40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 به‌زودی طرح کاربست هوش مصنوعی در حوزه تولید علوم انسانی اجرایی می‌شود

به‌زودی طرح کاربست هوش مصنوعی در حوزه تولید علوم انسانی اجرایی می‌شود

آیت‌الله اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار نخبگان استان مرکزی با حضور دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند عنوان کرد: «از طرح‌های مهمی که در حال پیگیری هستیم، موضوع کاربست هوش مصنوعی در حوزه تولید علوم انسانی است که خوشبختانه این پروژه‌ها در حال انجام است. ضمناً در حوزه هوش مصنوعی، فلسفه اخلاق و فقه اسلامی نیز در دست مطالعه است.»

وی در خلال سخنانش به موضوع ارتباطش با دانشگاه اشاره کرد و گفت: «با بیان اینکه چهل سال است که هیچ هفته‌ای را بی‌ارتباط با دانشگاه سپری نکرده‌ام و دو دهه نیز در دانشگاه‌های تهران تدریس کرده‌ام و بیشتر آن‌ها تدریس تخصصی بود، از ۱۰۰ دانشگاه دنیا نیز بازدید کرده‌ام و سال‌ها دغدغه‌های مختلفی را نیز داشته‌ام.»

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه تصریح کرد: «سال‌ها پیش پایه‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را ریختیم. در واقع، سعادت مردم یک جامعه در آن است که نخبگان یک جامعه به‌خوبی برای آن‌ها کار کنند و اگر نخبگان حوزه و دانشگاه بتوانند تعامل و فعالیت مشترک داشته باشند، می‌توانند مردم جامعه را به سمت سعادت سوق دهند. این کار مهم، یک کار ارزشمند در خدمت مردم است.»

آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه شاید کاری مهم‌تر از وحدت وجود نداشته باشد و قطعاً تعامل و همگرایی و هم‌افزایی یک گام مهمی است که در این خصوص برداشته می‌شود و به‌نوعی یک وظیفه راهبردی در مقابل مردم و انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی است، افزود: «میلیون‌ها دانشجو در کشور ما پس از انقلاب تحصیل کردند و سطح تحصیلات جامعه ما را نیز ارتقا دادند. همچنین استادان دانشگاه کشور ما از ۲۰۰۰ هیئت علمی به مرز ۱۰۰۰۰۰ عضو هیئت علمی رسیده است. پس از انقلاب، درحال‌حاضر، ۲۰۰۰ مراکز علمی دانشگاهی داریم که این شعب علمی نیز به شکل جغرافیایی تمام کشور را در بر گرفته‌اند.»

وی خاطرنشان کرد: «درحال‌حاضر، ۶۰ درصد دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند. همچنین فارغ از مسائلی چون قومیت و مذهب و زبان، این مراکز در سطح کشور توسعه پیدا کردند. اکنون، رتبه ایران در تولیدات مقالات در منطقه، اول است و در دنیا نیز جزو بهترین کشورها در زمینه سرعت رشد تولید مقالات است. درحال‌حاضر، فناوری‌های پیشرفته نیز در کشور تولید شده‌اند.»

تولید

مدیر حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: «یکی از ضعف‌های ما در این حوزه، ضعف در عرصه آمایش است. ورود در یک توسعه گسترده در آموزش عالی همراه با یک منطق دقیق و آمایش رشته‌ای و سرزمینی و متناسب با یک برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه و دقیق نبود. همچنین این مسئله مبدأ برخی از ناهماهنگی‌ها و رشدهای نامتوازن و کاریکاتوری و برخی آسیب‌ها شده است.»

آیت‌الله اعرافی، با اشاره به این موضوع که به‌رغم تأکید رهبری معظم (مد ظله العالی) در راستای سیاست‌های برنامه‌ای به اینکه چهارونیم درصد به تولید ناخالص ملی برسیم، ولی متأسفانه وضعیت اکنون ما نشان می‌دهد که نتوانستیم در این عرصه خوب عمل کنیم، تصریح کرد: «در اتصال و تولید مباحث نظری و بازار که جزو تأکیدات رهبری معظم (مد ظله العالی) است، فاصله زیادی داریم. در حوزه علم نانو پنجم دنیا هستیم، ولی در زمینه تولید مقالات! متأسفانه در حوزه تبدیل شدن به یک تولید مرتبط به زندگی روز، رتبه خوبی نداریم.»

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: «مسئله دیگر اتصال این تولیدات با برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ضعیف است. بسیاری از برنامه‌های فرهنگی که در شهرها انجام می‌شود، متناسب با برنامه‌های علمی دقیق نیست.» وی افزود: «در زمینه علوم انسانی نیز باید گفت که این علوم باید بر اساس مباحث دینی و مبانی توحیدی باشد. باید مبانی علمی کلاسیک را بررسی کرد و به آن‌ها توجه کرد، ولی در منظومه علمی ما این مسائل یک رویکرد کلان‌تر و عمیق‌تر دارد.»

آیت‌الله اعرافی در همین خصوص اظهار کرد: «در برخی علوم به مرزهای دانش نزدیک هستیم و برخی دیگر نیز با این مرزها فاصله داریم. در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه موفقیت‌های بزرگی داریم. یکی از آن‌ها، تدوین قانون اساسی است، ولی در برخی مسائل نیز ضعف‌هایی در این اتحاد داریم. این مسائل، دستاوردهای بزرگ انقلاب و کشور است. نباید به خاطر چند مشکل معیشتی این افتخارات را فراموش کنیم.»

امام جمعه قم، در آستانه یکصدمین سالگرد احیای مجدد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: «همین مباحث در خصوص حوزه نیز تکرار شده است. هم‌اکنون در آستانه یکصدمین سالگرد احیای مجدد حوزه علمیه قم هستیم و درحال‌حاضر، حوزه ما با منظومه‌ای نو و جدید روبه‌رو است که از بانوان تا حوزه بین‌الملل، شاهد تحولات شگرف بوده است. البته همین حوزه نیز کاستی‌هایی نیز در کنار این افتخارات دارد. در قلمروهای دانشی، پیشرفت بسیار بزرگی داشته است و در زمینه اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نیز توانسته به کمک انقلاب اسلامی بر همه جهان تأثیرگذار باشد.»

مدیر حوزه‌های علمیه یکی از افتخارات حوزه را برشمرد و گفت: «آیت‌الله حائری یزدی، در سال ۱۳۰۱ در زمانی که در قم مدیریت می‌کردند، این حوزه بیش از ۳۰۰ نفر طلبه داشت، ولی امروز به صدها هزار نفر رسیده است.»

وی به ارتباط حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: «حوزه و دانشگاه باید هم را بشناسند و اگر اشکالاتی نیز وجود دارد، باید در سایه یک تعامل جدی حل شود. در دوره‌های متعدد، شاهد حضور یک پدیده مبارک هستیم و آن ظهور نخبگانی است که در دانشگاه کار می‌کنند، ولی رویکردی کاملاً دینی و حوزوی دارند.»

تولید

عضو فقهای شورای نگهبان، در ادامه اظهار کرد: «در طراحی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، کارهای مهمی صورت گرفته است. ما درحال‌حاضر، شاهد درختواره گسترده دانشی در حوزه هستیم و صدها استاد توانستند ۱۶ حوزه دانشی با ۴۰۰ تا ۵۰۰ رشته علمی را تدوین کنند. همچنین آمایشی تهیه شده است که در حال نهایی شدن است، از توسعه و عدم‌توسعه که در آن‌ها هدف‌گیری‌های دقیقی انجام شده است.» وی در ادامه در خصوص فعالیت‌های حوزه افزود: «در عرصه فقه معاصر نیز کارهای جدی انجام شده است و هفته پیش ده جلد فقه معاصر منتشر کردیم، در این زمینه یک برنامه پنج‌ساله طراحی شده است. در موضوعاتی همچون پول و بانکداری و ارز دیجیتال و… نیز دروس خارج همراه با پژوهش‌های تخصصی برگزار می‌شود. یکی از کارهای مهمی که در این خصوص باید انجام داد، ارتباط گسترده و موفق حوزه و دانشگاه است.»

آیت‌الله اعرافی با اشاره به موضوع فلسفه‌های مضاف در حوزه اظهار داشت: «در عرصه فلسفه‌های مضاف نیز چنین حرکتی آغاز شده است. در این عرصه علوم انسانی و فلسفه‌های مضاف، در قالب اجتهادی در متن حوزه پیگیری شده است. همچنین پروژه‌هایی که ناظر به نیازهای نظام است نیز در قابل ۵۰۰ پیشنهاد در حال انجام است. طرح دیگری وجود دارد که شامل گفتمان علمی انقلاب اسلامی است که در حوزه انجام شده و ۱۰ هزار اثر در قلمروهای جدید جمع‌آوری شده است. از بین این مقالات و کتاب‌ها ۳۰۰۰ اثر به‌عنوان آثار برتر دارای امتیازات علمی در حدود ۲۰ حوزه دانشی جمع‌آوری شده است.»

وی در ادامه فعالیت‌های حوزه بیان کرد: «یکی از طرح‌های مهم دیگری که در حال پیگیری هستیم، در خصوص کاربست هوش مصنوعی در حوزه تولید علوم انسانی است که این پروژه‌ها در حال انجام است. در حوزه هوش مصنوعی، فلسفه، اخلاق و فقه اسلامی نیز در دست مطالعه است.» آیت‌الله اعرافی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «درحال‌حاضر، در سند الگوی ایرانی- اسلامی، کارهای بسیار خوبی از حوزه تولید شده است و در آن سند نیز در حال جانمایی است.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]