40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تکنولوژی تشخیص چهره برای حیوانات: خوک‌ها شناسایی می‌شوند!

تکنولوژی تشخیص چهره برای حیوانات: خوک‌ها شناسایی می‌شوند!

می‌دانید کدام ویژگی خوک‌ها باعث شده از تکنولوژی تشخیص چهره برای آن‌ها استفاده شود؟ پوزه ظریف و کشیده، گوش‌های سربالا و خوش‌فرم. خوک‌ها هم درست مثل انسان‌ها چهره‌ای ویژه دارند. این ویژگی حتی توجه بازارهای گوشت خوک چین را به خود جلب کرده است.

چین بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت خوک در دنیا است و تصمیم دارد در سال آینده صادراتش را به میزان ۹% افزایش دهد. به همین دلیل با افزایش مزارع پرورش خوک، استفاده از هوش مصنوعی توسط مزرعه‌داران هم بیشتر شده است؛ مثلا همین تکنولوژی تشخیص چهره که به FRT Facial Recognition Technology هم مشهور است و از آن برای زیر نظر داشتن، شناسایی و حتی غذا دادن به خوک‌ها استفاده می‎شود.

این سبک از اتوماسیون مزرعه‌داری، پتانسیل ایمن‎تر شدن، ارزان‌تر بودن و درکل تاثیرگذاری بیشتر را هم دارد. در سال ۲۰۱۸ پرورش‌دهندگان خوک در استان گوانگژی که از تکنولوژی تشخیص چهره استفاده می‎کردند، متوجه شدند که هزینه‌هایشان و همچنین زمانی که باید برای پرورش صرف خوک‌ها و مزرعه‎شان کنند کاهش پیدا کرده و البته خروجی‌های رفاهی برای خود خوک‌ها هم بهتر بوده است.

یکی از پرورش‌دهندگان خوک استان گوانگژی در گفتگو با گاردین گفته که تکنولوژی تشخیص چهره برای همه پرورش‌دهندگان یک گزینه در دسترس نیست:«کسانی که کمتر از ۱۰۰ خوک دارند، امکان شناسایی چهره خوک‌ها را ندارند».

اساس کار تکنولوژی تشخیص چهره‌ حیوانات

اساس کار تکنولوژی تشخیص چهره‌ خوک‌ها، آنالیز نوع پوزه، گوش‌ها و چشم‌ها است. سیستم‌هایی که در مزارع گوانگژی استفاده شده‌اند ب طور مداوم نبض و میزان تعریق خوک‌ها را بررسی می‌کنند و به طور همزمان سیستم های تشخیص صدا هم میزان سرفه‌های حیوانات را تحت نظر دارد.

با این روش قبل از این که خوکی بخواهد مریض یا حتی گرسنه شود، آن را شناسایی می‌کنند. حتی اگر حیواناتی باشند که تغییر رفتار در آن‌ها واضح باشد، دوربین‌ها توانایی تشخیص مضطرب بودن آن‌ها، از روی چهره‎شان را هم دارند.

تکنولوژی تشخیص چهره
صنعت هفتاد میلیارد دلاری گوشت خوک چین پس از دو سال متحول می‌شود.

جکسون هی، مدیر شرکت تکنولوژی‌های یینگزی که توسعه دهنده فناوری تشخیص چهره حیوانات بوده، می‎گوید:«اگر خوک‌ها خوشحال نباشند یا به خوبی غذا نخورند، می‎توانید با این فناوری تشخیص دهید که حیوان مریض است یا نه».

یینگزی یکی از معدود استارتاپ‌هایی است که توانسته حدود ۷۰ میلیارد دلار به ارزش صنعت پرورش خوک بیفزاید. این شرکت بعد از این که صنعت پرورش خوک چین به خاطر آنفولانزای خوکی آفریقایی به مدت دو سال متضرر شد و حدود ۴۰% از خوک‌های چین مردند، فعالیتش را گسترش داد. یینگزی تلاش کرد تا با ارائه تکنولوژی‌های مربوط به پرورش خوک به رشد این صنعت و همچنین ترغیب کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر برای توسعه کارشان، موجب پیشرفت صنعت گوشت خوک شود.

یکی از اقدامات این شرکت ارائه دوربین‌هایی است که کنترل توزیع‌کننده‌های غذا را در دست گرفته و برنامه‌های غذایی برای خوک‌ها را پیاده می‎کند. همچنین نرم‎افزاری در اختیار پرورش‌دهندگان قرار می‌دهد که با ارسال هشدارهای یادآوری شخصی‎سازی شده، آمار مربوطه را در اختیارشان قرار می‌دهد. همه این فعالیت‌ها با هدف حذف فرایندهای انسانی انجام شده و تاثیرگذاری زیادی هم در این صنعت داشته است.

پایگاه داده میزان رشد حیوانات

با زیر نظر گرفتن خوک‌ها از زمان تولد تا زمان ذبح شدن، شرکت‌هایی مانند یینگزی می‎توانند پایگاه‌ داده‎ ای برای میزان رشد حیوانات هم ایجاد کنند. انجام این کار به مزرعه‌داران این اجازه را می‌دهد که دورریز غذاهای حیوانات را هم تا ۲۰% کاهش دهند و اطلاعات بهتری برای نسبت تغذیه به رشد حیوانات داشته باشند.

دامداری دقیق (PLF Precision livestock farming) که یکی از معیارهای این صنعت است، روش‌هایی به غیر از کاهش دورریز غذا را هم برای پیشرفت صنعت دامپروری ارائه کرده است. در طول زمان، داده‌هایی که از هزاران خوک جمع‌آوری شده، به یینگزی و رقیبانش کمک کرده تا از نظر بهینه‎سازی الگوریتم‌هایشان، پیشرفت خوبی داشته باشند.

برقراری تعادل در مواد غذایی مورد نیاز خوک‌ها در مرحله خاصی از رشد آن‌ها می‎تواند چرخه پرورش را تا حدود ۲ هفته کوتاه‌تر کند. این کار حتی به افزایش کیفیت گوشت خوک و بهتر شدن طعم آن هم کمک می‌کند.

عجیب نیست که در کشوری که بیش از نیمی از خوک‌های جهان در آن قرار دارند، از تکنولوژی تشخیص چهره برای صنعت پرورش خوک استفاده شده و منجر به بهره‌وری بیشتر هم بشود. سال گذشته یینگزی، سیستم مزرعه خوک آینده را به صدها پرورش‌دهنده در بخش جنوب شرقی چین ارائه داد و طبق آمار هزینه‌های آن‌ها بین ۳۰% تا ۵۰% کاهش داشته است.

کشاورزی ارگانیک جینگ‌‎کی‌شن به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقیبان یینگزی، تکنولوژی تشخیص چهره خودش را برای بیش از ۲۰۰ مزرعه نصب کرده است، یعنی سالانه حدود ۲۰۰ هزار حیوان را مورد بررسی قرار داده است. انتظار می‌رود در طول ۳ سال آینده حدود ۳ میلیون خوک دیگر هم تحت پوشش این تکنولوژی قرار بگیرند که بیشترشان هم متعلق به بخش سرد و برفی چین یعنی شمال شرقی هستند.

روش جدید صنعت دامپروری

پروفسور مارک هنسن بریتانیایی که یک متخصص یادگیری ماشین است، می‌گوید این روش جدید در صنعت دامپروری، مطمئنا به نسبت روش قبلی انسانی‌تر است. از این بابت که با این روش نیازی به زدن برچسب‌های چدنی به گوش‌ خوک‌ها نیست. همچنین باعث بهبود وضعیت بهداشتی حیوانات هم می‌شود. طبق ادعای این متخصص موفقیت شرکت‌هایی مانند یینگزی برای خوک‌ها و پرورش‌دهندگان آن‌ها برد-برد است.

البته که مزایای استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره خوک‌ها نصیب همه پرورش‌دهندگان نمی‌شود. چن هائوکای، یکی از موسسان استارتاپ مزرعه‌داری هوشمند SmartAHC تخمین زده که هزینه مربوط به کارگرهای ناظر خوک‌ها در ازای هر خوک حدود ۷ دلار است و همچنین این نرخ برای برچسب زدن به گوش‌های حیوانات در ازای هر خوک ۰.۳ دلار است. البته که ایجاد یک پایگاه داده و همچنین رایانش ابری برای استفاده از تکنولوژی هم هزینه زیادی دارد. در نتیجه اگر ثابت شود که هزینه استفاده از تکنولوژی بسیار زیاد است و همچنین در دسترس مقیاس کوچکی از کسب‌و‌کارها قرار می‌گیرد، طبیعتا باید از آن صرف‌نظر کرد. در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی، ۸۰% از پرورش‌دهندگان خوک در چین کسب‌و‌کارشان را از حیاط‌های خانه‌شان به مزارع بزرگ منتقل کردند و در سال ۲۰۱۸ شاهد رشد ۸۰ درصدی از نظر تعداد خوک‌های موجود در هر مزرعه بودیم.

تکنولوژی تشخیص چهره
یک مرکز کوچک پرورش خوک در استان آنهویی چین.

تکنولوژی تشخیص چهره حیوانات توانسته در چین توجه بسیاری از فعالان صنعت دامپروری را به خود جلب کند. تا حدی که سایت‌های مطرحی مانند علی‌بابا، تنسنت، جی‌دی و نت‌ایز، در بخش کشاوری زیرمجموعه‌‎ای را به این تکنولوژی تخصیص دادند.

تکنولوژی در کشاورزی

مزارع در مقیاس وسیع  که حامیان مالی بزرگی هم دارند، تصمیم به استفاده از تکنولوژی در زمینه کشاورزی هم گرفته‌اند و این یعنی با رشد هرچه بیشتر آن‌ها، توانایی رقابت مزرعه‌داران و دامپروران کوچ با آن‌ها کمتر هم می‌شود.

همچنین استفاده از تکنولوژی که باعث کاهش نیروی انسانی شده، به صنعت پرورش خوک کمک کرده تا در دوران همه‌گیری کرونا که بسیاری از کسب‌و‌کارها اوضاع خوبی ندارند، این صنعت رشد خوبی داشته باشد. از طرفی استفاده از آن می‌تواند صنعت پرورش خوک را انسانی‌تر و سودمندتر هم بکند.

در دوران کرونا مزارع چینی ترجیح دادند به جای تعریف شرایط ویژه برای نیروهای انسانی، استفاده از تکنولوژی را در دستور کار قرار دهند. در ماه می، شرکت یینگزی، نرم‌‎افزار پرورش خوک سه‎بعدی را توسعه داد. این نرم‎افزار کنترل‌کننده از راه دور مزارع خواهد بود و به نظر جکسون هی می‌تواند این صنعت را منقلب کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

 

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]