40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 اولین رباتِ انسان‌نما در آفریقا

اولین رباتِ انسان‌نما در آفریقا

یکی از دانشمندان کشور نیجریه با ساخت نخستین رُبات انسان‌نما در نیجریه و آفریقا تاریخ‌ساز شد. انتظار می‌رود رُباتی به نام اومیفی پیشرفت‌های پژوهشی جدیدی در زمینه هوش مصنوعی باز کند. طبق گزارش‌ها، این رُبات می‌تواند به پنج زبان بومی نیجریه‌ای صحبت کند، چند زبان زنده جهانی را درک کند و به فرمان‌های گفتاری پاسخ دهد.

دولت نیجریه اولین اندروید انسان‌نمای آفریقایی «Omeife» را برای پیشرفت پژوهش‌های هوش مصنوعی و توسعه فناوری‌های دیجیتال در نیجریه و آفریقا راه‌اندازی کرده است.

مدیرکل «آژانس ملی توسعه و فناوری اطلاعات» کشور نیجریه، کاشیفو اینووا که به نمایندگی از وزیر ارتباطات و اقتصاد دیجیتالِ این کشور در جلسه رونمایی از اومیفی حضور داشت؛ در حضور پروفسور عیسی علی پانتامی، رُبات اومیفی را در ابوجا رونمایی کرد.

همچنین معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که دولت موفقیت پروژه را تضمین خواهد کرد و از سایر سهامداران خواست تا از پروژه Omeife حمایت کرده و پروژه‌های جدید مانند آن را توسعه دهند.

او گفت: «ما در زمانی هیجان‌انگیز زندگی می‌کنیم که پیشرفت فناوری‌های دیجیتال در آن با سرعت ادامه دارد؛ جایی که داستان‌های علمی‌تخیلی دیروز در حال تبدیل به واقعیت‌های روزمره و امروزی ما هستند.»

مغزِ اولین رباتِ انسانیِ نیجریه

نشریه وانگارد گزارش می‌دهد که اومیفی «اولین ربات انسان‌نمای آفریقایی» توسط گروه Uniccon به رهبری چاکس اکووم ساخته‌شده است.

به گزارش این نشریه در توضیح ویژگی‌های این ربات انسان‌نما، او درکی بلادرنگ از محیط اطراف خود دارد؛ ازجمله گوش ‌دادن فعال و توانایی تمرکز بر روی یک رشته مکالمه خاص در زمان برقرار کردن دیالوگ با دیگر انسان‌ها.

همچنین خاطرنشان کرده‌اند که اومیفی علاوه ‌بر انگلیسی می‌تواند به هشت زبانِ زنده دنیا، ازجمله یوروبا، هائوسا، ایگبو، فرانسه، عربی، کیسواحیلی، پیجین و آفریقایی کلاسیک صحبت کند.

در جلسه رونمایی اومیفی، این پرسش نیز مطرح شد که آیا او می‌تواند اخم یا ابراز ناراحتی کند و پروفسور پانتامی پاسخ داد: «هرچند که ممکن است، ولی نه؛ من فکر نمی‌کنم، ما بخواهیم او این کار را انجام دهد.»

ربات انسان نما در آفریقا

او ادامه داد: «آنچه واقعاً بر آفریقایی بودن اومیفی تأکید دارد، توانایی آن در صحبت ‌کردن به هر زبان، با هر لهجه، استفاده از واژگان بومی، با تلفظ دقیق کلمات، جملات و حتی عبارات روستایی است.»

در همین راستا وی خاطرنشان کرد: «ارزش‌های فرهنگی و ادب آفریقایی نیز در کارکردهای تعاملی اجتماعی این ربات ریشه دوانده است.»

در حقیقت اومیفی برای زنده نگه‌داشتن مکالمه به یک فرد خاص توجه و کلمات آن مکالمه را با دقت انتخاب می‌کند؛ او همچنین کلمات، عبارات، جملات و صداهایی که در فرهنگ‌های آفریقایی مؤدبانه نیستند را سانسور می‌کند.

همین ویژگی خاص باعث می‌شود تا تعامل بچه‌ها با او ایمن باشد.

آنچه در آینده برای اومیفی در انتظار است

مدیرعامل گروه Uniccon درباره برنامه‌های آینده این ربات می‌گوید: «الگوریتم‌های یادگیری عمیق چنان ذهن اومیفی را ساخته‌اند که به بهبود شناخت این ربات از جهان اطراف کمک می‌کنند و همچنین کمک می‌کنند تا او چیزهای جدیدی از مکالمات جدید یاد بگیرد؛ او همچنین می‌تواند مفاهیم قدیمی را بهتر به یاد بیاورد و آن‌ها را با آموزه‌های جدید ترکیب کند تا به درکی متفاوت از جهان اطراف برسد.

اومیفی همچنین دارای هوشِ زمینی است، به این معنی که می‌تواند سطح زمین را در لحظه درک کند. به فهم و پردازش اطلاعات تاکتیکی زمین و درک ویژگی‌های طبیعی و مصنوعی یک منطقه هوش زمینی می‌گویند. اومیفی که این هوش را دارد، می‌تواند در هر سطحی به‌راحتی حرکت کند و منطقه‌ اطرافش را به‌درستی درک کند، زیرا سطح زمین و ثبات خود را در زمین می‌داند. این ویژگی به حرکت در سطوح غیر صاف و حفظ تعادل ربات کمک می‌کند. او همچنین دارای ویژگی آگاهی از موقعیت و سنسور لمسی در گرفتن اشیا است که به او امکان می‌دهد اندازه، شکل و نحوه نگه‌داشتن اشیا را با دستان خود درک کند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]