40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 جلوگیری از فرار مالیاتی و تورم مزمن به وسیله هوشمندسازی نظام مالیاتی

جلوگیری از فرار مالیاتی و تورم مزمن به وسیله هوشمندسازی نظام مالیاتی

بنا به اعتقاد کارشناس اقتصادی، هوشمند‌سازی نظام مالیاتی می‌تواند از تورم مزمن و فرار ما‌‌‌‌لیاتی جلوگیری کند و با اجرای طرح سامانه مودیان و پایانه‌‍‍‌‌های فروشگاهی، قطعات پازل مالیاتی را در کنار یکدیگر قرار دهد و موجب توسعه‌یافتگی این بخش شود.

به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی صالحی، کارشناس اقتصادی، در مصاحبه‌ای پیرامون مبحث هوشمندسازی امور ما‌‌‌‌لیاتی کشور، چنین بیان کرد: رشد و توسعه سامانه ما‌‌‌‌لیاتی کشور در گرو اجرای قانون سامانه مودیان و اتصال پایانه‌های فروشگاهی به سامانه ما‌‌‌لیاتی است که منجر به شفاف‌سازی در روند دریافت مالیات می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از کارکردهای نظام ما‌‌‌‌‌‌‌لیاتی توسعه‌یافته که تأثیر شگرفی در اصلاح نظام پولی و درآمدی دولت دارد، تأمین بودجه دولت است که می‌تواند از چاپ پول جلوگیری کند و در کاهش نرخ تورم تأثیر بسزایی داشته باشد. صالحی اظهار داشت: در ۷۰ سال گذشته، تأمین هزینه دولت از طریق چاپ پول بوده است؛ درحالی‌که در یک نظام مالی توسعه‌یافته، این هزینه از طریق منابع ما‌‌‌‌‌لیاتی تأمین می‌شود. ما باید به‌سمت درمان بیماری ۷۰ ساله اقتصادی و از میان برداشتن تورم مزمن گام برداریم و این امر از طریق هوشمندسازی نظام ما‌‌‌‌‌لیاتی انجام‌پذیر است.

او نظام ما‌‌‌‌لیاتی توسعه‌یافته را مهم‌ترین موتور محرک توسعه‌یافتگی اقتصادی دانست و گفت: تکمیل سامانه قانون پایانه‌های فروشگاهی و همچنین سامانه مودیان، می‌تواند منجر به شفافیت و افزایش درآمد ما‌‌‌‌لیاتی کشور شود. ما می‌توانیم به‌وسیله اتصال حداکثری شبکه‌های اقتصادی به نظام ما‌‌‌‌لیاتی، از نظام ممیزمحور به‌سمت مودی‌محور حرکت کنیم و بدین‌صورت، نظام مالیاتی درآمدی و نظام تنظیمی در کنار هم قرار می‌گیرند.

صالحی، هوشمندسازی را یکی از راه‌های مؤثر جهت جلوگیری از فرار ما‌‌‌‌‌‌لیاتی دانست و افزود: پیش‌ازاین، بسیاری از افراد با کتمان بخشی از درآمد خود در اظهارنامه‌های مالیاتی، هزینه‌های خود را اعلام می‌کردند که با اجرایی ‌شدن قانون پایانه‌های فروشگاهی، از این‌گونه اقدامات جلوگیری می‌شود. با اجرای این قانون، حساب افراد به سامانه ما‌‌‌‌‌‌لیاتی متصل شده و تراز درآمدی و هزینه‌ای به‌صورت واقعی مشخص و توسط صورتحساب‌های الکترونیکی در اختیار اشخاص مشمول مالیات قرار می‌گیرد. با این روش، امکان مخفی‌کردن درآمد و فرار مالیاتی وجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی، ایجاد مشوق‌های ما‌‌‌‌‌لیاتی را یکی از راه‌های گرایش مردم به انجام امور تولیدی و مولدی دانست و بیان کرد: شناسایی پیچ‌های مالیاتی برای سفته‌بازی و سوداگری می‌تواند منجر به حرکت به‌سمت فعالیت‌های مولد و تولیدی شود. در کشورهای توسعه‌یافته، سخت‌گیری‌های زیادی برای اخذ مالیات صورت می‌گیرد و جریمه‌های سنگینی برای فرار ما‌‌‌‌‌‌لیاتی اختصاص می‌یابد. امیدوارم با اجرایی‌شدن قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، حرکت به‌سمت نظام هوشمند و توسعه‌یافته مالیاتی، شتاب بیشتری بگیرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]