40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رشد غیر‌‌منتظره AMD و پیوستن این غول پردازشی به کلوپ ۱ تریلیون دلاری‌ها

رشد غیر‌‌منتظره AMD و پیوستن این غول پردازشی به کلوپ ۱ تریلیون دلاری‌ها

بین اولین شرکت یک میلیارد دلاری جهان و اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان، ۱۱۷ سال فاصله وجود داشت. اکنون، پنج شرکت در سراسر جهان به نقطه‌عطف این ارزش‌گذاری منحصر به فرد سهام، یعنی ۱ تریلیون دلار دست یافته‌اند. اما یک شرکت دیگر نیز وجود دارد که به لطف نقشی که در بازار تراشه‌های نیمه هادی و هوش مصنوعی ایفا کرده، می‌تواند به کلوپ  این۱ تریلیون دلاری‌ها بپیوندد. این شرکت Advanced Micro Devices یا AMD است که براساس برآوردهای تحلیل‌گران به لطف تحولاتی که فناوری هوش مصنوعی رقم زده استعداد این میزان از رشد را دارد. در این مطلب به سیر رشد این غول پردازشی تا رسیدن به ۴ شرکت بزرگ سرمایه‌دار جهان خواهیم پرداخت.

به گزارش هوشیو، United States Steel در سال ۱۹۰۱، به اولین شرکت ۱ میلیارد دلاری جهان تبدیل شد و پس از آن ۱۱۷ سال کامل طول کشید تا اپل در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان شناخته شود.

این اتفاق به‌عنوان یک دستاورد فوق‌العاده نادر در تاریخ باقی می‌ماند. البته اپل تنها یکی از پنج شرکت در سطح جهان است که ارزش سهام آن بیش از ۱ تریلیون دلار است. چهار شرکت دیگر تریلیون دلاری جهان مایکروسافت، آمازون، آلفابت مادر گوگل و غول نفتی عربستان سعودی آرامکو هستند .

این باشگاه انحصاری به احتمال زیاد در طول زمان رشد خواهد کرد، به‌خصوص با افزایش فرصت‌های جدید هیجان‌انگیز در زمینه‌هایی مانند محاسبات پیشرفته و هوش مصنوعی (AI) . با در‌نظر گرفتن این موضوع، یکی از شرکت‌هایی که پتانسیل این را دارد که درنهایت به عضویت این کلوپ دست یابد، شرکت AMD تولیدکننده تراشه‌های نیمه هادی است .

از‌آنجایی‌که، ارزش بازار این شرکت در‌حال‌حاضر تنها ۱۳۱ میلیارد دلار است، قیمت سهام AMD باید ۶۶۳ درصد افزایش یابد، تا ارزش شرکت به یک تریلیون دلار برسد. این میزان افزایش سهام کار آسانی نخواهد بود، اما مطمئناً شدنی است. در اینجا نحوه رسیدن به این مرحله از رشد، با‌توجه به پتانسلی که در این غول تراشه‌ای جهان وجود دارد، آمده است.

رشد غیر‌‌منتظره AMD

تراشه‌های نیمه‌هادی‌ پیشرفته، کلید توسعه هوش مصنوعی هستند

AMD به‌تازگی نتایج مالی خود را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ گزارش کرد. با‌وجود عملکرد بهتری که وال استریت از نظر درآمد و سود هر سهم انتظار داشت، درآمد AMD در فصل اول سال جاری میلادی ۹ درصد کاهش یافت. برخی از داده‌های کوتاه‌مدت منتشر شده این کاهش را توضیح می‌دهد، اما تحولات دیگری نیز با اثرات بلندمدتی وجود داشت که اعلام گردید.

AMD مانند رقیب اصلی خود انویدیا، تمرکز قابل‌توجهی بر چگونگی بهره‌مندی از هوش مصنوعی دارد. فناوری هوش مصنوعی به تراشه‌های پیشرفته برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ مانند ChatGPT OpenAI نیاز دارد، چت‌باتی که امسال توجه دنیای فناوری را به طرز قابل‌توجهی به خود جلب کرده است.

لیزا سو مدیرعامل AMD، هنگام بحث در مورد گزارش درآمد سه ماهه اول شرکتشان اشاره کرده است که محققان از ابررایانه LUMI مبتنی بر AMD برای ایجاد یک مدل زبان بسیار بزرگ استفاده کرده‌اند. این امر باعث شده که بسیاری از مشتریان به تراشه Instinct MI300 علاقه‌مند شوند و تقاضای قابل‌توجهی برای این تراشه ایجاد گردد. این پلت‌فرم قرار است اواخر امسال منتشر شود. تراشه Instinct MI300 منحصر‌به‌فرد است، زیرا CPU (واحد پردازش مرکزی) و GPU (واحد پردازش گرافیکی) را برای ایجاد یک واحد پردازش پیشرفته با نام (APU) برای مراکز داده، ترکیب می‌کند.

AMD می‌گوید؛ MI300 نسبت‌به تراشه خود MI250X، هشت برابر عملکرد بهتری در برنامه‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

لیزا سو برای تسریع پیشرفت AMD در ابتکارات هوش مصنوعی خود، به سرمایه‌گذاران گفته است که AMD تیم‌های متعددی را که روی این فناوری کار می‌کنند گرد هم می‌آورد و آنها را در یک بخش مستقر می‌نماید. ویکتور پنگ، مدیرعامل سابق غول محاسبات تطبیقی ​​Xilinx که AMD آن را در سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۴۹ میلیارد دلار خریداری کرد، بر این بخش نظارت خواهد کرد.

کلید رشد اقتصاد جهانی در دست فناوری هوش مصنوعی است

نرم‌افزار هوش مصنوعی مولد برای ایجاد تصاویر، موسیقی، فیلم‌ها و حتی نوشتن کدهای کامپیوتری، می‌تواند از طریق متن و صدا با کاربران مکالمه کند. به نظر می‌رسد، تخمین‌ها برای ارزش بالقوه آینده این نرم‌افزارها از میلیاردها دلار عبور کرده و در‌حال حاضر به تریلیون‌ها دلار رسیده است. چرا؟ زیرا این فناوری به طرزقابل‌توجهی بهره‌وری اقتصادی را افزایش می‌دهد.

طبق گفته مدیریت سرمایه‌گذاری کیتی وود، یک مهندس نرم‌افزار معمولی به لطف دستیارهای کدنویسی مانند ChatGPT و Copilot، تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ برابر خروجی بیشتری خواهد داشت. همه دانش‌آموزان، از وکلا گرفته تا دانشمندان، که قادرند از توانایی تجزیه‌و‌تحلیل سریع حجم انبوهی از داده‌ها بهره‌مند شوند، شاهد نتایج مشابهی خواهند بود.

در نتیجه، تحلیلگران Ark Invest پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی مولد تا پایان این دهه ۲۰۰ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد و ۹۰ تریلیون دلار ارزش سازمانی برای شرکت‌های درگیر در توسعه فناوری هوش مصنوعی ایجاد می‌نماید. این شرکت‌ها به سخت‌افزار محاسباتی پیشرفته‌ای مانند Instinct MI300   AMD نیاز خواهند داشت که باعث ایجاد هجوم سرمایه بالقوه برای تراشه‌های نیمه‌رسانا می‌گردد که به طور بالقوه می‌تواند بازار تراشه‌های نیمه‌رسانا را پس از سال ۲۰۳۰ تقویت نماید.

هرچه AMD بتواند سخت‌افزار خود را سریعتر بهبود بخشد، پتانسیل سهم بازار آن بیشتر خواهد بود و ارزش بیشتری برای جذب خواهد داشت.

AMD

انتظار رشد فوق‌العاده AMD ، یک داستان طولانی مدت است

همانطور که قبلاً اشاره شد، با وجود عملکرد بهتر AMD از آنچه تحلیلگران وال استریت از نظر درآمد هر سهم و درآمد پیش‎بینی کرده بودند، سرمایه‌گذاران واکنش مثبتی به نتایج سه ماهه اول ۲۰۲۳ نشان ندادند. به طور خاص، AMD درآمد ۵.۳۵ میلیارد دلاری را گزارش کرد که کمتر از درآمدی بود که در مدت مشابه سال قبل به‎دست آورده بود. با این حال، این رقم همچنان بهتر از رقم پیش‌بینی‌شده توسط تحلیلگران وال استریت بود. علاوه‌بر‌این، رقم سود هر سهم AMD بهتر از حد انتظار بود. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با وجود اینکه AMD توانسته بود وال استریت را در برآوردهای پیش‌بینی‌شده‌اش شکست دهد، باز هم واکنش مثبتی به عملکرد کلی AMD نداشتند.

اما راه عضویت در باشگاه ۱ تریلیون دلاری با عملکرد یک‌چهارم سال این شرکت مشخص نمی‌شود، بلکه برای رسیدن به این مرحله باید رشد پایدار شرکت در طول زمان لحاظ گردد. AMD در سال گذشته ۲۳.۶ میلیارد دلار درآمد داشت و درحال حاضر، ارزش کل بازار سهام موجود این شرکت ۱۳۱ میلیارد دلاری است، سهام آن با نسبت قیمت به فروش (P/S) 5.5 معامله می‌شود. با فرض ثابت ماندن این عدد، AMD باید سالانه ۱۸۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشد، تا ارزش یک تریلیون دلاری را توجیه نماید. بنابراین، AMD برای عضویت در کلوپ ۱ تریلیون دلاری‌ها باید درآمد خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

به عبارت دیگر، اگر AMD درآمد خود را با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 22.6 درصد از هم‌اکنون تا آن زمان افزایش دهد، طی ۱۰ سال می‌تواند به این هدف دست یابد.

طی دهه گذشته، این شرکت به طور متوسط ​​سالانه تنها ۱۵.۸ درصد رشد کرده است. با این حال، شکی نیست که فرصت‌ها در صنعت تراشه‌های نیمه‌رسانا اخیراً با پذیرش گسترده رایانش ابری و مراکز داده خارج از محل افزایش یافته است. در نتیجه، CAGR  این شرکت در طول پنج سال گذشته بسیار بالاتر بوده و به ۳۴.۶ درصد رسیده است. این شرکت در پنج سال گذشته با وجود چالش ‌هایی همچون همه‌گیری کرونا، اختلالات زنجیره تامین و محیط اقتصادی ضعیف، به سبب افزایش تقاضا برای خدمات خود در صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی، رشد بیشتری را تجربه کرده است.

اگر پیش‌بینی‌های Ark Investment درباره پتانسیل هوش مصنوعی محقق شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ سال آینده AMD  10 سال قبلی خود را از نظر رشد شکست دهد. اگر این شرکت به اپل، مایکروسافت ، آمازون و آلفابت در باشگاه ۱ تریلیون دلاری بپیوندد، سرمایه‌گذارانی که سهام AMD را خریداری می‌کنند، ۶۶۳ درصد سود خواهند داشت!

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]