40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دانشمندان به دنبال ایجاد رفتارهای حل مسئله و همدلی در ربات ها هستند

دانشمندان به دنبال ایجاد رفتارهای حل مسئله و همدلی در ربات ها هستند

هانا کرنیاواتی، پژوهشگر دانشگاه ANU (دانشگاه ملی استرالیا)، سعی در ایجاد رفتارهای حل مسئله و همدلی در ربات ها دارد. پژوهش‌های کرنیاواتی نه تنها تأثیری شگرف بر کارکردهای عادی هوش مصنوعی گذاشته، بلکه یک جایزه‌ بزرگ جهانی نیز برای وی به ارمغان آورده‌اند.

ربات‌های امروزی به حدی از پیشرفت رسیده‌اند که می‌توانند مثل ما انسان‌ها حرکت کرده و برقصند. اما آیا قادر به تفکر هم هستند؟ ایجاد رفتار حل مسئله و همدلی در ربات ها همواره یکی از دغدغه‌های دانشمندان بوده است.

هانا کرنیاواتی، استادیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتری دانشگاه ملی استرالیا، در تلاش است تا پاسخ این سؤال را پیدا کند.

او بیشتر عمر شغلی خود را به دنبال راهی برای ساخت ربات‌های هوشمندتر و قابل اطمینان بوده و می‌خواسته رفتارهای حل مسئله و همدلی در ربات ها ایجاد کند.

ایجاد حل مسئله و همدلی در ربات ها

کرنیاواتی توضیح می‌دهد: «به نظر من باید معیاری وجود داشته باشد که نشان دهد رفتار هوش مصنوعی و ربات‌ها اخلاقی است و در ساخت‌شان از اصول اخلاقی پیروی شده است یا خیر.

در همین راستا، سعی داریم هوش مصنوعی و ربات‌هایی بسازیم که می‌توانند به نگرانی‌های افراد اهمیت دهند، این اولین گام به سوی همدلی است.»

حل مسئله و همدلی در ربات ها

عضو مؤسسه‌ CS Futures و همکارانش از گروه انسانی‌سازی هوش ماشینی در تلاش‌اند نرم‌افزاری بسازند که به ماشین‌ها کمک می‌کند در موقعیت‌های مستلزم حل مسئله، تصمیماتی درست اتخاذ کنند.

کرنیاواتی می‌گوید: «همه‌ی ربات‌ها باید بتوانند در مورد کاری که انجام و رفتاری که نشان می‌دهند به استدلال بپردازند، به خصوص در شرایط مبهم؛ این ابهام می‌تواند هرچیزی باشد، برای مثال، نداشتن درک درست از دنیای اطراف.»

در سال ۲۰۰۸، کرنیاواتی با همکاری محققانی از دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) پژوهشی در مورد رفتار ربات‌ها در مجله‌ Robotics: Science and Systems IV منتشر کرد.

وی در این مورد توضیح می‌دهد: «ما یک الگوریتم کارآمد ساختیم که به ربات‌ها کمک می‌کرد بهترین تصمیمات ممکن را در صورت رویارویی با چندین سناریوی گیج‌کننده گرفته و در عین حال، پیامد تصمیمات خود را درک کنند.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]