40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان

ربات شناگر با قابلیتی ویژه: خودش را ترمیم می‌کند!

ساخت یک ربات شناگر از نظر علم رباتیک و هوش مصنوعی خیلی پیچیده نیست؛ اما اگر این قابلیت را داشته باشد که خودش را ترمیم کند شرایط متفاوت خواهد بود. دنیا در حال رفتن به سمت و سویی است که ربات‌های بیشتری را برای انجام کارهای خطرناکی همچون پاکسازی در مقیاس بزرگ یا ماموریت‌های جستجو و نجات به کار بگیرد. این موضوع باعث شده است تا دانشمندان به این فکر بیفتند که ماشین‌ها و ربات‌ها در صورت آسیب دیدن چگونه می‌توانند تعمیر شوند.

ما پیش از این دیده بودیم که از پلیمرهای ژله‌مانند برای ایجاد دست‌های ربات استفاده می‌شود تا در صورت مواجه با یک حادثه خود را ترمیم کنند. همچنین آندروید‌های بیولوژیکی که از سلول‌های بنیادی ساخته شده‌اند می‌توانند دوباره بازسازی شوند و هنگام برش‌خوردن مجددا به هم پیوند بخورند. جدیدترین پیشرفتی که در این زمینه به دست آمده میکروربات‌های کوچکی هستند که می‌توانند بدون کمک انسان، پس از جدا شدن خود را به صورت مغناطیسی ترمیم کنند.

محققان در دانشگاه سن دیگو این کار را با ساخت یک ربات شناگر به طول ۲ سانتی‌متر انجام دادند. این نوع از ربات‌ها به شکل ماهی هستند و از سه لایه تشکیل شده‌اند. در قسمت پایین و بالای این ربات به ترتیب یک بخش رسانا و یک نوار فوقانی از ریز ذرات مغناطیسی وجود دارد. یک لایه میانی با خاصیت آبگریزی در بین این دو لایه قرار گرفته است. آن‌ها همچنین به دم این ربات ماده پلاتین اضافه کردند تا در واکنش با سوخت پراکسید هیدروژن حباب‌های اکسیژن تشکیل دهد و ربات به حرکت درآید.

این ربات شناگر کوچک با این کار توانست در داخل یک ظرف پتری که حاوی محلول ضعیف پراکسید هیدروژن بود حرکت کند. دانشمندان برای مشاهده و اثبات توانایی خود ترمیمی ربات، دم آن را با تیغ بریدند. همانطور که در ویدئوی بالا مشاهده می‌کنید دم جداشده به تنهایی به حرکت‌کردن ادامه می‌دهد تا زمانی که به بقیه قطعات نزدیک شود، سپس خود را از طریق برهمکنش مغناطیسی به نیمه دیگر می‌رساند و ترمیم می‌شود. به گفته محققان، اگر این ربات را به سه قسمت تقسیم کنیم یا حتی وقتی که نوار مغناطیسی در موقعیت دیگری قرار بگیرد باز هم می‌تواند خود را جمع کند. این یک پیشرفت تاثیرگذار محسوب می‌شود و می‌توان این قابلیت را در ربات‌های بزرگتر نیز پیاده‌سازی کرد تا اگر تحت شرایطی به دو نیم تقسیم شوند نیز بتوانند کارهای خود را ادامه دهند.

 

دیگر ویدیوهای هوش مصنوعی را در هوشیو تماشا کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]