40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 توسعه سیستم هوشمند روسازی راه‌ها توسط محققان ایرانی

توسعه سیستم هوشمند روسازی راه‌ها توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند برای نخستین بار در دنیا، سیستم هوشمند و کاملا مکانیزه ترمیم و روسازی راه‌ها و گزارش به متولیان راه‌سازی را توسعه دهند.

به گزارش هوشیو به نقل ازخبرگزاری دانشجو، یک گروه تحقیقاتی متشکل از متخصصان راه و ترابری، IT و هوش مصنوعی دست به توسعه سامانه‌ای تحت عنوان “سامانه جامع مدیریت راه هوشمند و مقرون به صرفه رودرن” نموده‌اند و معتقداند اجرای این طرح به صورت عملی می‌تواند تحولی در سیستم ترمیم راه‌ها و جاده‌های کشور ایجاد کند و با توجه به پتانسیل‌های بین المللی آن، قابیلت پیاده‌سازی در بسیاری از کشورها جهان را دارد.

روح‌الله سعیدنژاد، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری این طرح گفت: راه‌ها را می‌توان از مهمترین زیرساخت‌های هر کشوری دانست و توجه به نگهداری و بهبود کیفیت جاده‌ها، یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌های متولیان راه و ترابری است. اجرای سیستم مکانیزه و مبتنی بر هوش مصنوعی روسازی می‌تواند علاوه‌بر حفظ ارزش و کیفیت راه‌ها، موجب کاهش ۸۰ درصدی هزینه‌های بازسازی و ترمیم گردد.

وی در ادامه افزود: روش‌های سنتی و نیمه‌مکانیزه‌ای که در حال حاظر مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه‌های بالایی دربر دارد و کارآمدی لازم را ندارد اما استفاده از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، علاوه‌بر کارآمدی و مقرون به‌صرفه بودن، سرعت روسازی راه‌ها را نیز تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد. ما در این راه از ابزار‌های ارزان‌قیمت و ساده‌ای مانند گوشی‌های موبایل استفاده می‌کنیم و به وسیله الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی، تحلیل‌های خروجی را به صورت گزارش‌های تحلیلی در اختیار متولیان امر قرار می‌دهیم.

سعیدنژاد، سیستم هوشمند روسازی راه‌ها را فاقد نمونه خارجی مشابه دانست و خاطرنشان کرد: تنها یک شرکت آمریکایی پیش از این اقدام به توسعه نمونه‌ای مشابه کرده است که با توجه به عدم رعایت استانداردها و مشکلات متعدد سامانه، مورد توجه جهانیان قرار نگرفت.

وی ارزیابی ناهمواری‌ها، ارزیابی خرابی‌های سطحی، سرعت و دقت بالا و داشبورد اختصاصی را از ویژگی‌های این سامانه دانست و در پاسخ به مهمرین مزیت‌های رقابتی این سامانه نسبت به نسخه خارجی و سیستم سنتی مدیریت راه‌ها چنین بیان کرد: مهم‌ترین مزیت سامانه رودرن را می‌توان اجرای صفر تا صد فرایندهای سیستمی به صورت کاملا هوشمند دانست. این سامانه مراحل اجرایی سیستم مدیریت جاده‌ای را ساده‌سازی کرده و بخش زیادی از انجام این فرایند را الگوریتم‌های هوش مصنوعی به عهده دارند. همچنین اجرای این طرح می‌تواند زمینه‌ساز پیاده‌سازی سیستم خودروهای خودران باشد.

محققان تیم روسازی رودرن از ابتدای سال جاری در حال تحقیق و توسعه سامانه خود هستند و در این مدت، فعالیت‌های لازم جهت جذب سرمایه و ورود به بازار را در پیش گرفته‌اند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]