40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 خاورمیانه؛ قطب بعدی هوش مصنوعی در جهان

خاورمیانه؛ قطب بعدی هوش مصنوعی در جهان

در حالی که فناوری هوش مصنوعی در اروپا و آمریکای شمالی به سرعت در حال پیشرفت است، کارشناسان بر این باورند که به احتمال خیلی زیاد خاورمیانه قطب بعدی هوش مصنوعی در جهان باشد.

خاورمیانه با اقتصاد نفتی شناخته می‌شود، اما شرایط کلان اقتصاد جهانی این منطقه را مجبور کرده تا منابع درآمدی دیگری را نیز کشف کند.  مثلا بعضی از کشورهای به گردشگری روی آورده‌اند، برخی وارد فناوری بلاک‌چین شدند و هم‌اکنون نیز بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل اهمیت دادن به اقتصاد دیجیتال، در حال پذیرش هوش مصنوعی هستند.

گزارشات اخیر نشان می‌دهد که امارات متحده عربی، گام‌های بلندی را در راستای هوش مصنوعی برداشته است. به طوری که این کشور، شواری هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته (AIATC) را به عنوان نهادی برای خط‌‌مشی گذاری  و توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی تاسیس کرده است. هدف نهایی امارات متحده عربی تبدیل شدن به مرکز جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۱۳ است، دنبال کردن این هدف جاه‌طلبانه از سال ۲۰۱۷ و در زمان رونمایی از طرح ملی هوش مصنوعی شروع شد. بر همین اساس، این کشور تلاش می‌کند تا هوش مصنوعی مولد را در بخش‌های مختلف آموزش، حمل و نقل، تولید و بهداشت ادغام کند.

پاول ساتالکی، مدیر عامل شرکت مشاوره‌ای Avenga گفت: “من کاملا مطمئن هستم که خاورمیانه تمام پتانسیل لازم برای پیشی گرفتن از کشورهای برتر را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی دارد. با این حال، دولت‌های این منطقه برای سال‌های آینده باید عاقلانه‌تر گام بردارند و  با استفاده و به‌کارگیری دانش و منابع خارجی در استراتژی‌هایشان، به‌روزتر شوند و زمینه‌ساز ایجاد ظرفیت‌های لازم را در منطقه فراهم کنند.”

اسرائیل نیز از طریق استارتاپ‌های هوش مصنوعی حمایت‌شده توسط دولت و پژوهشگران در شرکت‌های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی مانند مایکروسافت، متا و گوگل به این مسابقه بزرگ پیوسته است. قطر نیز، در حال افزایش آموزش هوش مصنوعی در سراسر کشور است تا مرزهای خود را بر روی توسعه‌دهندگان جهانی هوش مصنوعی باز کند. عربستان سعودی هم با انتشار سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود به مسابقه هوش مصنوعی پیوسته است زیرا که این کشور نیز می‌خواهد از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد.

با وجود همه این‌ها چندین عامل مانع نوآوری‌های هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه است که از بین آن‌های می‌توان به فقدان نیروی کار ماهر، مقررات نامشخص و ترس دولت‌ها از  از سوء‌استفاده مخالفان و اقلیت‌های دیگر اشاره کرد.

به نظر شما برای اینکه کشور ایران از این رقابت جای نماند باید چه اقداماتی انجام دهد؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]