40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 حرف‌ زدن با حیوانات؛ رویایی که به کمک هوش مصنوعی رنگ واقعیت گرفت

حرف‌ زدن با حیوانات؛ رویایی که به کمک هوش مصنوعی رنگ واقعیت گرفت

پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ فناوری و هوش مصنوعی به انسان‌ها کمک می‌کند تا با حیوانات خانگی‌‌شان یا گونه‌های جانوری مختلف در حیات‌وحش ارتباط برقرار کنند.

 حرف ‌زدن با حیوانات تا به حال تنها در فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی به نمایش گذاشته شده است، اما به لطف فناوری‌های جدید از جمله یادگیری ماشین، یک گام به تحقق آن نزدیک‌تر شده‌ایم. بعضی از دانشمندان به روش‌های جدیدی برای درک زبان حیوانات دست یافته‌اند که چالش‌های موجود در این مسیر را نیز حل می‌کند. علی‌رغم تلاش چندین‌وچند ساله، دانشمندان در سال ۲۰۱۷ طی پروژه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی به یافته‌ای جدید دست پیدا کردند: زبان انسان‌ها و حیوانات، هردو قابلیت این را دارند که به‌صورت تصویری به نمایش دربیایند. اشکال به‌دست‌آمده، کار رمزگشایی زبان را برای متخصصان آسان‌تر می‌کند.

آزا راسکین، سرپرست و یکی از بنیان‌گذاران پروژه Earth Species، توضیح می‌دهد: «می‌توان از هوش مصنوعی خواست که شکلی ترسیم کند تا زبان مشخصی را به تصویر بکشد. هر واژه‌ای در زبان‌های مختلف، مثل انگلیسی و ژاپنی، شکل مشخصی دارد. در برقراری ارتباط با حیوانات هم می‌توان از همین رویه استفاده کرد.»

هوش مصنوعی و حرف زدن با حیوانات

پروژه‌ عام‌المنفعه Earth Species یک هدف را دنبال می‌کنند و آن رمزگشایی ارتباطات بین حیوانات، ازجمله درک چگونگی و چرایی صداها و رفتارهای مختلف آنها با تکیه بر قابلیت‌های هوش مصنوعی است. راسکین در مصاحبه با Newsy از پیشرفتی جدید در هوش مصنوعی خبر داده است که انسان‌ها را بیش از هر زمان دیگری به حرف ‌زدن با حیوانات نزدیک می‌کند.

وی در این باره می‌گوید: «سه ثانیه صدا را که می‌تواند صدای هر کسی باشد، در اختیار کامپیوتر قرار می‌دهیم و کامپیوتر می‌تواند با همان صدا، صحبت را ادامه بدهد و حتی هویت و ریتم گوینده را هم حفظ کند. این سیستم قادر است پیوستگی صحبت را به مدت پنج تا هشت ثانیه حفظ کند. این فناوری جدید به ما نشان می‌دهد طی چهار سال آینده، می‌توانیم با حیوانات ارتباط برقرار کنیم.»

در این صورت، انسان‌ها زبان حیوانات خانگی‌شان را می‌فهمند و برای مثال، مستقیماً از سگ‌شان می‌پرسند چرا پارس می‌کند. برای تحقق این هدف، دانشمندان اصوات حیوانات را گرفته و با اطلاعاتی که از پیش در مورد زبان بدن، رفتار یا الگوی راه‌رفتن آن‌ها در دست دارند، سیستمی مثل گوگل‌ترنسلیت برای انسان‌ها و حیوانات تولید می‌کنند.

با این حال، همزمان با نزدیک‌شدن به تحقق این رویای قدیمی، از این نکته نباید غافل شد که شیوه‌ و دلیل استفاده از این فناوری، پیامدهای اخلاقی و اجتماعی پیچیده‌ای به دنبال خواهد داشت که تنها به زندگی روزانه ختم نمی‌شود و ممکن است حتی بقای گونه‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]