پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ربات هوشمند لباس پوشیدن موسسه تحقیقاتی MIT ایمن و چابک است!

ربات هوشمند لباس پوشیدن موسسه تحقیقاتی MIT ایمن و چابک است!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ربات هوشمند لباس پوشیدن محصول جدیدی است که محققان موسسه تحقیقاتی ماساچوست آن را توسعه داده‌اند. پژوهشگران MIT ربات هوشمندی را طراحی و تولید کرده‌اند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی‌ می‌تواند به افرادی که دچار معلولیت‌‌های جسمی حرکتی یا ناتوانی در انجام امور شخصی مثل لباس پوشیدن هستند، کمک برساند. ربات هوشمند لباس پوشیدن مثل یک دستیار و پرستار‌ می‌تواند در یک شرایط ایمن به معلولان کمک کند تا راحت‌‌‌تر و با سرعت بیشتری لباس بپوشند.

ما در زندگی خود وسایل مکانیکی زیادی داریم که کارهای فیزیکی روزمره را برای ما آسان‌ می‌کنند. ماشین‌‌های ظرفشویی‌‌‌، دستگاه‌‌های قهوه‌ساز‌‌‌، اتومبیل‌‌‌، ماشین لباسشویی و خشک‌کن همه ماشین‌‌‌‌هایی مکانیکی هستند که برای سهولت زندگی ما کارهای فیزیکی ما را انجام‌ می‌دهند. در آینده‌‌‌، دستگاه‌‌های متنوع‌‌‌تر و حتی توسعه یافته‌تری برای کمک به افراد در کارهای مختلف فیزیکی در دسترس خواهد بود. ربات‌‌‌‌ هوشمند‌‌‌‌‌ لباس پوشیدن دستگاه دیگری است که‌ با استفاده از هوش مصنوعی ادغام شده با دستگاه‌‌های مکانیکی برای کسانی که به چنین کمک‌‌‌‌هایی نیاز دارند‌‌‌، توسعه می‌یابد.

محققان دانشگاه MIT با ‌‌‌‌بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی و استفاده از یادگیری ماشین و الگوریتم‌‌های تشخیص حرکت هوش مصنوعی، امکانی را فراهم آورده‌اند که ربات‌‌های هوشمند به افرادی که اختلال‌‌های جسمی حرکتی دارند، یا سالمندانی که نیاز به پرستار یا مراقب برای لباس پوشیدن دارند، بتوانند به‌تنهایی و با همراهی ربات هوشمند لباس پوشیدن، از وابستگی‌شان به افراد دیگر یا خانواده، بکاهند.

ربات هوشمند لباس پوشیدن ایمنی لازم را دارد!

ربات‌‌‌‌‌ هوشمند‌‌‌‌‌‌ لباس پوشیدن مجهز به بازوهای بزرگی است که به راحتی خم‌ می‌شوند تا لباس را بر تن کاربر کنند. تا پیش از توسعه این ربات، دیگر ربات‌‌‌‌هایی که به افراد در پوشیدن لباس کمک‌ می‌کردند وجود داشتند، اما هیچ یک از آن‌ها ایمنی حرکتی لازم را برای تعامل با یک بیمار، سالمند یا معلول نداشتند و همواره بیم آن وجود داشت که با بروز خطا، سلامت بیمار یا کاربر به خطر افتد. ربات هوشمند پوشیدن لباس MIT با غلبه بر این دغدغه، مشکلات ربات‌‌های پیشین را ندارد و از مهارت، سرعت و ایمنی لازم برخوردار است.

یکی از پژوهشگران این پروژه به نام «شن لی» درباره توسعه چنین ربات‌‌‌‌هایی می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در طراحی و توسعه چنین ربات‌هایی، توسعه الگوریتم‌‌‌‌هایی است که هم کارایی قابل قبول و مطلوبی داشته باشد، و هم از بروز صدمات جسمی به بیمار یا کاربر جلوگیری کند.» ربات هوشمند لباس پوشیدن به گونه‌‌‌‌‌ای عمل‌ می‌کند که حتی زمانی که کاربر در حال انجام فعالیت‌‌های دیگر مثل صحبت با تلفن همراه است، در لحظه تصمیمات دقیق و هوشمندانه بگیرد و به درستی کار خود را انجام دهد.

یکی از پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون درباره ربات هوشمند لباس پوشیدن‌ می‌گوید: «این ربات طوری توسعه یافته و آموزش دیده که‌ می‌تواند حرکات انسان را پیش‌بینی کند و بر اساس آن، واکنش‌‌های لازم را از خود نشان دهد. تا جایی که تعامل مثبت و سازنده‌‌‌‌‌ای با کاربر برقرار‌ می‌کند.»

لازم به ذکر است، این پروژه MIT هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و‌ می‌تواند مسیر توسعه ربات‌‌های توانمندتر در آینده را از هم اکنون، هموارتر سازد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]