوش مصنوعی، دولت را از پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی با توسعه فناوری آگاه کند. هوش مصنوعی با موفقیتی خیره‌کننده قادر به از میان بردنِ طیف گسترده‌ای از مشکلات است؛ از کشف هویت کاربران ناشناس اینترنت گرفته تا ‌پیش‌بینی دقیق آب و هوا؛ اما با وجود این کاربردهای گسترده و سودمند، این سؤال مطرح می‌شود که هوش مصنوعی برای چه چیزهای باید مورد استفاده قرار گیرد و تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا چگونه باید باشد؟

پاسخ دادن به پرسش‌های یادشده برای شرکت‌های فناوری خصوصی، کاری ساده است. هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای رایانه‌ای را در زمینه‌هایی به موفقیت برساند که کامیابی در آن‌ها در صورت نبودنِ این فناوری غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل شرکت‌هایی مانند متا برآنند که از تمامی ظرفیت‌های هوش مصنوعی استفاده کنند.

شرکت خوشه‌ای تکنولوژی آمریکایی متا (Meta)،‌ که شرکت مادر فیسبوک است، قصد دارد از هوش مصنوعی برای تقویت متاورس خود بهره ببرد. فناوری پیشنهادی برای این طرح، هوش مصنوعی در سطح انسان است؛ یعنی این هوش مصنوعی تا جایی که بتواند محیط خود را مشاهده کند و از آن بیاموزد، مستقل از انسان عمل می‌کند. رایانه‌ای که به اندازه کافی هوشمند باشد تا بتواند بدون دخالت مستقیم انسان با موقعیت‌های جدید سازگار شود، می‌تواند مشکلات کلیدی را حل کند. اما از سوی دیگر همین رایانه توانایی ایجاد مشکلات را نیز دارا خواهد بود. دقیقاً به همین دلیل است که ضرورت تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا احساس شده و این کشور در حال برنامه‌ریزی برای تنظیم هوش مصنوعی و ایجاد یک دستور کار ملی برای این فناوری است.

تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا

در سال ۲۰۲۰ با ارائه «قانون ملی ابتکار هوش مصنوعی» به‌عنوان یک لایحه به مجلس نمایندگان، نخستین گام برای تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا برداشته شد. البته این لایحه تا یک سال بعد به قانون تبدیل نشد و سرانجام به‌عنوان بخشی از قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۱ به تصویب رسید.

همان‌گونه که در «قانون ملی ابتکار هوش مصنوعی» تعریف شده است، هوش مصنوعی «سیستمی مبتنی بر ماشین است که می‌تواند برای مجموعه معینی از اهداف تعریف‌شده توسط انسان، پیش‌بینی‌ها، پیشنهادها یا تصمیماتی را ارائه کند که بر محیط‌های واقعی یا مجازی تأثیر می‌گذارد». علاوه بر این، این قانون مشخص می‌کند که ویژگی‌های هوش مصنوعی شامل توانایی درک محیط‌های واقعی و مجازی، تجزیه و تحلیل آن ادراک‌ها و اعمال تجزیه و تحلیل برای محاسبات خودکار است.

ایجاد کمیته‌هایی برای تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا

قانون تصویب‌شده در سال ۲۰۲۱، برای مقابله با مشکلات نوظهور در مورد هوش مصنوعی دارای هدفی دوبخشی است که شامل دو وظیفه تعیین نحوه تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا و چگونگی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی می‌شود. جهت رسیدگی به مسائل مربوط به مقررات، کارگروه ملی منابع تحقیقاتی هوش مصنوعی (NAIRRTF) برای مشاهده اثرات مثبت و منفی هوش مصنوعی بر شهروندان آمریکایی ایجاد شده است؛ زیرا واقعیت این است که هوش مصنوعی با وجود تمام مزایایی که دارد، ممکن است معایبی نیز داشته باشد؛ به طور مثال می‌توان به فناوری شگفت‌انگیز و حتی ترسناکِ «تشخیص چهره» اشاره کرد که افراد را تقریباً در همه‌جا دنبال می‌کند. به همین دلیل طبق اظهارات دفتر ملی ابتکار هوش مصنوعی، کارگروه ملی منابع تحقیقاتی هوش مصنوعی، مدیریت مسائل مربوط به «حریم خصوصی، حقوق مدنی و آزادی‌های مدنی در ارتباط با هوش مصنوعی» را برعهده گرفته است.

جنبه دیگر «قانون ملی ابتکار هوش مصنوعی»، ایجاد «کمیته ملی مشاوره هوش مصنوعی» برای تنظیم هوش مصنوعی در آمریکاست. این کمیته که متشکل از متخصصان صنعت در زمینه هوش مصنوعی است، گزارش‌های خود را مستقیماً به شخصِ رئیس جمهور ارائه می‌دهد. وزارت بازرگانی آمریکا نام ۲۷ عضو اولیه این کمیته را در روز پنجشنبه، ۱۴ آوریل ۲۰۲۲، اعلام کرد. متخصصان هوش مصنوعی شرکت‌های بزرگ و موفقی چون گوگل، مایکروسافت و آمازون نیز در میان اعضای کمیته حضور دارند. علاوه بر پیشروان صنعت در بخش خصوصی، این کمیته همچنین کارشناسان آکادمیک را از مؤسسات آموزشی معروف مانند دانشگاه کرنل، دانشگاه کارنگی مِلون و دانشگاه استنفورد به عضویت پذیرفته است.

ایجاد کمیته‌هایی برای تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا

یک کمیته فرعی در اجرای قانون نیز تحت نظر «کمیته ملی مشاوره هوش مصنوعی» به فعالیت خواهد پرداخت که وظیفه آن بررسی هر موضوعی است که مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در اجرای قانون باشد. به گفته دفتر ملی ابتکار هوش مصنوعی، مسائل کلیدی مرتبط با هوش مصنوعی در پلیس، مواردی مانند سوگیری، امنیت داده‌ها و استانداردهای قانونی را شامل می‌شود.

گروه‌های ضربت و کمیته‌های ایجادشده توسط قانون ابتکار ملی هوش مصنوعی، نظارت و مدیریت امور مربوط به تنظیم هوش مصنوعی در آمریکا را برعهده دارند.

کمیته‌ها دیدگاه‌های متعددی را ارائه می‌کنند و میزبان مدیران شرکت‌های پیشگام فناوری نوین و دانشگاهیانی هستند که به نقد و بررسی هوش مصنوعی می‌پردازند. این کمیته‌های چندگانه به طور بی‌واسطه و مستقیم به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا گزارش می‌دهند تا او بر اساس یافته‌های آن‌ها بتواند دستور کار ملی کشور را در زمینه هوش مصنوعی تعیین کند. بدین ترتیب با توسعه هوش مصنوعی، آمریکا خود را برای سازگار شدن با هر گونه تغییر جدیدی که وضع مقرراتی تازه را ایجاب می‌کند، آماده کرده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]